Rakousko v čele ekohujerů: auta zakáže dřív než Evropa, doporučuje kolo

Už je čas, pane Timmermansi! Fiktivní filmová postava večerního studenta z českého filmu „Marečku, podejte mi pero!“ má své reálné pokračovatele. Některé evropské státy se předhánějí v tom, kdo zakáže spalovací motory dříve než Evropská komise. Kam všude až sahají Hujerovi?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Ekolo.cz

K Dánsku, Irsku, Islandu, Nizozemsku, Slovinsku, Švédsku a Velká Británii se s návrhem zakázat prodej automobilů se spalovacím motorem nově přidává i sousední Rakousko. A s auty se spalovacími motory chce skoncovat už v roce 2030. Ještě dál šlo již jen bohaté Norsko, které tak chce učinit již o 5 let dříve. Nedávno navržený plán Evropské komise s názvem „Fit for 55“, na jehož dodržení má dohlédnout její místopředseda Franz Timmermans, přitom počítá „až“ s rokem 2035.

Ambiciózní rakouské cíle

Již jsme si zvykli na rakouské „tanečky“ okolo jaderné energetiky. U země s velkým podílem elektřiny z obnovitelných zdrojů, pro které má všechny předpoklady, to nepřekvapuje.

Do roku 2030 má být v devítimilionovém Rakousku vyráběna elektřina jen z obnovitelných zdrojů, přičemž součástí mixu má být 11 TWh z fotovoltaických elektráren (mj. i program milionu střech vybavených fotovoltaikou), 10 TWh z větrných, 5 TWh z vodních elektráren a 1 TWh ze zařízení na biomasu. 

Vláda Sebastiana Kurze vyhlásila cíl dosáhnout do roku 2040 klimatické neutrality. Pro každý sektor přitom budou stanoveny dílčí cíle, mj. se zvýší ekologický poplatek za letenky na krátkých a středně dlouhých trasách, podpoří se veřejná doprava a zvýší se dotace na solární panely na střechách budov.

Nový rakouský klimatický balíček je tak ještě ambicióznější než ten od Evropské komise. Jedná se zatím jen o návrh, o kterém se má diskutovat (stejně jako o tom celoevropském), ale s velkou šancí projít. 

Plán předložila rakouská ministryně pro životní prostředí, klima, energetiku a technologie Leonore Gewesslerová. Jedná se o členku Strany zelených, která má pro tyto aktivity ty nejlepší předpoklady. Jde totiž o bývalou výkonnou ředitelku organizace na ochranu životního prostředí Global 2000 a zakládající ředitelku Zelené evropské nadace (GEF) v Bruselu.

Místo aut jízda na kole a chůze

Podle jejího návrhu by nejpozději v roce 2030 šla prodávat již jen bezemisní osobní auta, ale i dodávky a lehčí nákladní vozy do 18 tun. Pro autobusy má tato změna platit od roku 2032 a pro těžké nákladní automobily o tři roky později. 

Rakouská ministryně pro životní prostředí, klima, energetiku a technologie Leonore Gewesslerová je specialistkou na zelenou agendu, které se detailně věnovala i v několika bruselských organizacích.

Od roku 2040 mají být kvůli dosažení uhlíkové neutrality všechna auta na rakouských silnicích již bezemisní. Což znamená, že by se musela nechat v roce 2040 sešrotovat, nebo vyvézt do zemí s benevolentnější legislativou.

Gewesslerová ale jde ve svých představách o rakouské mobilitě ještě dál. Vyměnit auta se spalovacím motorem za elektrická v poměru 1:1 jí nepřijde dostatečné. Podíl „motorizované individuální dopravy“ by chtěla snížit rozšířením veřejné dopravy a také tzv. „rozšířenou mikromobilitou“, tedy chůzí a jízdou na kole. 

Celkově by se měl podíl cest uskutečněných vlastními silami podle představ ministryně zvýšit do roku 2040 na 35 % tras, zatímco dnes je to jen 23 %. Každý Rakušan by se tak měl pohybovat zhruba o desetinu více než dnes. Je však otázkou, zda je možné ve svobodné společnosti vůbec něco takového nařídit.

Automobily se spalovacími motory však v Rakousku nebudou mít ani umožněno tankovat udržitelná tzv. e-paliva, protože ta si kvůli jejich předpokládané omezené dostupnosti plánuje náš jižní soused „schovat“ pro leteckou a vodní dopravu. 

Použitá syntetická paliva navíc mají být jen ta vyrobená v Rakousku. Místo leteckých spojů na krátké vzdálenosti mají být vypravovány noční vlaky a co největší podíl nákladní dopravy má být přesunut z kamionů na železnici.

Rozvoj prodeje nízkoemisních aut má být podpořen výstavbou sítě dobíjecích stanic a vodíkových plniček, která by měla být plně rozvinutá nejpozději v roce 2035. Do devíti let má být na rakouských dálnicích vybudováno více než 1 000 rychlonabíjecích míst a dobíječkami mají být opatřena i všechna veřejná parkoviště. Do roku 2024 by také měly existovat nabíjecí stanice pro těžká nákladní vozidla a rovněž má být vybudována infrastruktura pro vodíková nákladní vozidla.

Návrh ministryně se příliš nelíbí Autoklubu ÖAMTC. Jeho ředitel Oliver Schmerold namítá, že „plán představuje především zákazy a další zdanění pro rakouské majitele osobních aut,“ a varuje mimo jiné i před vyšší ztrátou jejich hodnoty. 

Schmerold rovněž kritizuje další plánovaná opatření namířená proti individuální motorizované dopravě: plošné snížení rychlosti ve městech na 30 kilometrů za hodinu, zákazy vjezdu, omezení parkování a zvýšení zdanění paliv.

Štýrsko v ohrožení

Podle Gernota Paggera z Průmyslové federace Štýrska pak kroky ministryně Gewesslerové ohrožují práci 180 000 lidí zaměstnaných v automobilovém průmyslu. Středobodem rakouského automobilového průmyslu je právě Štýrský Hradec, osobní auta zde smluvně pro jiné značky vyrábí společnost Magna Steyr, a ve Štýrsku se vyrábějí i motory BMW, ale rovněž nákladní automobily a autobusy MAN.

Předložený návrh ministryně Leonore Gewesslerové není zatím schválený, ale je prý podle jejích slov zatím spíše „mapou a kompasem pro obrat v mobilitě“. Z návrhů mají být odvozeny konkrétní projekty, přičemž představu financování plánů autorka nezveřejnila. 

Lze očekávat, že pokud bude tato rakouská vláda pokračovat, tak se většina z návrhů nejspíš uskuteční. Vzhledem k blízkosti Rakouska jako tranzitní země směrem do Itálie a Chorvatska se případné změny dotknou i tuzemských řidičů. Návrhy současně ukazují, čeho se také můžeme dočkat, pokud by u nás získaly větší vliv takto zaměřené strany se silnými vazbami na Brusel a tamní ekologické organizace.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...