Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rakousko končí s testováním stočtyřicítky na dálnicích. Kvůli sporným emisím

  10:00
Na více než rok a půl bylo motoristům povoleno na určitých úsecích dálnice A1 jezdit až sto čtyřicet kilometrů za hodinu. Nová rakouská ministryně životního prostředí Leonore Gewesslerová však chce tento pilotní projekt začátkem března ukončit.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Zkušební úseky jsou na dvou částech dálnice A1 v Horním a Dolním Rakousku. První 16km je mezi sjezdem na města Sattledrem a Haidem na trase mezi Salzburkem a Lincem, druhý 44km mezi sjezdy na města Oedem a Melkem na trase mezi Vídní a Lincem. Zvýšená rychlost platila za vhodných povětrnostních podmínek, a to jen v rozmezí 5 až 22 hodin. „Takovýto pokus Rakousko uskutečnilo již podruhé a opět skončilo odmítnutím,“ připomíná Igor Sirota z ÚAMK. 

Pilotní projekt, který začal 1. srpna 2018, byl iniciován vládou ÖVP-FPÖ. Ta se rozpadla v květnu 2019. V této zkušební fázi provedla rakouská dálniční společnost ASFINAG měření kvality ovzduší, hluku, nehod a sčítala průměrné rychlosti vozidel. V závislosti na výsledku měření pak byla na dvou úsecích dálnice A1 zvýšena rychlost z původních 130 km/h na 140 km/h a v případě potřeby by měla být rozšířena i na dalších padesáti procentech rakouských dálnic. Už při zahájení testování rakouští Zelení a opozice protestovali (čtěte zde).

Pod vlivem rakouského testu zvažoval před rokem možnost na zvolených úsecích nechat osobní vozy jezdit až 140 km/h také tehdejší český ministr dopravy Dan Ťok (více zde). Je skoro jisté, že zůstane jen u plánů.

Spor o škodlivost pro životní prostředí

Podle nové rakouské ministryně pro životní prostředí je takové navýšení rychlosti nešetrné k prostředí kolem dálnice a ráda by se v budoucnu věnovala podpoře šetrné mobility k okolnímu klimatu.

Průzkumy jí dávají částečně za pravdu. Zvýšená rychlost na daných úsecích vedla k nárůstu produkce emisí CO2 o 1,2 až 1,6 procenta. Potíž je v tom, že studie uvádí souhrnnou produkci emisí všech aut, přičemž zhruba poloviční podíl na tomto čísle mají nákladní vozy, které 140 km/h nejezdí.

Podle rakouského webu Kleine Zeitung vypočítali rakouští ochránci životního prostředí nárůst produkce emisí CO2 pouze v kategorii osobních vozů na 3,5 až 3,6 procenta. Ovšem rakouská společnost ASFINAG s tímto výsledkem nesouhlasí. Podle jejích čísel se zvýšení emisí CO2 a NOX zvedlo o 1 až 2 procenta. Podle vedoucího rakouské společnosti ASFINAG Christiana Eblera z výsledků projektu jasně vyplynulo, že je na čase řešit přesun části nákladní dopravy na železnici, nebo zajistit větší podíl nákladních vozidel jezdících na alternativní pohony.

„Maximální rychlost na dálnicích Evropy se pohybuje od 100 km/h na dálnicích některých severských zemí včetně Nizozemska do 140 km/h například v Polsku nebo Bulharsku. Pokud tedy pomineme polovinu dálniční sítě Německa, kde není vůbec omezena nejvyšší rychlost, je stočtyřicítka nejvyšší možnou rychlostí,“ uvádí Igor Sirota. „Podle průzkumu 66 procent rakouských motoristů považuje 130 km/h za optimální. Pokud budeme hovořit o výzkumech provedených odborníky, pak pro dálnice stanovili jako ideální 133 km/h,“ dodává Sirota.

Vyšší rychlost se testuje i na Slovensku

Slovensko od 1. října loňského roku na dálnici Poprad-východ až Beharovce nadále testuje povolenou maximální rychlost 140 km/h v délce celkem 38 km. Jde o zcela nový úsek dálnice, takže z technicko-stavebního hlediska takovou rychlost dovoluje. Ale stále jde jen o zkoušku. „Bude záležet na chování řidičů, zda a od kdy bude možné povolit rychlost 140 km/h na tomto úseku trvale,“ prohlásil ministr dopravy a výstavby Árpád Érsek.

„Podle průzkumů 30 procent všech řidičů na dálnicích běžně překračuje rychlost o 10 km/h a 10 procent až o 30 km/h,“ uvádí Sirota. A připomíná že úspora času je u takového zvýšení rychlosti minimální. „Jestliže se zvýší maximální rychlost ze současné o 10 km/h, ušetří rychleji jedoucí motorista 2 sekundy na jednom ujetém kilometru,“ uzavírá mluvčí ÚAMK.

Autoři:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...