V prvním pololetí prodej osobních aut v Česku meziročně klesl o 26 procent na 95 029 vozů. Míra poklesu prodeje byla v ČR během pandemie výrazně nižší než v jiných zemích EU.
„Ačkoliv data za červen 2020 vykazují pozitivní dynamiku, dá se předpokládat, že jde primárně o uspokojení odložené poptávky z jarních měsíců v kombinaci s atraktivními cenami a balíčky,“ uvedl Michal Razim z PwC.
Pro výsledek celého roku budou podle Razima klíčová třetí a čtvrté čtvrtletí. V tomto období se automobilky budou potýkat s riziky vyplývajícími z poklesu spotřebitelské důvěry firem i fyzických osob a nejistoty v souvislosti se znovuzaváděním opatření kvůli epidemii. Nejistá je také situace u firemních flotil, které představují jeden z nejdůležitějších segmentů trhu.
Do rozhodování zákazníků může také zasáhnout očekávané plošné zdražení vozidel většiny značek v souvislosti s prudkým poklesem kurzu koruny a investicemi do snižování emisí. Vyprší také moratorium na splátky dluhů, podle něhož mohou jednotlivci i firmy přerušit na tři nebo šest měsíců podle vlastního výběru splácení úvěrů a hypoték.