„Jestliže rok 2024 byl rokem voleb, rok 2025 je rokem legislativy. V EU se zavádějí emisní cíle, Trumpovo prezidentství slibuje změny v USA a Čína pokračuje v oblíbeném systému pobídek. Přesto očekáváme stabilní růst ve všech regionech, přičemž Čína bude i nadále v čele,“ uvedla vedoucí výzkumu Rho Motion Iola Hughesová.
Podle Hughesové bude po celém světě otevřeno několik nových závodů díky čínským automobilkám, které rozšíří svoji pozici v mezinárodním měřítku. Šéfové automobilek v EU ale budou zažívat bezesné noci kvůli snížení emisních cílů, na které je jen málo z nich dostatečně připraveno a hrozí jim miliardové pokuty. Nový americký prezident Donald Trump sice zrušil daňové úlevy pro elektromobily, letos se však neočekává velký vliv těchto změn na prodej.
Čínské automobilky napadly u soudu cla EU na elektromobily, přidala se Tesla![]() |
V Číně se má letos prodej zvýšit o 17 procent na 12,9 milionu vozů. Čína posílí letos svoji dominanci na trhu s elektromobily díky rozšíření dotací, odhaduje Rho Motion. Za loňský rok prodej v zemi stoupl o rekordních 40 procent na 11 milionů vozů.
Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace![]() |
V Evropě, tedy EU, Británii a Evropském sdružení volného obchodu (EFTA), čeká letos Rho Motion růst prodeje o 15 procent na 3,5 milionu vozů. Evropa je druhým největším trhem s elektromobily na světě. Region se vrátí k růstu kvůli novým cílům pro emise oxidu uhličitého a také zde budou k dispozici levnější modely. Tempo růstu ale zůstane pomalejší, než v roce 2023. Loni zde prodej klesl o tři procenta.
Superkára Xiaomi v Praze. Prosvištěli jsme jí menu, i když mluví čínsky![]() |
Výrobcům automobilů v EU hrozí podle odhadu Rho Motion pokuty deset miliard eur (251 miliard Kč) za nesplnění emisních cílů, a to i přes nákup kreditů od výrobců elektromobilů.
Trump s elektromobilitou nehne, bude tlačit na stěhování výroby aut do USA |
Ve Spojených státech a Kanadě se má letos prodej zvýšit o 16 procent na 2,1 milionu. Trumpovy politické změny budou mít na prodej letos jen omezený dopad, ale očekává se, že negativně ovlivní odvětví v dlouhodobém výhledu. Mimo jiné má podle nejhoršího scénáře do roku 2040 klesnout poptávka po bateriích pro elektromobily o 47 procent.
Budoucnost autoprůmyslu se bude řešit od 30. ledna pod dohledem Leyenové![]() |