Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ford dohání elektromobilizaci. Projeli jsme nové capri s technikou VW

Ford dorazil na elektromobilní večírek se zpožděním, a tak rozjel vysokou hru s vysokým kurzem, na kterou hodně vsadil. A jak to bývá, může hodně prohrát nebo hodně vyhrát. Aby urychlil uvedení nových elektromobilů, vsadil na techniku koncernu Volkswagen. A vrací do hry legendární jména svých modelů v nové podobě. Po Exploreru jsme se svezli s Fordem Capri, a jak asi tušíte, není Capri jako Capri.

Bez odkazu na původní Capri se asi neobejde žádný článek o téhle novince. Pominout to nejde, ale přece jen od ukončení výroby původního modelu uplynulo hezkých pár let, tak toto znovuvzkříšení nejspíš řeší víc novináři než zákazníci. Takže jen stručně: Ford Capri bylo ikonické auto této americké značky, sportovního kupé se za 17 let výroby prodalo skoro 2 miliony kusů. Dodnes je to poměrně ceněný youngtimer.

Ford Capri

Nový elektrický Ford Capri s ním kromě jména nemá nic společného. Má mnohem blíž k Volkswagenu ID.5. To není kritika, jen konstatování na úvod. Ford prostě vsadil na to, že jeho elektrická budoucnost bude kombinací německé techniky a vlastních legendárních jmen historie. Je to chyba nebo geniální tah? O tom rozhodnou kupující.

A budou to určitě typově jiní lidé než u původního Capri. Novinku si budou pořizovat ti, co hledají stylové rodinné auto s elektrickým pohonem. Až na slůvko „stylové“ bychom mohli mluvit o Fordu Explorer, protože Capri je de facto jeho dvojčetem, jen s jinou karoserií, a oba jsou techničtí příbuzní modelů Volkswagen ID.4, ID.5. Proti Exploreru je Capri o něco delší, měří 4 634 mm oproti 4 468 mm. Na Mustang Mach-E mu naopak zhruba 8 centimetrů chybí.

Nový elektrický ford je v Česku. Má pašeráckou schránku

Samo o sobě vypadá novodobé Capri atraktivně a sportovně. Druhé jméno pro stejnou techniku ospravedlňuje Ford kromě karoserie ve tvaru SUV coupé také úplně jinou čelní maskou než má Explorer. Zatímco ten má velká světla zarovnaná s horní hranou kapoty a LED denní svícením ve tvaru písmene L, Capri má dozadu ustupující zdvojená světla se čtveřicí LED pásek na každé straně.

I zádě jsou úplně odlišné, společný mají snad jen název modelu napsaný v černém pásku mezi zadními světlomety. Ale jestliže u Exploreru je pásek tenký, logo automobilky pod ním a název modelu tmavý na černém pozadí, tak u novinky je pásek široký, logo je nad ním a název Capri vyveden kontrastní světlou barvou. S tímhle si zkrátka dal Ford obrovskou práci, která si zaslouží pochvalu.

Známý vnitřek

V interiéru už jsou ale oba vozy téměř totožné, ne první pohled největší rozdíl je v sedadlech – Explorer má samostatné opěrky hlavy, Capri je má integrované do opěradla. A částečně jiný je i volant s odlišným ramenem dole na šesti hodinách. A jestliže zvenku byste příbuznost s Volkswagenem nepoznali, tak v interiéru už ano, a ne vždy je to ku prospěchu věcí. Třeba stejně jako Explorer převzalo i Capri nepraktické dotykové plošky ovladačů na volantu, o které snadno nechtěně zavadíte při zatáčení. I komplikované ovládání oken u řidiče, kdy ke stahování slouží jen dvě tlačítka a mezi předními a zadními okny musíte přepnout třetím tlačítkem, pochází ze skladu německých dodavatelů koncernu VW. Německá značka navíc zrovna od těch nešikovných dotykových plošek na volantu ustupuje.

Před řidičem je digitální přístrojový štít, uprostřed palubní desky na výšku orientovaný 14,6palcový centrální dotykový displej, který se dá posouvat nahoru nebo dolů a skrývá se za ním „tajná“ odkládací schránka na drobné předměty. I v horní poloze je ovšem displej přece jen poněkud nízko, mimo zorné pole řidiče. Na samotné ovládání obrazovky a infotainmentu si nemůžeme stěžovat, ikony jsou velké a celý systém logicky uspořádaný.

SUPERGALERIE: Štika jménem Capri. Jak si kupé Fordu podmanilo Evropu

Jako správné rodinné auto má Capri na zadních sedadlech místo pro tři děti, opěradlo sklopné v poměru 60/40 a zavazadlový prostor o objemu 572 litrů s polohovací podlahou. Volkswagen ID.5 nabídne 549 litrů, Škoda Enyaq Coupé 570 litrů. Fanatičtí elektromobilisté ale asi autu neodpustí, že nemá přední úložný prostor, tzv. frunk.

A úplně shodná s Explorerem je nabídka pohonů. Kombinovat lze akumulátor o kapacitě 52 kWh s pohonem zadních kol a maximálním výkonem elektromotoru 125 kW, akumulátor s prodlouženým dojezdem o kapacitě 77 kWh, výkonem 210 kW a rovněž náhonem na zadní nápravu, a do třetice baterii 79 kWh s pohonem všech kol a maximálním výkonem 250 kW. Což je mimochodem – a zcela logicky – stejná nabídka pohonů jako u Volkswagenu ID.5.

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Ford si ovšem počkal na novou generaci baterií a dalších věcí s nimi souvisejících, takže se může pochlubit vyšší efektivitou a tím pádem delším dojezdem i o něco rychlejším nabíjením, než sourozenec z VW. Pro základní motor ještě nejsou k dispozici homologované údaje, ale u prostřední varianty se bavíme o průměrné papírové spotřebě 13,3 kWh/100 km a dojezdu až 627 km, u nejsilnější čtyřkolky pak 15 kWh/100 km a dojezdu až 592 kilometrů. Jen stejně jako u Exploreru pozor na to, že tepelné čerpadlo je vždy za příplatek 30 000 Kč.

Jestliže jsme u Exploreru kritizovali na rodinné auto zbytečně vysoké výkony a zrychlení mezi 5,3-6,4 sekundy, tak designově sportovnější Capri už tyhle hodnoty sedí přece jen o trochu víc (hodnoty zrychlení jsou mimochodem úplně stejné – první platí pro čtyřkolku, druhá pro silnější zadokolku). Díky stejnému podvozku i pohonu tak Capri jezdí vlastně velmi podobně jako Explorer – auto má po sešlápnutí plynu neskutečnou dynamiku, a to prakticky při jakékoli rychlosti.

Pro plynulejší starty je lepší přepnout do režimu Eco, který reakce plynu trochu utlumí. Naopak v režimu Sport auto víc rekuperuje, takže se dá ovládat skoro jen plynovým pedálem. Pro opravdu sportovní jízdu by se pak možná hodilo jen o něco strmější řízení. Zvyknout si je také trochu třeba na brzdy, které mají pomalejší nástup, ale pak brzdí opravdu ostře. Ford si dal ale s naladěním podvozku práci, a je to znát.

Zmínit je třeba i parametry DC nabíjení. 210kW zadokolku lze dobíjet maximálním příkonem 135 kW, čtyřkolku dokonce 185 kW, což v obou případech znamená podobný čas k nabití baterie z 10 na 80%, a to za 26, resp. 28 minut. AC nabíječka má maximální příkon 11 kW, silnější 22 kW není možné získat ani za příplatek.

Pronikne do firemních flotil?

Jak jsme říkali na začátku: o úspěchu Capri rozhodnou jako u každého jiného auta zákazníci. Očekávání mají zejména ti fleetoví. „Značka Ford v naší flotile mezi lety 2020 až 2024 v absolutních číslech roste,“ říká Tomáš Kadeřábek z leasingové společnosti Arval. „V procentuálním vyjádření dochází k mírnému poklesu, když celkový fleet Arvalu roste rychleji než počet vozidel Ford. Nejpopulárnějším modelem mezi osobními vozy bývalo Mondeo, které bylo v posledních letech nahrazeno modely Focus a Kuga. Dlouhodobou oblibu drží samozřejmě užitkové vozy této značky, které mají v našem fleetu vyšší podíl než osobní auta. Co se týká čistě elektrického modelu Mustang Mach-e, který si, po pomalejším začátku po spuštění prodeje, v aktuálních číslech nevede vůbec špatně. Patří mu šestá příčka v pořadí bateriových vozů ve flotile Arval CZ a obdobně si stojí v pořadí doposud nedodaných objednávek elektrických vozidel. Rozšíření počtu elektrických modelů o Ford Explorer a Capri přinese možnost zahrnout značku Ford do více kategorií firemní car policy včetně těch s nižšími limity na splátku leasingu a tím ji dostat k více uživatelům. Tato kategorie vozidel je navíc mezi elektromobily dlouhodobě nejvíce prodávaná, proto očekáváme další nárůst popularity.“

Capri je proti Exploreru dražší o 60 000 Kč. Základní nejslabší verze Exploreru má ceníkovou cenu od 1 136 900 Kč, v zaváděcí akci zlevněnou na 986 900 Kč. U Capri je to 1 196 900, resp. v akci 1 046 900 Kč. Silnější verze Capri pak v akci stojí od 1 209 900 Kč, čtyřkolka pak od 1 309 900 Kč. To není málo, ale pořád méně než u svého německého příbuzného. Stejné motorizace totiž vyjdou u Volkswagenu ID.5 na 1 254 900 Kč, 1 380 900 Kč, resp. 1 709 900 Kč. Škoda Enyaq Coupé s výkonem 125 kW a menší baterií ovšem naopak koupíte už od 899 000 Kč.

 Kč
  • Nejčtenější

Levné elektromobily jsou tady, v bazaru. Tesla z druhé ruky pod drobnohledem

Premium

Provokativní otázka – nastává už v Česku doba elektrická? Ačkoli to na první pohled zní přehnaně, možná pomalu ano. Svědčí o tom třeba fakt, že státní dotace na nákup elektroauta, vyčleněné pro...

4. listopadu 2024

V těchto ekoautech budeme jezdit. Asi je neznáte, ale míří na český trh

Na veletrhu e-Salon, který probíhá do neděle na výstavišti PVA v Letňanech, byla českému publiku poprvé představena celá řada elektromobilů, které postupně přicházejí na český trh. Prohlédněte si ty...

8. listopadu 2024

Nová škodovka vyjde na 220 000 Kč. Kylaq pro Indii odolá i monzunovým dešťům

Škoda Auto v Indii představila svůj nový model Kylaq. Kompaktní SUV je třetím modelem vyvinutým speciálně pro perspektivní indický trh. Novinka byla navržena přímo v Indii tak, aby odolala...

7. listopadu 2024,  aktualizováno 

Osmikolový palác z Jičína míří na Dakar. Mastodont má záchod na naftový pohon

Do boje o titul největšího a nejtěžšího obytného vozu letošního ročníku veletrhu Caravaning Brno 2024 zcela jistě zasáhne osmikolovým expediční speciál na podvozku Mercedes-Benz Arocs 8×8, jehož...

7. listopadu 2024

V Brně je k vidění bydlení na kolech od 20 tisíc do 20 milionů

Tři haly a venkovní parkoviště na výstavě Caravaning Brno, která probíhá až do neděle, zaplnily stovky obytných aut, vestaveb, přívěsů a chytrých řešení pro cestování s vlastním bydlením. Vystavené...

9. listopadu 2024

Ojetého elektromobilu se nebojte. Do bazaru jděte s odborníkem na baterky

Premium

I přes neustálé protlačování elektromobilů různými regulacemi a dotacemi nejde o takový boom, jak se předpovídalo. Přesto si spousta lidí chce tuto zajímavou novátorskou techniku vyzkoušet a určitě...

11. listopadu 2024

Nejpohodlnější toyota prokoukla. Klidná síla je vzorem spolehlivosti

Sice jen s jedinou motorizací, ale s cenou pod milion korun a spotřebou 5 litrů se chce nová Toyota Camry, prakticky jediný konkurent Škody Superb, stát z Popelky princeznou a přichází do Česka s...

11. listopadu 2024

Podzimní sklizeň: Kodiaq RS, resuscitované volvo a levný hyundai do zásuvky

S příchodem podzimu se na silnice vypravily zajímavé automobilové novinky. Kromě domácí Škody Kodiaq RS se do centra pozornosti dostaly také nové generace či modernizované verze modelů Audi A5, BMW...

11. listopadu 2024

Rolls taťky Šmouly předvedl Praze nového ducha, v kabině má 18 km nití

Faceliftovaný Rolls-Royce Ghost vyvedený v zářivé šmoulí modři a jeho dva sourozenci se představili v Praze. Smečka v ceně desítek milionů ale silnice hlavního města neokusila, ručně stavěné...

10. listopadu 2024

Panelové sídliště v Rusku možná láme rekordy, ale na pohled přímo děsí

Netrvalo to ani šestnáct let a z vesnice na okraji Petrohradu se stalo šedesátitisícové město. Vyřešit akutní...

Nenávidím vás všechny! Hollywood je v šoku z Trumpova vítězství

Šok, zlost, zklamání a smutek. Tak se dá shrnout reakce Hollywoodu a amerických tvůrců na vítězství Donalda Trumpa v...

Nejvzdálenější lidský objekt ve vesmíru zavolal linkou nepoužitou od roku 1981

Sonda Voyager letí vesmírným prostorem už 47 let a již mnohonásobně překonala původní plány. Je tak nasnadě, že se...

Emily Atacková hraje nahá tenis. Cítím se víc sexy, než kdy dřív, říká

Emily Atacková (34) si získala mnoho nových sledujících na sociálních sítích poté, co v jedné ze scén nového seriálu...

Korn vyměnil Vondráčkovou za mladší. Najal si Kateřinu Marii Fialovou

Ať už na ní člověk narazí v jakémkoliv projektu, nemůže ji přehlédnout. Sáhnul po ní i Jiří Korn, když hledal náhradu...