Proč auta hoří a co dělat, aby nehořela?

aktualizováno 
"Na dálnici D2 ve směru na Brno se ráno srazila dvě auta. Ford Mondeo narazil do škodovky stojící v odstavném pruhu. Škodovka se vzňala a oheň přeskočil i na ford." Podobné zprávy děsí motoristy téměř každý týden. Jak jsou auta chráněna proti vzplanutí? Co v takové chvílí dělat? Zachovat chladnou hlavu a utíkat.

Ilustrační foto | foto: HZS Praha, Jan KostíkiDNES.cz

Co dělají auta, aby nezačala hořet?
Již při základní konstrukci automobilu je kladen důraz na volbu nehořlavých materiálů. Interiérové plasty, izolace a čalounící materiály – to vše nejen že musí být nehořlavé, ale navíc by mělo ohni i co nejlépe vzdorovat. Pečlivá pozornost je také věnována těsnosti palivové soustavy – ta byla často Achillovou patou starších automobilů.

Co dělají auta, když začnou hořet?
Pokud již k požáru dojde, u moderních vozů se v kritické situaci samočinně přeruší dodávka paliva s pomocí speciálního ventilu. V ohnisku zájmu je samozřejmě palivová nádrž.

Nejprve se pracovalo s jejím umístěním – u starších vozů, běžně do šedesátých let 20. století, totiž byla umístěná v přídi, případně kvůli jednoduchosti přímo nad motorem – odpadla tak potřeba palivového čerpadla.

Bývalí majitelé trabantů si jistě vzpomenou. Bezpečnostní rizika z toho plynoucí jistě není třeba rozvádět, přesto bylo třeba několika tisíc tragických havárií, aby se výrobci poučili.

Nejnebezpečnější místo moderního automobilu se přesunulo nejprve za zadní blatník, posléze pod podlahu kufru. Dalších dvacet let byl pokoj, ovšem poté série zkušebních nárazů zezadu dokázala, že ani toto řešení není optimální, proto se v osmdesátých letech palivo přestěhovalo pod zadní sedačky, kde zůstává dodnes.

V téže době se také začala věnovat zvýšená pozornost důkladnému utěsnění palivové soustavy, posléze také konstrukci samotné palivové nádrže. Od původních jednoduchých, ale choulostivých plechových baněk se přešlo k odolnějšímu plastu a posléze k náročným bezpečnostním víceplášťovým konstrukcím, odolným proti průrazu a krátkodobému ožehnutí.

V polovině devadesátých let byla odolnost automobilů proti ohni doslova žhavým tématem – automobilka Ford dokonce na nadstandardní protipožární ochraně vystavěla reklamní kampaň.

Co dělají auta, že někdy hořet začnou?
Nejčastější příčinou požáru je vadná elektroinstalace. Zkrat nebo poškozená izolace dokáží rozpoutat oranžové peklo, pokud se dostanou do styku s benzinovými výpary nebo hořlavými materiály.

K hořícím vozidlům vyrážejí hasiči několikrát do měsíce. "Nejvíce případů souvisí s technickou závadou v elektroinstalaci," vysvětluje vyšetřovatel mělnických hasičů Roman Veltruský. Nejčastěji začne hořet v oblasti motoru, požár se pak rychle šíří dovnitř auta.

U benzinových vozů znamenají velké riziko netěsnosti v palivové soustavě – k neštěstí stačí u staršího vozu náhoda – například setkání benzinových par s probíjejícím svíčkovým kabelem. Vznítit se může automobil i od přidřených pneumatik, vyloučit samozřejmě nelze ani úmyslně založený požár.

Naopak odhozený cigaretový nedopalek rozlitý benzín nezapálí. Hoří výpary benzínu a ty nemají čas se od cigarety zapálit.

Co dělat, když auto začne hořet?
Většinou požár vznikne v motorovém prostoru, pak se velice rychle rozšíří a během deseti minut už není co hasit. Příručním hasicím přístrojem se podobný druh požáru zlikvidovat většinou nedá, dá se jen zamezit jeho šíření.

Když je již motor v plamenech, není také dobrý nápad otevírat kapotu. Kromě toho, že hrozí rozsáhlé popálení, přispěje přísun vzduchu rychlejšímu šíření ohně. To nejlepší, co lze v takovém případě udělat, je odstavit vůz tak, aby nezpůsobil nehodu, co nejrychleji jej opustit, zabouchnout za sebou dveře, aby se zpomalil přísun kyslíku k plamenům, odejít do bezpečné vzdálenosti a zavolat urychleně hasiče.

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

OBRAZEM: Do Pragovky se sjely automobilové klenoty. Dorazí i Ralf Schumacher

Zlatý volant 2019

Industriální prostor Pragovky, továrny, ze které vyjížděly slavné Pragy V3S, hostí motoristický galavečer Zlatý volant....

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Najdete na iDNES.cz