Problém jízdy na sněhu? Součástka mezi volantem a sedačkou

aktualizováno 
Na silnicích leží uježděný sníh a pod ním vrstva ledu, někteří nezodpovědní řidiči ale ani na takovém povrchu nesundají nohu z plynu a kličkují mezi opatrnějšími kolegy. A mnozí z nich při tom vůbec netuší, jak v přívalech sněhu řídit auto a na co je třeba dát pozor.

Rad existují desítky, ta základní, kterou se dozvídají lidé v centru bezpečné jízdy na mosteckém cvičném polygonu, je jednoduchá: opatrnost a respekt k dění kolem. Instruktoři, kteří na dráze vedou kurzy pro veřejnost, právě tuto poučku vtloukají do hlavy každému řidiči. I figurantce MF DNES a iDNES.cz, která si přišla jízdu na sněhu vyzkoušet.

"Nejdůležitější zimní výbava auta je ta mezi volantem a sedačkou, tedy řidič. Ten musí vědět, že v zimě nejede po suché silnici, ale že kdekoli mohou být zmrazky a ledové plotny, ten musí vědět, že se jezdí jinak v čerstvě napadlém sněhu," říká Stanislav Procházka, instruktor společnosti HCT, která cvičné jízdy pořádá.

Jízda na sněhuJízda na sněhu

Auto ovládá i na silnici zapadané sněhem skvěle. Jak ale nezapomíná zdůraznit, není to jen díky zručnosti. Vedle ní a opatrnosti je velkým pomocníkem řidiče i kvalitní zimní výbava: pneumatiky se vzorkem aspoň 4 mm, plná nádrž, lopata a pytlík s posypem. Ideální je mít i řetězy.

"Když už člověk na silnici musí, měl by být připraven. Nikdy neví, co se může stát. Lopata se může hodit při odhazování sněhu z parkovacího místa, posyp při rozjezdu. A pneumatiky by neměly být víc než čtyři roky staré, pak už nefungují tak dobře," vyjmenovává Procházka.

Když auto prokluzuje a nejede, zařaďte dvojku

Mít vedle sebe takového rádce je pro řidiče velká pomoc. Vyjet táhlé namrzlé stoupání byla ale i tak dřina. Když řidička přidala příliš plynu, auto prokluzovalo, bez ruční brzdy zas sjížděla z kopce pozadu dolů. "Nestyďte se ručku používat, to není nic špatného. Obě ruce mějte na volantu a vše dělejte s citem. Plynu stačí trochu. Když to moc prokluzuje, kousek si couvněte. Vidíte, už jedete," vede instruktor slečnu Miluši Dubjakovou.

Na třetí pokus se do kopce rozjela bez problémů. Dostala totiž bonusovou radu - když nejde rozjezd na ledu na jedničku, zkuste to na dvojku, ta je pro motor méně namáhavá a snáz ho dostane do otáček.

"To byla velká pomoc, dát dvojku na rozjezd by mě nenapadlo. Plynu jsem se dotýkala opravdu lehoučce a jelo to i v závějích. To se bude hodit," svěřila se řidička. "Na ledě se dobře bruslí, ale na ježdění není. To by si měli řidiči uvědomit," připomněl Procházka.

Než se zabít, raději auto zpomalte o závěje

Při sjezdu z kopce na křižovatku, kde je nutné dát přednost, radí hlavně se na ledovce nerozjíždět a vybírat si na silnici místa, kde je spíše sníh, než najíždět na námrazu. A když auto jede příliš rychle, klidně ho zbrzdit o odhrnutý sníh na krajnici.

"Jsou řidiči, kteří než aby si trochu odřeli blatník, raději umřou při nehodě. Když je ale skutečně krize a vůz na ledu nezpomaluje, není důvod nepoužít k utlumení rychlosti sněhovou bariéru u krajnice. I to je ale samozřejmě nutné provést opatrně a s citem," podotkl instruktor.

Slečně Míle radil i s parkováním a jízdou v hlubším sněhu. Doporučil jet v něm pomalu, ale plynule a stejnoměrně, a pokud to není nutné, tak nezastavovat. A že když se do takového sněhu zajíždí, je výhodné dělat to s koly rovně proti vyšší vrstvě sněhu.

"Nejlepší ale je v takovém počasí nejezdit vůbec. A když už musíte, tak nepropadat panice a být opatrný," dodává Procházka.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

ROZSTŘEL: Českým řidičům chybí ohleduplnost, myslí si rallyový šampion

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Najdete na iDNES.cz