Pro hackování auta na dálku stačí pár součástek za čtyři stovky

aktualizováno 
Je menší než mobil a cena součástek je zhruba 400 korun. Malinké zařízení s názvem CHT můžete ukrýt v dlani a s jeho pomocí pak několik let ovládat elektronické systémy vozidel. Jeho sílu chtějí prezentovat na výstavě v Šanghaji.

Pro hackování auta už mnohdy ani nebude nutné se do něj vloupat. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Zařízení s názvem CAN Hacking Tool (CHT) využívá fyzické připojení na sběrnici CAN-Bus, kterou moderní automobily používají pro vnitřní komunikační síť senzorů a funkčních jednotek.

Malý hackerský nástroj se vejde potenciálnímu útočníkovi do dlaně a s jeho pomocí dokáže během několika minut ovládat například zámky, elektronické systémy, airbagy nebo světla.

Autory zařízení jsou dva bezpečnostní výzkumníci ze Španělska Javier Vazquez Vidal a Alberto Garcia Illera. Veřejnosti jej poprvé představili minulý rok na konferenci Black Hat v Las Vegas, letos v březnu chtějí jeho možnosti demonstrovat na podobné konferenci v Singapuru.

"Připojení zabere zhruba pět minut, možná méně. Poté můžeme v klidu odejít," řekl časopisu Forbes Vazquez Vidal. "Pak můžeme zařízení spustit tak, aby udělalo přesně to, co mu naprogramujeme."

Zařízení CHT se na sběrnici CAN-Bus může připojit přes konektor, který mají všechna moderní auta a energii odebírá z elektrické sítě elektromobilu. Po připojení pak nenápadně vyčkává na příkazy odeslané bezdrátově z počítače útočníka.

Autora nevypátráte

Typy příkazů záleží na konkrétním modelu vozidla. Výzkumníci zatím testovali čtyři různá auta, názvy konkrétních modelů chtějí zveřejnit právě na konferenci v Singapuru. Španělé přiznávají, že pro některé modely je nutné vloupání do vozidla, u určitých modelů bude stačit jeho připojení pod vozidlem.

Ilustrační foto

CHT není prvním případem, kdy hackeři (v těchto případech to ovšem nejsou opravdoví hackeři) prolomili elektronický systém vozidla. Jenže až doposud k tomu používali připojení přes Bluetooth, který ovládání vozidla limitoval na krátké vzdálenosti.

Javier Vazquez Vidal a Alberto Garcia Illera však tvrdí, že jejich zařízení bude v budoucnosti využívat síť GSM a útok tak nebude omezen žádnou vzdáleností. Pozoruhodná je i jeho cena, podle autorů nepřesáhne 12 liber (400 Kč).

Malinké zařízení je navíc vyrobené z naprosto standardních součástek běžně dostupných na trhu. Pokud ho v autě někdo objeví, jeho autora s největší pravděpodobností stejně nikdo nevypátrá.

Bude hůř

Spolu se zvětšujícím se počtem elektronických systémů vozidel se dostává do popředí také otázka jejich bezpečnosti. Zatímco výrobci neustále tvrdí, že automobily jsou proti případným útokům dobře chráněné, výzkumníkům se často daří prokázat naprostý opak.

Jedno z posledních prolomení ochrany předvedli v minulém roce inženýři Charlie Miller a Chris Valasek z americké Indiany. S pomocí počítačů se jim podařilo na malou vzdálenost napojit na řídicí jednotky Toyoty Prius a Fordu Escape a ovládat brzdy, akceleraci vozidla a dokonce i zatroubit na klakson.

Ilustrační snímek

Zatímco představitelé Toyoty vydali prohlášení, že tento útok je v žádném případě neohromil a jejich systémy jsou i nadále bezpečné, tiskový mluvčí Fordu potvrdil, že automobilka mu přikládá velký význam.

Výzkumem zabezpečení telematických systémů automobilů se například zabývá poměrně mladá instituce s názvem Center for Automotive Embedded Systems Security  (CAESS, Centrum pro bezpečnost vestavěných automobilových systémů).

Badatelům se podařilo demonstrovat hned několik způsobů, jak automobily "hacknout". Využívají k tomu Bluetooth, wi-fi nebo modifikovaný hudební soubor v CD přehrávači. Přečtěte si: Moderní automobily budeme muset chránit proti hackerům a virům

Autor:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Autofotka týdne: Francouzský poklad hvězdou pražského Designbloku

Praha žije až do pondělí 21. října designem. Na tradičním mezinárodním festivalu se už tradičně prezentují také auta....

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Najdete na iDNES.cz