ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Ferrari

Prodej aut se v dubnu propadl o 53 procent, prodalo se víc ferrari

  • 19
Prodej nových osobních aut se v dubnu kvůli opatřením proti koronaviru i celkově nižší poptávce v Česku propadl o 53 procent na 10 679 vozů. Za čtyři měsíce trh klesl o 26,3 procenta na 60 873 prodaných automobilů. Vyplývá to z dnešních údajů Svazu dovozců automobilů. Autosalony byly z nařízení vlády do 20. dubna uzavřené.

„Dubnové registrace osobních automobilů zaznamenaly historicky největší meziroční propad, o 53,4 procent,“ uvádí Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Pokles se dotkl všech segmentů a provedení vozidel s výjimkou osobních aut s elektrickým a hybridním pohonem, jejichž registrace kvůli tlaku na automobilky prostřednictvím zpřísněných emisních limitů meziročně vzrostly.

První je značka Škoda s 23 628 registrovanými osobními vozy (38,82%), následují Hyundai – 5 398 ks (8,87%), Volkswagen – 5 267 ks (8,65%), Toyota – 2 679 ks (4,40%), Dacia – 2 552 ks (4,19%), Kia – 2 468 ks (4,05%), Peugeot – 2 342 ks (3,85%), Mercedes-Benz – 2 113 ks (3,47%), Renault – 1 910 ks (3,14%), BMW – 1 627 ks (2,67%).

Vedle Hyundaie zaznamenaly růst jen značky Tesla (za duben 71 prodaných aut), SsangYong, DS a Ferrari, těch se loni v dubnu prodalo sedm, letos devět. 

Nejprodávanějšími osobními vozy jsou Škoda Octavia s 7 089 ks (11,65%), dále Škoda Fabia – 4 851 ks (7,97%), Škoda Scala – 2 434 ks (4,00%), Škoda Karoq – 2 421 ks (3,98%), Hyundai i30 – 2 344 ks (3,85%), Škoda Kamiq – 2 209 ks (3,63%), Škoda Superb – 1 861 ks (3,06%), Škoda Kodiaq – 1 748 ks (2,87%), Hyundai Tucson – 1 408 ks (2,31%), Volkswagen Tiguan – 1 145 ks (1,88%).

Z hlediska paliva vede benzín s 66 procenty, podíl nafty tvoří 29 procent. 
„Zvyšuje se počet registrovaných vozů s čistě elektrickým pohonem – 868 ks a plug-in hybridů – 541 ks,“ dodává Pokorný. Podíl firemních automobilů se zvýšil na 74 procent. V dubnu se podíl výrazně změnil ve prospěch soukromých provozovatelů. Jejich podíl vzrostl na 33 procent.

Registrace lehkých užitkových automobilů zaznamenaly za první čtyři měsíce pokles o 28 procent na 4 787 vozů. V dubnu klesly meziročně o 29,4 procenta. První je značka Volkswagen s 666 registrovanými vozy, následují Ford, Fiat a Peugeot.

Prodej nákladních vozidel oproti loňsku klesl o 32 procent na 2 278 vozů. V dubnu o 52 procent. První je značka MAN s 414 registrovanými vozy, následují Mercedes-Benz a DAF. Celkově registrace autobusů klesly o 15 procent na 260 vozidel.

Kategorie motocyklů zaznamenala pokles registrací o 18 procent na 4 942 strojů. V dubnu prodeje klesly meziročně o 22 procent. První je značka Honda s 924 registrovanými motocykly, následují CF Moto, Yamaha, KTM a BMW.

Nová auta zdražují

Ceny nových osobních aut v základním provedení vzrostly v 1. čtvrtletí v průměru o 3,9 procenta, tedy o zhruba 16 400 Kč. Ceny vozidel v nejvyšších výbavových stupních pak stouply o 2,7 procenta. Proti předchozímu čtvrtletí zdražilo 69 procent automobilů napříč výbavami. Vyplývá to z cenového indexu EY.

Podle zástupců EY nové údaje dokládají pokračující zdražování prakticky všech sledovaných tříd vozidel a zároveň, v rozporu se čtvrtletím minulým, i zužování nabídky dostupných variant.

„Trendem je úprava cenové politiky importérů v souvislosti s letos nově platnými emisními limity. V neposlední řadě pak dynamickému vývoji všech našich ukazatelů napomáhá modelová obměna, kdy novější generace startují zpravidla o poznání výše než jejich předchůdci,“ uvedl partner EY pro automobilový sektor Petr Knap.

Oproti počátku roku 2018 pak nejlevnější modely do dubna zdražily o 12,4 procenta, což představuje v průměru 55 404 Kč. I po odečtení inflace ceny nových automobilů v základní výbavě stouply o 4,6 procenta.

Jediným segmentem, kde průměrně klesla základní cena, byla vyšší střední třída, kde se snížila o 1,9 procenta. Z jednotlivých modelů za poslední čtvrtletí nejvíce, o 290 000 Kč, zdražila Škoda Citigo, protože je k dispozici jen jako elektromobil, velmi zdražil rovněž Nissan Qashqai, o 118 000 Kč, a také Škoda Octavia, která v nové generaci navýšila cenu o 64 000 Kč. Naopak Dacia Duster zlevnila o 45 000 a Ford Fiesta o 25 000 Kč.

Zúžení nabídky se dotklo nejen benzinových agregátů, a to o 1,7 procenta, ale i motorů na CNG, kde byl pokles o třetinu. Nabídka elektromobilů se proti tomu rozšířila o 71 procent.

„Výrazný nárůst počtu dostupných elektromobilů asi většinu z nás nechá chladnými. Co možná trochu překvapí, je pozvolnější nárůst počtu nabízených plugin hybridních vozidel. V tomto směru jsme většinu premiér zaznamenali na konci loňského roku s počátkem prodeje v letošním lednu. Do budoucna však s příchodem nových generací a modernizovaných provedení stávajících generací modelů očekáváme výrazné rozšiřování tímto směrem,“ dodal Knap.

,