Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvU prezentace nových modelů Škoda Enyaq a Enyaq Coupé jsem si uvědomil, co nás do budoucna čeká při uvádění nových elektrických modelů.
Zatímco v době spalovacích aut se na premiérách hodně řešily nové motory, jejich technika, výkony, počty válců nebo snížení spotřeby, tak Enyaq má v oblasti pohonu dvě verze trakčních baterií a tři volby výkonů od 150 do 210 kW. To už známe z dosavadního provedení. Takže se bude měnit hlavně design a vše, co s ním souvisí – teď jsou v tomto směru hodně v módě světla, a software – ať už ten v pohonu nebo ten v infotainmentu, a dojezd. A přesně o tom je nový enyaq. I přes poněkud skeptický starosvětský úvod nepochybujeme, že novinka bude mít úspěch.
Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tv
První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem![]() |
Design je hodně změněný, zejména v oblasti čelní masky. Ta je v duchu nového designového jazyka Modern Solid podobná té v nedávno představeném menším Elroqu. Maska nese název Deck Face a v praxi to znamená dělené světlomety, kde horní část funguje coby denní svícení.
Mezi nimi je lesklá černá plocha skrývající senzory elektronických asistentů. Prosvětlená je jemnými světelným řasami, které berou světlo z LED diod. Hlavní světlomety můžou mít tu nejnovější verzi Matrix-LED technologie s 36 moduly. To ve volitelném paketu Plus. V paketu Advance k nim pak patří ještě právě prosvětlená maska, head-up displej, panoramatický kamerový systém a audiosystém CANTON.
Součástí nového designového jazyka je i pro mnoho lidí smutný fakt, že téměř přesně po 100 letech zmizelo logo okřídleného šípu. To si automobilka nechala patentovat v roce 1926 a přežilo válku i socialistickou éru. Na kapotě, na pátých dveřích i na volantu je už jen nápis Škoda. Poslední místo, kde šíp zůstal, jsou středy kol.
Důležitou změnou designu, který má vliv i na spotřebu, jsou úpravy aerodynamiky. Nová Škoda Enyaq nyní dosahuje součinitele odporu vzduchu od 0,245 oproti 0,256 u předchozího modelu. Nový Enyaq Coupé dosahuje ještě nižšího součinitele odporu vzduchu, který začíná na hodnotě 0,225 ve srovnání s předchozí hodnotou 0,234, čímž se stává nejaerodynamičtějším modelem v současné nabídce značky Škoda. Můžou za to právě úpravy čelní masky, ale i optimalizované vzduchové clony, zmenšená mezera mezi chladičem a čelním nárazníkem a nová aerodynamicky optimalizovaná kola.
Rybářské sítě a koberce
V kabině už tolik změn není. Zůstává malý 5palcový digitální kokpit v kontrastu s velkým 13palcovým centrálním dotykovým displejem. Nový je jen volant bez loga značky, jak už jsme zmínili. Zmizely také chromované lišty, které uměly házet za slunečného počasí nepříjemné odlesky. Komu jde o ekologii, ocení také jeden z nových verzí čalounění zvané Lodge, které se ze 75 % skládá z vláken zvaných Econyl, jenž se získává ze zdrojů, jako jsou vyřazené rybářské sítě, zbytky látek z továren a použité koberce.
Prozkoumali jsme Škodu Kavarniq. Elektromobil přestavěný na pojízdnou kavárnu![]() |
Centrální displej je na pohled prakticky stejný, ale přibylo do něj pár nových funkcí. Nové tlačítko „výhřevy“ aktivuje všechny funkce vyhřívání jediným stisknutím. Do horní lišty byly přidány nové zkratky pro oblíbené funkce, jako jsou předehřev baterie nebo vypnutí otravného asistentu hlídání rychlosti.
Enyaqu logicky zůstal i velký zavazadlový prostor, jenž činí 585 až 1 710 litrů u modelu Enyaq a 570 až 1 610 litrů u modelu Enyaq Coupé. V kufru najdeme dva háčky na tašky a výsuvný kryt, který se dá ovládat jediným dotykem.
Dvě verze baterií a trojice výkonových verzí od 150 kW do 210 kW – to je vlastně o jednu méně, než měl Enyaq v době svého uvedení v roce 2021. Současné provedení 60 má celkovou kapacitu 63 kWh a jeho synchronní elektromotor s permanentními magnety na zadní nápravě dává 150 kW a 310 Nm. Varianta 85 nabídne baterii o celkové kapacitě 82 kWh a elektromotor o 210 kW a 545 Nm. Provedení 85x přidává asynchronní elektromotor na přední nápravě, celkový výkon zůstává 210 kW. Původní čtveřice výkonů měla hodnoty 132, 150, 195 a nejvýkonnější RS 220 kW. Později ještě přibyla třeba základní verze s baterií 55 kWh a výkonem 125 kW.
Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvZatímco původní Enyaq umožňoval rychlodobíjení výkonem až 125 kW, dnes je to až 165 kW pro model Enyaq 60 a až 175 kW pro model Enyaq 85x. Větší baterii lze díky tomu na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem dobít z 10 % na 80 % kapacity teoreticky za 28 minut, u modelu Enyaq 60 za 24 minut. Novinkou je obousměrné nabíjení, které umožňuje, aby baterie sloužila jako doplňkový zdroj energie pro domácnost. Tato funkce bude dostupná později.
Ovládání na dálku
Pro staromilce, který bere auto jako dopravní prostředek, a ne mobil na kolech, bude asi ne zrovna milým zjištěním, že na významu nabývá modernizovaná aplikace MyŠkoda. Technické fandy to naopak potěší. Nové funkce se týkají hlavně nabíjení, ale nejen jeho. V aplikaci je integrována služba Powerpass, která umožňuje přístup k více než 800 000 dobíjecích míst po celé Evropě. Integrace funkce Plug & Charge do služby Powerpass navíc zjednodušuje nabíjení na veřejných nabíjecích stanicích bez nutnosti jakékoli další externí autorizace.
Přes mobil se dá také zamknout a odemknout auto na dálku. Ale skrz aplikaci se dá tak na dálku ovládat auto během podélného i příčného parkování do řady stojících vozidel. Uživatel může stát těsně u vozidla, a to samo řídí i brzdí. Enyaq si také umí zapamatovat příjezdy dlouhé až 50 metrů k celkem pěti různým parkovacím místům, které poté na požádání automaticky provede právě pomocí aplikace.
Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvJízdně se toho u Enyaqu zase tak moc nezměnilo. Jako u každého elektromobilu je uváděný maximální možný dojezd až 580 kilometrů orientační, skutečný bude záležet na vnější teplotě a jízdním stylu. Základní verze 60 má papírovou kombinovanou spotřebu 15,4 kWh/100 km, verze 85 pak 14,8 a verze 85x 16 kWh/100 km. Během první testovací jízdy jsme se i s velkým podílem dálnice pohodlně vešli s verzí 85 těsně pod 19 kWh/100 km, v druhém úseku se silnější čtyřkolkou na 22 kWh/100 km při průměrné rychlosti 89 km/h. Někdo bude jezdit za výrazně méně, někdo za víc, každopádně s enyaqem není nutné se bát ani delších cest.
S adaptivním odpružením DCC bude jízda maximálně komfortní a logicky tichá. I na velký 21palcových kolech se auto příjemně pohupuje, na nerovnostech neodskakuje, ani od kol se neozývají žádné rány. Pro dynamičtější jízdu na klikatých cestách se dá vůz přepnout do režimu Sport, kdy podvozek ztuhne a reakce na plyn jsou ostřejší. Elektronika pečlivě hlídá, když má těžká zadokolka sklon k lehké nedotáčivosti a rychle zasáhne. S pohonem všech kol čekejte vyšší spotřebu, ale zase jistější průjezdy zatáčkou, případně schopnost vyhrabat se ze sněhu nebo bláta.
U minulého enyaqu jsme zmínili verzi s baterií 55 kWh a výkonem 125 kW. Díky ní se minulá generace prodává od 899 000 Kč. Novinku nekoupíte pod milion, nejméně za ni dáte 1 015 000 Kč. Ovšem už lépe vypadá porovnání podobně výkonných verzí. Varianta Enyaq 80 o výkonu 210 kW stojí u původní verze momentálně 1 029 000 Kč, u nové 1 130 000 Kč. Ale u první generace už jde o posledních pár výběhových modelů. Ve srovnání s původním ceníkem si novinka polepšila v cenách i ve výbavě.