Autobaterii nejvíce škodí dlouhodobé odstavení vozu a krátké jízdy, při kterých se akumulátor nestihne dostatečně nabít. Právě krátké jízdy dramaticky snižují jeho životnost. "Zesláblému akumulátoru nejlépe pomůže inteligentní nabíječka, která sílu ztrácející baterii probudí," uvádí GTÜ, která v Německu provozuje síť stanic technické kontroly. Moderní nabíječky nenutí uživatele ani odpojovat akumulátor od palubní sítě auta. Většina nabíječek také nezabere mnoho místa, jsou stále menší.
GTÜ porovnala osm nabíječek od různých výrobců, většinu z nich dostanete v cenách od 1300 do 2600 korun i na českém trhu, včetně vítězné. Nejlépe v testu obstála nabíječka CTEK Multi XS 4003. České e-shopy ji nabízejí za zhruba patnáct set korun.
Vítěz má automatickou funkci pro dobíjení akumulátorů s různým stupněm vybití, GTÜ také chválí jednoduchou a bezpečnou obsluhu.
Zimní autoškolaJak používat startovací kabely - čtěte ZDE |
Jako jediná mezi osmi zkoušenými totiž nabídla takzvané inteligentní nabíjení. CTEK umí díky změnám napětí v několika stupních nabít a plně revitalizovat i takovou baterii, jejíž kapacita poklesla o významných 40 procent.
Vítěz testu se také hodí těm, kdo odstavují auto na delší čas. Lze ji totiž po celou dobu nechat připojenou k akumulátoru a nabíječka sama od sebe pozná, zda kapacita baterie klesá a kdy má dobíjet. Jakmile je baterie nabitá, přepne se nabíječka automaticky na udržovací nabíjení.
Nejhorší výrobek v testu patří k jednoduchým nabíječkám, které neumožňují dobíjení baterie spojené s elektrickou sítí vozu. Složité elektronice auta úplné přerušení kontaktu se zdrojem energie nesvědčí. Po odpojení baterie je nutné nastavit řadu přístrojů od rádia přes hodiny a navigaci až po paměť sedadel u luxusnějších vozů.
Test nabíječek autobaterií | |||||||
výbava | obsluha | funkce | testy | bezpečí | cena / výkon | celkem | |
Max. body | 40 | 40 | 40 | 50 | 30 | 50 | 250 |
CTEK Multi XS 4003 | 31 | 38 | 30 | 50 | 30 | 30 | 209-velmi doporučený |
ProUser DFC 530 | 30 | 32 | 28 | 50 | 28 | 30 | 198-doporučený |
Cartrend MP 3800 | 27 | 26 | 28 | 40 | 18 | 40 | 179-doporučený s výhradami |
4load Charge Box 3.6 | 34 | 36 | 18 | 40 | 20 | 30 | 178-doporučený s výhradami |
Optimate 4 Tec Mate | 26 | 26 | 10 | 50 | 24 | 40 | 176-doporučený s výhradami |
Alpine Battery Charger Typ M 42 | 23 | 22 | 8 | 45 | 24 | 50 | 172-doporučený s výhradami |
Fronius Acctiva Easy 1206 | 27 | 34 | 18 | 30 | 20 | 10 | 139-nedoporučuje se |
EUFAB CBC6 | 19 | 20 | 4 | 10 | 24 | 40 | 117-neodstatečný |
Hodnoticí kritéria: Zdroj GTÜ |
Kontrolujte ji pravidelně
Pokud si pořídíte nové auto, můžete být několik let v klidu. Při koupi vozu ojetého je nutné se přesvědčit, jak je baterie stará, a ověřit, v jakém je stavu. Na zadní straně každé baterie je vyražen kód, první trojčíslí označuje rok a měsíc, kdy byla vyrobena. Podle čísel 026 tedy zjistíte, že třeba v červnu 2002.
Životnost moderních baterií je mezi čtyřmi a šesti lety; pokud byly koupené jako nové v autě, mohou vydržet ještě déle. Novou baterku ve starším autě je třeba sledovat už po třech letech. Elektroinstalace vozu je provozem opotřebovaná.
Zvláštní péči potřebuje baterie, když uhodí mrazy. Pokud je stále v provozu, nic se neděje, dobře nabitá baterie by měla měla snést i teploty kolem minus 20 stupňů Celsia. V silných mrazech je třeba kontrolovat a dobíjet baterii častěji. Baterii umí mráz zničit už po týdnu stání.
Baterie slábne pokud slaběji svítí světla nebo startér ráno hůř točí. Pokud se stane, že vám baterie definitivně "odejde", je třeba správně vybrat novou. Nejdelší životnost mají podle odborníků baterie značkové, před těmi levnými ze supermarketů varují. Na co se při výběru baterie zaměřit? Nejdůležitějším parametrem je správná kapacita a startovací proud.