Na začátku letošního roku evropský automobilový průmysl očekával návrat k normálu díky tomu, že se vyřešily problémy v dodavatelských řetězcích, které vznikly v důsledku pandemie covidu-19. Předpovídal se více než dvouprocentní nárůst výroby, ale podniky místo toho nyní čelí problémům na několika frontách, včetně ostré konkurence z Číny, slabé evropské poptávky a pomalého přesunu evropských motoristů k elektromobilům.
„Všichni jsme očekávali, že se situace znormalizuje, on však nastává obrat k horšímu. Najednou dochází ke zrychlení u negativních faktorů, rozsah toho zhoršení je velký,“ řekl listu Financial Times analytik Philippe Houchois ze společnosti Jefferies.
Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek |
Automobilky se nyní podle analytiků musejí potýkat mimo jiné s vyššími investicemi do technologií, nižšími maržemi u elektromobilů a větší konkurencí ze strany čínských rivalů, kteří nyní expandují na zahraničí trhy. „Bylo by předčasné říkat, že se v příštím roce začne situace zlepšovat,“ uvedl analytik automobilového průmyslu Patrick Hummel ze společnosti UBS.
Krize autoprůmyslu už je i v Česku. Výrobce autosedadel zavře závody |