Pneumatiky pro rallye se vybírají podle teploty vzduchu i pořadí na startu

  • 0
Druhý letošní start Jana Kopeckého se soutěžním speciálem Škoda Fabia R5 evo v seriálu mistrovství světa automobilových soutěží v kategorii WRC 2 Pro se odehrává o tomto víkendu na Sardinii. Tajemství šotolinových pneumatik odhaluje pro iDNES.cz Pavel Dresler, navigátor české rallyové hvězdy.

Rally Sardinia je tradiční šotolinová soutěž. Tým Škoda Motorsport tentokrát nasazuje dva tovární vozy Škoda Fabia R5 evo.

Náročný šotolinový povrch, který v sobě kombinuje jemný prach, hrubý štěrk i velké kameny, představuje velkou zátěž na pneumatiky. Tým české značky obouvá šotolinové pneumatiky Michelin. Jezdci mají na výběr ze dvou směsí: tvrdá Latitude Cross H90 a měkká Latitude Cross S80.

První má lepší přilnavost, v kombinaci s vysokou teplotou a hodně rozbitým povrchem ovšem může mít velmi krátkou životnost – kolo dokáže i po 30 kilometrech zcela ztratit vzorek. Na šotolinu se používají menší ráfky o velikosti 15 palců, zatímco na asfaltu se jedou osmnáctipalcová kola.

Na sardinskou soutěž o délce 310 ostrých kilometrů rozdělených do tří dnů/etap má posádka Kopecký – Dresler k dispozici 42 kusů pneumatik (26 tvrdých, 18 měkkých). Tým se snaží dát na vůz nové pneumatiky při každé servisní zastávce. Pravidla zakazují dodatečné prořezávání a nahřívání použitých gum.