Každé desáté auto z Česka a Octavia osmá. Loňské registrace v EU i překvapí

Loňské registrace nových aut v Evropě prozradily, že téměř každé desáté auto bylo vyrobené v Česku, ale i to, že se Škoda stala čtvrtou nejprodávanější značkou a Octavia mezi modely obsadila 8. místo. Podíl SUV je už přes 54 %, aut z Číny je již více než z Japonska. Toto vše a mnoho dalšího ukázala statistika společnosti JATO.
MG3 Hybrid+

MG3 Hybrid+ | foto: MG Motor

Vozy SUV postupně krok za krokem okupují statistiky nejprodávanějších aut v Evropě (EU 28). Čelo tabulky nejprodávanějších aut v Evropě v roce 2024 však přesto nadále patří hatchbackům.

Na samotný vrchol se vyšvihla Dacia Sandero, následovaná Renaultem Clio a Volkswagenem Golf. Wolfsburský bestseller loni na mnohých trzích předčil očekávání, přesto 215 700 kusů registrovaných v loňském roce bledne ve srovnání s 445 600 kusy v roce 2018. Loňský premiant Tesla Model Y skončil až čtvrtý, za což mohlo i odsunutí uvedení modernizované verze na letošní rok.

Golf oslavil 50 let v nejlepší formě. Umí být výhodnější než octavia

Opět velmi dobře si vedla Škoda Octavia, která se loni v Evropě propracovala mezi deset nejprodávanějších aut, když se umístila na 8. místě s počtem 180 607 registrovaných kusů. Napomohl tomu i 12% meziroční nárůst.

V loňském roce již pocházelo více aut registrovaných v Evropě z Číny než z Japonska. Felipe Munoz, analytik ze společnosti JATO Dynamics, k tomu říká: „Vliv Číny v Evropě – jak ze strany čínských značek, tak i vozidel vyrobených v Číně – neustále roste. Jejich produkty jsou vysoce konkurenceschopné, ale teprve uvidíme, jak moc ovlivní je ovlivní zavedení cel“.

ANALÝZA: Čínská auta v Evropě paběrkují. Dá se čekat útok levnými benziňáky

Elektromobily loni snížily tržní podíl, a naopak hybridy vykazují vzestupnou tendenci, což je pochopitelné, neboť již velký počet nových aut má kromě spalovacího motoru nějakou míru elektrické asistence.

Číňané rostou, ale zatím díky západním značkám

Nových aut vyrobených v Číně se prodalo více než těch vyrobených v Japonsku, Velké Británii či v Turecku. Z velké části se ale jedná o vozy západních značek.

Tesla exportuje Model 3 do Evropy ze svého závodu v Šanghaji, Renault dováží Dacii Spring, BMW zase svůj model iX3 a některé modely Volvo a také modely Polestar prodávané v Evropě jsou vyráběny v Číně. Odtamtud ale pocházejí i Honda CR-V a ZR-V či elektrické modely od Lotusu.

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

Domácí čínské automobilky se snaží navýšit tržní podíl na úkor tradičních hráčů, ale zatím bez nějakého výrazného výsledku.

BYD loni registroval 50 265 aut, což je více než kolik v Evropě umístila Alfa Romeo či Jaguar, ale to jsou hodně okrajové značky. Naopak ty od čínského koncernu Geely (Volvo, Polestar, Lynk & Co., Lotus atd.) se dostaly před Teslu. Ta ale zase naopak přesto předčila Fiat, který měl hodně slabý rok a meziročně klesl o pětinu.

Pokud se jedná o původ nově registrovaných aut v Evropě, tak nejvíce jich bylo z Německa (21 %), Španělska (14 %), České republiky (9,7 %), Francie (6,7 %), Rumunska (5,2 %), Číny (4,9 %), Turecka (4,8 %), Japonska (4,6 %), Velké Británie (4,2 %) a Slovenska (4,1 %).

Lexus lepší než Honda

Z přehledu JATO Dynamics je zřejmé, že v pořadí koncernů předstihla Toyota automobilku BMW, a to i přestože ta loni v žebříčku stoupala, stejně jako Škoda. Dobrá čísla Japonců podpořila luxusní značka Lexus, která loni šla v Evropě lépe na odbyt než Honda. Za pozornost stojí i to, že Audi loni kleslo o čtyři místa a z první desítky loni vypadly Ford a Kia.

Power jóga strýčka Soičira. Honda CR-V s elektrárnou je lékem pro duši

Loni bylo na evropském trhu (EU 28) registrováno celkem 12 909 741 nových osobních automobilů, což bylo meziročně o 0,9 %. Navzdory tomuto mírnému nárůstu registrací byl rok 2024 pátým rokem utlumených registrací ve srovnání s úrovněmi před pandemií. Zmenšil se o téměř 2,9 milionu kusů.

„Existuje jen velmi málo předpokladů, že se automobilový průmysl vrátí do předpandemické reality. Dražší vozidla, nárůst práce z domova, inflace a vznik nových dopravních řešení patří mezi důvody, proč Evropané přestali kupovat zcela nová auta,“ říká Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics.

V hybridech stále dominuje Toyota

Hybridy jsou stále populárnější kvůli poměrně vysoké průměrné maloobchodní ceně elektromobilů a nedostatečné nabíjecí infrastruktuře.

Přestože ne všechny automobilky nabízejí plně hybridní modely, tento druh pohonu zaznamenal mezi lety 2023 a 2024 meziroční růst o 21 %, a všechny automobilky, které nabízely plně hybridní vozidla, byly úspěšné.

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

Z celkového trhu 1 529 806 kusů registrovaných hybridních modelů v Evropě v roce 2024 připadalo na Toyotu 738 500 kusů. Téměř každé druhé hybridní vozidlo registrované v Evropě v roce 2024 mělo logo Toyota nebo Lexus.

Následovala skupina Renault s téměř 300 000 vozy, což je meziroční nárůst o 49 %, zatímco zbytek první pětky tvořily Hyundai-Kia, Nissan a Honda.

Nižší tržní podíl elektromobilů

Pro elektromobily nebyl rok 2024 v Evropě právě nejlepším obdobím. Zpomalení jejich růstu byl ale patrný již v předchozím období. Zatímco mezi lety 2019 a 2020 prodeje elektromobilů vzrostly meziročně o 107 %. V období 2019–2020 byl nárůst již jen o 63 %, a v letech 2022 a 2023 se snížil jen na 28 %.

Kdo si koupí elektro? Hledá se průměrný zákazník budoucnosti, nadšenci došli

Pokles registrací se projevil i na tržním podílu tohoto typu vozidel v Evropě, který se mírně snížil z 15,7 % v roce 2023 na loňských 15,4 %. Mezi důvody poklesu i klesající pobídky pro elektromobily, jejich vysoká průměrná maloobchodní cena, velký pokles ceny při dalším prodeji také stále nevyhovující nabíjecí infrastrukturu na celém kontinentu. JATO Dynamics však očekává, že se situace do roku 2025 zlepší, k čemuž by mělo napomoci uvádění levnějších elektrických modelů na trh.

Norsko je elektromobilní ráj: spalovací auta tam kupují už jen kvůli turistům

Největší podíl elektromobilů na nově registrovaných vozech mělo loni opět Norsko s 88 %. Následovalo Dánsko (51 %), Švédsko (35 %) a Nizozemsko (34,7 %). Ve Skandinávii tak bylo již téměř každé druhé auto elektrické, zatímco ve východní Evropě je jejich podíl jen 4,8 %. Česká republika je s hodnotou 4,7 % téměř na průměru, zatímco na Slovensku to je pouze 2,5 % a v Polsku na úrovni rovných 3 %. Ze států západní a jižní Evropy elektromobily nemají na růžích ustláno zejména v Itálii (4,2 %) a ve Španělsku (5,7 %).

V elektroautech dominuje koncern VW

Z pohledu výrobců se loni trh s elektromobily výrazně nezměnil. Nejvíce jich v Evropě prodal koncern Volkswagen s více než 427 000 kusy. Jeho podíl na trhu s elektromobily ale přesto mírně klesl z 22,2 % v roce 2023 na loňských 21,5 %. Druhé místo, a to navzdory zvýšené konkurenci ostatních hráčů, získala Tesla. Třetí skončil Stellantis, a to i přes desetiprocentní pokles objemů.

Jalovec dorazil na český trh. Prolezte s námi vylepšenou Teslu Model Y

Nejprodávanějším segmentem vozidel v Evropě jsou SUV, a to přestože se růst této kategorie v posledních třech letech trochu zmírnil. Loni tvořily již plných 54 % celkových registrací v Evropě (6,92 milionu aut), což je o 4 % více než v roce 2023.

Nejoblíbenějším typem v této kategorii byla kompaktní SUV (C-SUV), která v loňském roce představovala 42 % celkových registrací vozů s tímto typem karoserie, následovaná menšími modely (B-SUV) s 36% podílem na trhu. Největší nárůst však zaznamenaly luxusní SUV, jejichž registrace vzrostly o 13 % na 56 300 kusů.

Další skandál Volkswagenu. Unikla data 800 tisíc elektroaut od VW i Škody

Téměř jedna čtvrtina z celkového počtu nových SUV registrovaných v Evropě loni pocházela od koncernu Volkswagen. Druhý nejúspěšnější v tomto směru byl koncern Stellantis s téměř 800 000 kusy (-7 %), zatímco koncern Hyundai-Kia se umístil na třetím místě se 705 500 kusy (-1 %).

SUV byla v loňském roce klíčovým segmentem pro další automobilky včetně Jaguaru, Land Roveru, Geely, Hondy a SAIC Motor, zatímco u Stellantisu, skupiny Renault, BMW Group, Mercedesu a Mitsubishi vozy tohoto segmentu tvořily méně než polovinu celkových prodejů.

Nejčtenější

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

Kabaňova šanghajská show: předvedl luxusní limuzínu i teréňák s mrkačkami

Letošní autosalon v Šanghaji se řadí k největším letošní výstavám. Více než 70 automobilek z 26 zemí představuje své nejnovější modely navržené speciálně pro čínský trh. Nechyběly výtvory od...

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

Zetor má nový traktor s 54 rychlostmi. Vyrábět se bude od léta v Brně

Slavná česká značka Zetor bude od léta vyrábět v Brně zcela nový traktor. Stroj s označením Řada 6 už několik měsíců znají odborníci a prochází testováním přímo u zemědělců. Oficiální česká premiéra...

29. dubna 2025

Automobilovou přehlídku naprosto ovládl pan Auťák. Unikát za sto milionů

Jakou může mít cenu? Ptáme se Karla Kupky, předsedy odborné poroty nóbl přehlídky těch nejblyštivějších automobilových klenotů v Česku. „Sto milionů?“ krčí rameny. A společně si fascinovaně...

28. dubna 2025,  aktualizováno  12:07

V Číně se nedovoláte, na maily nereagují. Čech domluvil dovoz aut díky čínštině

Premium

Jak se zdá, letošní rok bude v českém automobilovém světě rokem čínských aut. Zahájení prodeje oznámily třeba značky BYD, XPENG, Omoda, Jaecoo či Farizon. Jednou z nich, která už svoje auta prodává v...

28. dubna 2025

Prozkoumali jsme čínské monstrum. Elektrický offroad posádku hýčká

Elektromobilita se zpravidla skloňuje v souvislosti s ekologií a udržitelností. V případě Dongfeng MHero jsou to vedlejší pojmy. Prim tu hraje obří výkon 1 088 koní, točící moment 1 400 Nm dostupný...

28. dubna 2025

Egyptský šikula staví plovoucí sporťáky, slaví s nimi úspěchy po celém světě

Co začalo před několika lety jako malý projekt lodi ve tvaru auta se nyní proměnilo ve velký počin, píše Reuters. Společnost „Jetcar Kromh“ založil egyptský podnikatel. Jeho plovoucí auta se...

27. dubna 2025

Kabaňova šanghajská show: předvedl luxusní limuzínu i teréňák s mrkačkami

Letošní autosalon v Šanghaji se řadí k největším letošní výstavám. Více než 70 automobilek z 26 zemí představuje své nejnovější modely navržené speciálně pro čínský trh. Nechyběly výtvory od...

27. dubna 2025

Prezident Pavel svolal dakaristy na buřty do Lán. Přivezli trucky i kachnu

Většina účastníků Dakaru pořádá své vlastní promoakce, ale asi vůbec poprvé se sešli čeští účastníci společně v tak velkém počtu. Pozvaní byli samozřejmě naprosto všichni a dorazila jich většina....

26. dubna 2025

Dieselgate po korejsku. Hyundai zaplatí v Německu pokutu 1,5 miliardy korun

Jihokorejská automobilka Hyundai dostala v Německu pokutu 58,5 milionu eur (téměř 1,5 miliardy Kč) kvůli manipulacím s testy emisí u naftových vozů. Informovala o tom agentura DPA, která se odvolává...

26. dubna 2025

Ladné italky, noblesní němci i opulentní ameriky. Srazová sezona startuje

Letošní srazová sezona startuje. A hned na začátku slibuje opravdu nabitý víkend. Na své si o něm přijdou prakticky všichni milovníci dvou stop. Zejména v sobotu je nabídka automobilových srazů velmi...

25. dubna 2025  13:49

Kupujete auto? Raději běžte tam, kde to umí, radí autoři testu autosalonů

Rozstřel

Třetím rokem testují redaktoři iDNES.cz české prodejce automobilů. „Prodávají druhou nejdražší věc hned po bydlení. Oba předchozí roky nás udivilo, s jakým amatérismem jsme se místy setkali,“...

25. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

25. dubna 2025

Tajný tip profesionálního veteránisty. Na aukci můžete vydražit britského exota

Nadcházející víkend bude patřit veteránům. Výčet těch nejzajímavějších přinese tradiční diář petrolheada, který vydáme v pátek. Milovníci aut v Praze a okolí doslova nebudou vědět, kam dřív skočit....

25. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.