Vozy SUV postupně krok za krokem okupují statistiky nejprodávanějších aut v Evropě (EU 28). Čelo tabulky nejprodávanějších aut v Evropě v roce 2024 však přesto nadále patří hatchbackům.
Na samotný vrchol se vyšvihla Dacia Sandero, následovaná Renaultem Clio a Volkswagenem Golf. Wolfsburský bestseller loni na mnohých trzích předčil očekávání, přesto 215 700 kusů registrovaných v loňském roce bledne ve srovnání s 445 600 kusy v roce 2018. Loňský premiant Tesla Model Y skončil až čtvrtý, za což mohlo i odsunutí uvedení modernizované verze na letošní rok.
Golf oslavil 50 let v nejlepší formě. Umí být výhodnější než octavia![]() |
Opět velmi dobře si vedla Škoda Octavia, která se loni v Evropě propracovala mezi deset nejprodávanějších aut, když se umístila na 8. místě s počtem 180 607 registrovaných kusů. Napomohl tomu i 12% meziroční nárůst.
V loňském roce již pocházelo více aut registrovaných v Evropě z Číny než z Japonska. Felipe Munoz, analytik ze společnosti JATO Dynamics, k tomu říká: „Vliv Číny v Evropě – jak ze strany čínských značek, tak i vozidel vyrobených v Číně – neustále roste. Jejich produkty jsou vysoce konkurenceschopné, ale teprve uvidíme, jak moc ovlivní je ovlivní zavedení cel“.
ANALÝZA: Čínská auta v Evropě paběrkují. Dá se čekat útok levnými benziňáky![]() |
Elektromobily loni snížily tržní podíl, a naopak hybridy vykazují vzestupnou tendenci, což je pochopitelné, neboť již velký počet nových aut má kromě spalovacího motoru nějakou míru elektrické asistence.
Číňané rostou, ale zatím díky západním značkám
Nových aut vyrobených v Číně se prodalo více než těch vyrobených v Japonsku, Velké Británii či v Turecku. Z velké části se ale jedná o vozy západních značek.
Tesla exportuje Model 3 do Evropy ze svého závodu v Šanghaji, Renault dováží Dacii Spring, BMW zase svůj model iX3 a některé modely Volvo a také modely Polestar prodávané v Evropě jsou vyráběny v Číně. Odtamtud ale pocházejí i Honda CR-V a ZR-V či elektrické modely od Lotusu.
OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?![]() |
Domácí čínské automobilky se snaží navýšit tržní podíl na úkor tradičních hráčů, ale zatím bez nějakého výrazného výsledku.
BYD loni registroval 50 265 aut, což je více než kolik v Evropě umístila Alfa Romeo či Jaguar, ale to jsou hodně okrajové značky. Naopak ty od čínského koncernu Geely (Volvo, Polestar, Lynk & Co., Lotus atd.) se dostaly před Teslu. Ta ale zase naopak přesto předčila Fiat, který měl hodně slabý rok a meziročně klesl o pětinu.
Pokud se jedná o původ nově registrovaných aut v Evropě, tak nejvíce jich bylo z Německa (21 %), Španělska (14 %), České republiky (9,7 %), Francie (6,7 %), Rumunska (5,2 %), Číny (4,9 %), Turecka (4,8 %), Japonska (4,6 %), Velké Británie (4,2 %) a Slovenska (4,1 %).
Lexus lepší než Honda
Z přehledu JATO Dynamics je zřejmé, že v pořadí koncernů předstihla Toyota automobilku BMW, a to i přestože ta loni v žebříčku stoupala, stejně jako Škoda. Dobrá čísla Japonců podpořila luxusní značka Lexus, která loni šla v Evropě lépe na odbyt než Honda. Za pozornost stojí i to, že Audi loni kleslo o čtyři místa a z první desítky loni vypadly Ford a Kia.
Power jóga strýčka Soičira. Honda CR-V s elektrárnou je lékem pro duši![]() |
Loni bylo na evropském trhu (EU 28) registrováno celkem 12 909 741 nových osobních automobilů, což bylo meziročně o 0,9 %. Navzdory tomuto mírnému nárůstu registrací byl rok 2024 pátým rokem utlumených registrací ve srovnání s úrovněmi před pandemií. Zmenšil se o téměř 2,9 milionu kusů.
„Existuje jen velmi málo předpokladů, že se automobilový průmysl vrátí do předpandemické reality. Dražší vozidla, nárůst práce z domova, inflace a vznik nových dopravních řešení patří mezi důvody, proč Evropané přestali kupovat zcela nová auta,“ říká Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics.
V hybridech stále dominuje Toyota
Hybridy jsou stále populárnější kvůli poměrně vysoké průměrné maloobchodní ceně elektromobilů a nedostatečné nabíjecí infrastruktuře.
Přestože ne všechny automobilky nabízejí plně hybridní modely, tento druh pohonu zaznamenal mezi lety 2023 a 2024 meziroční růst o 21 %, a všechny automobilky, které nabízely plně hybridní vozidla, byly úspěšné.
Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy![]() |
Z celkového trhu 1 529 806 kusů registrovaných hybridních modelů v Evropě v roce 2024 připadalo na Toyotu 738 500 kusů. Téměř každé druhé hybridní vozidlo registrované v Evropě v roce 2024 mělo logo Toyota nebo Lexus.
Následovala skupina Renault s téměř 300 000 vozy, což je meziroční nárůst o 49 %, zatímco zbytek první pětky tvořily Hyundai-Kia, Nissan a Honda.
Nižší tržní podíl elektromobilů
Pro elektromobily nebyl rok 2024 v Evropě právě nejlepším obdobím. Zpomalení jejich růstu byl ale patrný již v předchozím období. Zatímco mezi lety 2019 a 2020 prodeje elektromobilů vzrostly meziročně o 107 %. V období 2019–2020 byl nárůst již jen o 63 %, a v letech 2022 a 2023 se snížil jen na 28 %.
Kdo si koupí elektro? Hledá se průměrný zákazník budoucnosti, nadšenci došli![]() |
Pokles registrací se projevil i na tržním podílu tohoto typu vozidel v Evropě, který se mírně snížil z 15,7 % v roce 2023 na loňských 15,4 %. Mezi důvody poklesu i klesající pobídky pro elektromobily, jejich vysoká průměrná maloobchodní cena, velký pokles ceny při dalším prodeji také stále nevyhovující nabíjecí infrastrukturu na celém kontinentu. JATO Dynamics však očekává, že se situace do roku 2025 zlepší, k čemuž by mělo napomoci uvádění levnějších elektrických modelů na trh.
Norsko je elektromobilní ráj: spalovací auta tam kupují už jen kvůli turistům![]() |
Největší podíl elektromobilů na nově registrovaných vozech mělo loni opět Norsko s 88 %. Následovalo Dánsko (51 %), Švédsko (35 %) a Nizozemsko (34,7 %). Ve Skandinávii tak bylo již téměř každé druhé auto elektrické, zatímco ve východní Evropě je jejich podíl jen 4,8 %. Česká republika je s hodnotou 4,7 % téměř na průměru, zatímco na Slovensku to je pouze 2,5 % a v Polsku na úrovni rovných 3 %. Ze států západní a jižní Evropy elektromobily nemají na růžích ustláno zejména v Itálii (4,2 %) a ve Španělsku (5,7 %).
V elektroautech dominuje koncern VW
Z pohledu výrobců se loni trh s elektromobily výrazně nezměnil. Nejvíce jich v Evropě prodal koncern Volkswagen s více než 427 000 kusy. Jeho podíl na trhu s elektromobily ale přesto mírně klesl z 22,2 % v roce 2023 na loňských 21,5 %. Druhé místo, a to navzdory zvýšené konkurenci ostatních hráčů, získala Tesla. Třetí skončil Stellantis, a to i přes desetiprocentní pokles objemů.
Jalovec dorazil na český trh. Prolezte s námi vylepšenou Teslu Model Y![]() |
Nejprodávanějším segmentem vozidel v Evropě jsou SUV, a to přestože se růst této kategorie v posledních třech letech trochu zmírnil. Loni tvořily již plných 54 % celkových registrací v Evropě (6,92 milionu aut), což je o 4 % více než v roce 2023.
Nejoblíbenějším typem v této kategorii byla kompaktní SUV (C-SUV), která v loňském roce představovala 42 % celkových registrací vozů s tímto typem karoserie, následovaná menšími modely (B-SUV) s 36% podílem na trhu. Největší nárůst však zaznamenaly luxusní SUV, jejichž registrace vzrostly o 13 % na 56 300 kusů.
Další skandál Volkswagenu. Unikla data 800 tisíc elektroaut od VW i Škody![]() |
Téměř jedna čtvrtina z celkového počtu nových SUV registrovaných v Evropě loni pocházela od koncernu Volkswagen. Druhý nejúspěšnější v tomto směru byl koncern Stellantis s téměř 800 000 kusy (-7 %), zatímco koncern Hyundai-Kia se umístil na třetím místě se 705 500 kusy (-1 %).
SUV byla v loňském roce klíčovým segmentem pro další automobilky včetně Jaguaru, Land Roveru, Geely, Hondy a SAIC Motor, zatímco u Stellantisu, skupiny Renault, BMW Group, Mercedesu a Mitsubishi vozy tohoto segmentu tvořily méně než polovinu celkových prodejů.