České prodeje aut jsou rekordní. Kdo je kupuje, je záhada

Exkluzivně
Při jednoduchém pohledu do statistik by se mohlo zdát, že jen čtvrtinu nových aut v Česku kupují privátní zákazníci, zbytek jsou firemní autoparky. Realita je však jiná. Statistiku zkreslují registrace na dealery nebo reexporty aut do zahraničí. Oficiálním tabulkám se věřit nedá, musíte umět číst mezi excelovými řádky a domýšlet si.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Češi si domů kupují mnohem víc aut, než se na první pohled zdá. Tak jednoduché to ovšem není. Dobrat se přesných čísel, jak vypadá skutečný trh s novými vozy v Česku, je téměř nemožné. 

Při základním pohledu do statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) vidíme, že z rekordních 271 595 nových vozů v roce 2017 zaregistrovali privátní zákazníci jen 68 979 aut (25,40 %). Jenže to neznamená, že zbylé tři čtvrtiny jezdí jako služební auta ve firmách, byť jsou ve statistikách vedeny jako „firemní registrace“. Jsou k nim však započítány všechny registrace tzv. na IČO. Pod touto kategorií se může skrývat zubař, řemeslník či nadnárodní firma, která skutečně nové auto koupí a používá v Česku.

Stejně tak sem spadá leasing, registrace předváděcích vozů na jednotlivé dealery a reexporty - auto se v ČR zaregistruje a pak hned putuje do zahraničí. Dealerům se to vyplatí, automobilky si tak vylepšují prodejní statistiky a mohou se chlubit růstem prodejů. Je však třeba říct, že v dnešní době ekonomické svobody má každý právo si koupit auto v kterékoli zemi, pokud je to pro něj finančně výhodné. A v Česku jsou auta často levnější než ve většině evropských zemí.

Jak jsme na tom?

„Český trh je na tom dobře. Jde však o to, do jaké míry. Loňské navýšení bylo zhruba 4 procenta a celé se odehrálo na trhu privátní klientely. V druhé půlce roku už především vlivem uvolnění kurzu koruny nebyly tak rentabilní obchody, kdy si v ČR poprvé registrované auto našlo zákazníka v některé z okolních zemí,“ říká ředitel českého Renaultu Zdeněk Grunt. 

Přesto je  podle šéfa českého zastoupení Renaultu reálný trh s novými vozy menší než uvádějí statistiky. „Řekl bych, že asi o 20 procent. Důvodů, proč se tak děje, je několik. Český trh je dlouhodobě ceníkově nejlevnější v Evropě a stojí za tím také ochranářské opatření České národní banky ohledně kurzu koruny. To obojí vytvořilo prostředí pro vývoz aut do zahraničí, kterým se někteří obchodníci velmi dobře živí,“ vysvětluje. 

Jinde v Evropě jsou zase dlouhodobým fenoménem auta, která si dealeři registrují na sebe nebo na svoje firmy a pak je prodávají pod cenou s nějakou slevou, více či méně podporovanou dovozcem.

V Česku je podle Grunta tento prodejní kanál zatím v počátcích, ale začíná se rozvíjet a některé automobilky k němu začaly přecházet od reexportů, aby si udržely svoje prodejní čísla. „Nicméně z mého pohledu je to pořád ten lepší nástroj než reexporty, protože tato auta aspoň jezdí po České republice, jezdí do servisů apod. Je pak na importérovi, aby si vyhodnotil výsledek. Pokud existuje skupina zákazníků, která má o tato auta zájem, byla by škoda o ně přijít, ale pokud některá značka prodá takových vozů příliš, devalvuje hodnotu nových aut, jejich zůstatkové hodnoty a tím vlastně celé značky,“ uvedl Grunt.

Nulovou vypovídací hodnotu statistik registrací o skutečném trhu potvrzuje i další zdroj iDNES.cz. Manažer, který prošel několika českými importéry, nám anonymně řekl: „Každá značka je samozřejmě jiná, ale čísla upravují všechny. V průměru si troufnu odhadnout, že zhruba 30 procent aut poprvé registrovaných v Česku na tuzemských silnicích neskončilo. Ale zažil jsem třeba i situace, kdy osm aut z deseti šlo rovnou na reexport…“

Statistika věda je

Rozkrýt přesně statistiku registrací nových aut je tak prakticky nemožné. Jen samotné automobilky ví, kam které jejich auto směřuje. Přesto jsme se pokusili do statistiky proniknout a zjistit, jakými auty Češi v soukromí jezdí. K registracím tzv. na rodné číslo (což jsou privátní zákazníci, kteří přijdou do showroomu a koupí si domů auto), jsme přidali zákazníky s IČO, kteří si koupili pouze jedno auto. 

Nejde tedy o hromadné registrace, ať už firemních zákazníků nebo dealerů, jde spíš o lidi, kteří mají IČO (živnost) a především z daňových důvodů si pořídí auto tzv. „na firmu“. Jde typicky třeba o lékaře nebo drobné živnostníky, kteří auto používají přes den pro cestu za zákazníky, ale zároveň jím vozí ráno děti do školy a o víkendu vyrazí s rodinou na výlet. Pokud jsou plátci DPH, mohou si tuto daň odečíst a náklady na provoz dát do nákladů. Jsme si vědomi toho, že tato statistika nemůže být přesná, ale pokusili jsme se na český trh podívat alespoň trochu reálně.

Značkou, u které kvůli cenám a ročním prodejům v řádu desítek kusů nepřipadají nějaké reexporty v úvahu, je třeba Alfa Romeo. Podíl „firemních“ registrací je zde výrazně vyšší, ale dělají to právě jednotlivé zakázky pro „ičaře“.

Prodej Alfa Romeo

„Alfa Romeo je unikátní nejen z pohledu českého trhu, ale i v rámci značek skupiny FCA. Nové modely jsou velmi oblíbené právě mezi „ičaři“. Ti si totiž nepořizují jen dopravní prostředek jako korporátní zákazník, ale radost z jízdy jako takové a samozřejmě jedinečnost. Co se týče přeshraniční poptávky, zde nezaznamenáváme žádné pohyby. Je to dáno velmi podobnou cenovou hladinou mezi jednotlivými zeměmi nejen v regionu střední a východní Evropy, ale i na západ od nás,“ říká Martin Macko, Fleet & Business Manager pro Střední a východní Evropu

60 procent pro zákazníky

Lepší však bude podívat se na nějaké masověji prodávané vozy, tam se ukáže realita lépe. Protože takové statistiky nejsou veřejně dostupné, vybrali jsme dvě značky, které jsou v posledních letech úspěšné v prodejích privátním zákazníkům, a ty nám svá data poskytly.

Ukazuje se, že jestli například Opel podle oficiálních statistik SDA prodává „soukromníkům“ 42,95 % svých aut, podle našeho měření je ve skutečnosti toto číslo skoro o 20 procent vyšší.

Poznámka: sloupec „Celkem“ je součet prvních dvou sloupců, sloupec „Registrace SDA“ jsou celkové prodeje na českém trhu.

„Tento rozdíl je daný tím, že řada ryze „privátních“ zákazníků si pořizuje svůj vůz na operativní leasing, ve kterém patří Opel k silným hráčům,“ vysvětluje mluvčí automobilky Opel Martin Hejral. „Z pohledu SDA statistik však všechny tyto „soukromníky“ reprezentuje jediný zákazník, totiž leasingová společnost. A v bledě modrém totéž platí i pro klienty programu Opel Partner, v jehož rámci získávají své vozy zaměstnanci velkých společností, které jsou do partnerského programu zařazeny,“ dodává.

Nad 50 procent privátních registrací podle SDA se loni dostalo jen pár značek – Suzuki (to absolutně vede s 67,60 %), Dacia, Honda, Mazda a Toyota. Právě té se daří toto procento držet dlouhodobě vysoké. Měřeno naší metodikou se k jednotlivým zákazníkům dostalo víc než 85 procent všech tuzemských prodejů značky.

„V Česku máme velmi silnou pozici mezi privátními klienty, dlouhodobě nám patří dokonce čtvrté místo, s více než 50% nárůstem za první čtyři měsíce letošního roku, oproti stejnému období roku loňského,“ komentuje Martin Peleška, ředitel Toyota Central Europe-Czech.

Poznámka: sloupec „Celkem“ je součet prvních dvou sloupců, sloupec „Registrace SDA“ jsou celkové prodeje na českém trhu.

„Privátní trh je pro nás velmi důležitý, je ukazatelem dlouhodobé spokojenosti a loajality zákazníků vůči značce. Aby privátní zákazníci investovali do konkrétní značky, vyžaduje vysokou míru důvěry, které si vážíme. Co se týká různých aktivit, které zkreslují a uměle nafukují velikost trhu v ČR, jako jsou např. reexporty, účelové sebe-registrace na dealery, či importéra, tak tuto disciplínu přenecháváme jiným. Dlouhodobě se zaměřujeme výhradně na existující reálné zákazníky v České republice, a to jak privátní tak firemní,“ vysvětluje.

Leasing

K upřesnění čísel se ještě podívejme na to, kolik procent z celkových prodejů tvoří auta na leasing. Tam už bohužel automobilky nemůžou nebo nejsou ochotny poskytnout přesná čísla, musíme se podívat jen na údaje za celkový trh. K 68 979 vozům loni registrovaným na rodné číslo si musíme přičíst dalších 37 062 aut, která podle údajů České leasingové a finanční asociace pořídily domácnosti na operativní leasing či spotřebitelský úvěr. Procento privátních zákazníků tak rázem vyskočí z 25,40 % na 39,04 %. Celkem bylo loni v ČR prostřednictví leasingu financováno 120 440 aut, z čehož určitě významnou část tvoří „ičaři“ s jedním autem.

Leasingové společnosti svoje přesná čísla nechtějí zveřejnit, přesto oblibu této formy financování potvrzují. „Společnost LeasePlan se v České republice soustředí na firemní klientelu, a to včetně drobných podnikatelů,“ říká Tomáš Pindur ze společnosti LeasePlan ČR. Ta před čtyřmi lety jako první poskytovatel operativního leasingu u nás přišla s produktem postaveným na míru malým firmám a živnostníkům. 

„Velký úspěch má právě u soukromých osob podnikajících na živnostenský list – tzv. ičařů, kteří oceňují hlavně jednoduchý proces výběru i objednávání vozu a doprovodných služeb. Vše mohou vyřídit po internetu. V současnosti jezdí na silnicích už přes 4500 aut dodaných prostřednictvím této služby,“ popisuje Pindur.

„V loňském roce s námi financovalo prostřednictvím operativního leasingu v retailu zhruba osm tisíc klientů,“ potvrzuje Pavel Kučera, ředitel oddělení Produkt a Proces Volkswagen Financial Services. „V tomto segmentu je skryto i mnoho právnických osob. Ve fleetu využilo financování operativním leasingem na cca 5 tisíc klientů. Z hlediska počtu smluv dělíme klienty na fyzické osoby nepodnikající (11 %), fyzické osoby podnikající (17 %) a právnické osoby (72 %),“ dodává.

Vstoupit do diskuse (99 příspěvků)

Nejčtenější

KVÍZ: Kvíz pro automobilové nadšence: Rozumíte řeči servisáků?

Nedůvěra k faktu, že se jako žena zaobírá auty, je v jejím případě rozhodně...

V autoservisu to jede rychle - kozy, momenťák, dvouhmota, žirafa… Rozumíte téhle řeči? Otestujte se v našem Chytrém Kvízu a zjistěte, zda byste se v dílně neztratili.Soutěžit o voucher na Chytrý Kvíz...

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

Festival aut ukáže unikáty, monstra i český supersport. A stopětku v karbonu

Prague Car Festival 2025

Výstavu historických či sportovních vozů, ale také setkání se závodníky, kaskadérská vystoupení a další tematické akce nabízí 14. ročník Prague Car Festivalu, který se o tomto víkendu koná v areálu...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

Auto z 3D tiskárny v designsoutěži iDNES.cz, postavíte si ho sami

Soutěž
Automobil má zabudovaný systém výměnných baterii, což urychluje nabíjení.

Elektrická miniatura má výměnné baterie a vytisknete si ji na 3D tiskárně, autor návrhu počítá s tím, že by data pro stavbu malého vozu do města byla volně dostupná. Podívejte se na další příspěvek v...

9. listopadu 2025

Místopředseda Evropské komise: EU musí bránit autoprůmysl před Čínou

Dacia Hipster

Evropská unie musí bránit svůj automobilový průmysl před čínskou konkurencí, včetně přehodnocení cíle ukončit v roce 2035 prodej aut se spalovacími motory. V rozhovoru s italským deníkem La Stampa to...

9. listopadu 2025

V sedmi letech jsem stopovala do Bibione. Žena má výhodu, líčí mistryně v autostopu

Premium
„Stopovat jako žena je výhoda, lidé vám chtějí pomoct. Jen nesmíte mít na...

Anna Houštecká je současnou mistryní České republiky v autostopu. V létě vyhrála se svým kamarádem závod z Prahy do Albánie a zpět. „Celkem jsme vystřídali padesát aut. Nejdelší cestu jsme měli s...

8. listopadu 2025

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

8. listopadu 2025

Český pilot závodí v kopcích už 27. sezonu. Jeho lambo servisují na dálku

Martin Jerman je legendou českých závodů do vrchu. Už více jak pět a dvacet let...

„Tak toto je Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo 2, tovární auto,“ začíná s úsměvem Martin, zkušený jezdec s více než sedmadvacetiletou kariérou. „Evo 2 značí nejnovější a nejvyspělejší specifikaci...

8. listopadu 2025

Čína přestane pumpovat peníze do automobilek. Teď se ukáže, jak jsou dobré

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

„Pro čínské automobilky nastal okamžik pravdy,“ shrnuje lapidárně magazín Caradisiac důležité rozhodnutí čínské vlády, které vyplývá z nového plánu pro patnáctou pětiletku této světové supervelmoci....

7. listopadu 2025

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

7. listopadu 2025

Autozápisník: Benzinový osvěžovač pro „Jágrovo auto“ a černá ovce VW vydělala nejvíc

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač...

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač vzduchu pro elektromobily s vůní benzinu, ale i informace, že tvůrce zkázy koncernu VW byl donedávna jeho nejlépe placeným...

7. listopadu 2025

„Splašené lešení“ Čechie-Böhmerland. Technické muzeum ukazuje nejdelší motorky světa

Výstava Böhmerland nebo Čechie o nejdelších motocyklech na světě. (6. listopadu...

Národní technické muzeum v Praze vystavuje 30 motocyklů značky Čechie-Böhmerland u příležitosti 100. výročí od začátku výroby. Výstava těchto nejdelších vyráběných motorek nabídne první ucelený...

6. listopadu 2025  16:04

Festival domů na kolech roste. Přivítá expediční speciály i Škodu Obytnaq

Campella je český obytný přívěs pro dva dospělé a jedno dítě

Brněnské výstaviště hostí veletrh Caravaning, největší výstavu svého druhu v Česku. Jaké novinky ve výstavních pavilonech neminout?

6. listopadu 2025

Supersport s ploutví je v designsoutěži iDNES.cz, slušel by mu šestiválec

Soutěž
„Disky jsem vytvořil z nostalgie, a také jako důkaz toho že třípaprskové disky...

Černý přízrak s ploutví, to je nekompromisní sportovní kupé Jana Duška, který dal svému návrhu jméno Pinna a inspiroval se speciály pro vytrvalostní závody. Podívejte se na další příspěvek v...

6. listopadu 2025

Ministerstvo vnitra plánuje nákup až 400 elektromobilů za půl miliardy korun

Elroq, který si Policie ČR od Škody Auto pronajala, je kromě tradičních polepů...

Ministerstvo vnitra plánuje nakoupit zhruba 400 nových elektromobilů. O vypsání čtyř zakázek s celkovou předpokládanou hodnotou přes půl miliardy korun informoval server Zdopravy.cz. Víc než polovina...

6. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.