První dálniční tunel v Česku otevře za 25 dní

  11:37aktualizováno  11:37
Prvním dálničním tunelem v republice, vrchem Valík u Štěnovic na Plzeňsku, projedou první auta za pětadvacet dní, přesně šestého října dopoledne. Proč je tři sta osmdesát metrů dlouhý tunel v zatáčce, za více než miliardu korun, skrz který je vidět z jednoho konce na druhý, tak výjimečnou stavbou?

Cvičení hasičů v tunelu pod vrchem Valík u Štěnovic na Plzeňsku - Jedovatý kouř už zcela uzavřel východ z tunelu | foto: Jiří BervidaMF DNES

Řidiči si budou muset při jízdě tunelem zvyknout na několikanásobnou a nepřetržitou kontrolu. Auta budou při jízdě přes speciální senzory v silnici automaticky vážená, v tunelu je budou nepřetržitě hlídat kamery a radary, kamery před tunelem budou zaznamenávat poznávací značky všech aut a okamžitě porovnávat v centrálním počítači s databází kradených aut.

Podle koordinátora výstavby dálničního obchvatu Plzně Petra Otáska bude od zprovoznění celé stavby šestého října letošního roku v tunelu maximálně povolená osmdesátikilometrová rychlost. "Zkušební provoz bude trvat půl roku. Pokud se nevyskytnou neočekávané problémy, pak by se měla rychlost při průjezdem tunelem zvýšit až na sto kilometrů v hodině," řekl Otásek.

Kamery a radary jsou v tunelu namontované hlavně proto, aby projíždějící auta byla pod neustálým dohledem. Pokud některé z aut výrazně zpomalí nebo v tunelu dokonce zastaví, na dálničním pracovišti ve Svojkovicích na Rokycansku se dispečerovi sledujícímu monitory s obrazem okamžitě rozezní varovný alarm.

"Pod stropem tunelu jsou namontované reproduktory. Policista z řídícího pracoviště může jejich prostřednictvím dávat pokyny člověku, který například kvůli poruše vystoupí z auta a půjde k tísňové hlásce požádat o pomoc," vysvětlil Petr Otásek.

Tunel Valíkem je výjimečný i podle hlavního stavbyvedoucího Václava Švarce. "Je to první dálniční tunel v republice, který bude uveden do provozu. Výjimečný je nejen tím, že obě tunelové trouby jsou těsně vedle sebe, ale i technologií stavby. Protože se hornina uvnitř Valíku drolila a nebyla soudržná, mohli jsme v jednom kroku razit jen 80 až 120 centimetrů. Pak museli raziči zastavit, stěny za nimi se musely obetonovat a až pak mohli jet dál. Ale zase jen o 80 až 120 centimetrů a museli zastavit, aby se stěny opět obetonovaly," vysvětlil omezení stavbyvedoucí Václav Švarc.

Navíc Valík je jediným tunelem v republice, kde experti zkoušeli, jak se zachová kouř při požáru osobního auta uvnitř tunelu. Nikde jinde v Čechách se už taková zkouška dělat nebude. VÍCE ZDE...

Řidiči se ale musí připravit i na další nečekané kontroly. Brány pro automatický výběr mýtného budou zároveň osazené radary. Ty však nebudou zpracovávat okamžitou rychlost vozidel u brány, ale budou počítat průměrnou rychlost aut v celém úseku mezi dvěma branami.

Tunel je vymalován světlými barvami a po jeho bocích jsou zelené pruhy s nakreslenými postavičkami, symbolizujícími, kterým směrem lze nejrychleji z tunelu utéct.

"Podle odborníků by se díky proudění vzduchu uvnitř tunelu neměly na stěnách usazovat nečistoty. Přesto se každý rok uskuteční velké generální mytí. Pokud bude potřeba, stěny se mohou tlakovou vodou umýt i častěji," vysvětlil koordinátor výstavby Otásek.

Asi metr nad vozovkou jsou po obou stranách tunelu v pravidelných rozestupech namontovaná modře svítící světla. "To je pro případ, že by v tunelu zhaslo osvětlení pod jeho stropem. Modrá světla jsou ve výšce očí řidiče osobního auta. Jsou tam proto, aby mu ukazovala cestu z tunelu,“ vysvětlil Petr Otásek.

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Další z rubriky

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

OBRAZEM: Do Pragovky se sjely automobilové klenoty. Dorazí i Ralf Schumacher

Zlatý volant 2019

Industriální prostor Pragovky, továrny, ze které vyjížděly slavné Pragy V3S, hostí motoristický galavečer Zlatý volant....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

BMW Řada 3 2,0 320d...
BMW Řada 3 2,0 320d...

r.v. 2008, naj. 238 722 km, diesel
163 333 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz