Jsou věci, které se před zimou jen kontrolují, a pak jsou ty další úkony, které se prostě udělat musí, říká majitel sítě autoservisů Jiří Papoušek. Tím, co je potřeba před nejchladnějším obdobím prověřit, je u vozu především baterie a vůbec elektroinstalace. Kde se vyplatí opravdu nešetřit, je dolití chladicí soustavy nemrznoucí směsí, aby odolala i mrazu -25 °C. Chytrý řidič koupí i nové gumičky stěračů. Některé věci však kutil v garáži neprověří.
"Kontrola brzd se jinak než na válcích dobře udělat nedá nesouměrně brzdící kola přivedou auto do smyku velmi snadno a u dieselů revize žhavicích svíček také žádá přítomnost auta v servisu," tvrdí Jiří Papoušek. Chyby, které řidiči od listopadu do března opakují, jsou stále tytéž. Například kdo při teplotách pod nulou nenastartoval a chce nahodit motor roztažením na laně za jiným autem, riskuje poškození motoru přetržení rozvodového řemene a pak hrozí, že se hned neoživí posilovač brzd a nabourá tažný vůz. Pokud nepomohou startovací kabely, pak jistotou je jedině přivolání asistenční technické pomoci. Výměna pneumatik za zimní je samostatnou kapitolou.
Věnujeme se jí na druhé straně přílohy Auto Moto. Za neodbytou přípravu se přimlouvá i obchodní ředitel ÚAMK Jiří Wolf: "Myslím, že výhodnější je zaplatit nějakých tisíc korun nebo dvanáct set za servis předem než platit dost podobnou částku za každý příjezd žlutého anděla - pokud řidič nemá klubovou kartu. A když někomu praskne mrazem blok motoru nebo se podfoukne těsnění pod hlavou, to se pak úspora na nemrznoucí směsi fakt nevyplatila!"
Kolik co stojí?
nemrznoucí směs do ostřikovačů (1l) | 30 |
nemrznoucí směs do chladiče (1l) | 100 |
aditivum do nafty (1/2l) | 50-500 |
rozmrazovač na okna ve spreji (1/3l) | 100 |
rozmrazovač zámků (přívěsek na klíče) | 20 |
silikon na gumu 30 destilovaná voda (1l) | 11 |
startovací kabely škrabka na sníh a led | 20 |
smetáček | 50 |
řetězy | 500-2500 |
za prohlídku v servisu (jen za práci) | 1000 |
Co v zimě ANO! a Co NE!
ANO * Nastartovat a pak teprve jít škrábat okna * První kilometry ujet bez vytáčení motoru do vysokých otáček * Rozmrazovač zámků mít u sebe, ne v přihrádce ve voze * Po jízdě oklepat námrazky na zástěrkách |
NE * Nestartovat motor roztahováním za jiným autem * Nezahřívat túrováním v otáčkách * Nečistit okna kovovou škrabkou * Neškrábat led za každou cenu všude |
Rozmrazování zadního okna - funkční ohřev dokáže vysušit i zamlžené sklo
gumové zárubně - ošetřit silikonem
okna - čistit jen plastovou škrabkou, kov okno poškrábe
aditivum - u dieselů nezamrzne nafta, existují i speciální aditiva pro benzinové motory
zámek - vystříkat prostředkem proti zamrznutí, zopakovat několikrát během zimy, například vždy po výjezdu z myčky
rozmrazovací sprej - v přihrádce zamrzlého vozu je nanic, je třeba ho mít u sebe, praktické je balení jako přívěsek na klíče
stěrače - výměna gumiček
světla, směrovky - kontrola a seřízení
brzdy - přeměření účinnosti na válcích v servisu
spodek - navoskování v myčce pomůže proti soli
pneumatiky - výměna za gumy se zimním vzorkem, nebo alespoň kontrola dezénu - alespoň 4 mm
svíčky - kontrola je důležitá především u naftových motorů, stačí jedna slabší a diesel v mrazu nenaskočí
ostřikovače - dolévat v mrazech samotnou nemrznoucí směs a při teplotách kolem nuly zředěnou podle tabulky na obalu
termostat - kontrola, jenom funkční termostat spustí topení
chladič - dolití nemrznoucí kapaliny do koncentrace s odolností až -25 °C
palivový filtr - může obsahovat vodu - vyměnit nebo odkalit
baterie - přeměřit, dobít, dolít
K zimě patří zimní pneumatiky
Čas se změnil na zimní, teploty už klesají až k hodnotám, které jsou pro teplomilné lidi nepříjemné. Tak jako lidé nenosí v zimě stejné boty jako v červenci, měla by i auta dostat na zimu jiné obutí. Pro mnohé motoristy to stále není samozřejmostí - odborníci odhadují, že na zimních pneumatikách jezdilo loňskou zimu jen kolem třetiny motoristů, zatímco v zemích západní Evropy se srovnatelnými klimatickými podmínkami bylo možno pláště se zimním vzorkem spatřit zhruba na každém druhém autě. Vedoucí Barum Centra na pražském Smíchově Tomáš Gröschl říká, že v těchto dnech sice čas od času někdo přijede a požaduje přezutí pneumatik, avšak pravý nápor přichází až v listopadu. "Jsou opozdilci, kteří s tímto požadavkem přijíždějí třeba až těsně před Vánocemi," dodává.
Teplota rozhodne
Pohlédneme-li na statistiku průměrných denních teplot z pražského Klementina, zjistíme, že právě v těchto dnech je na výměnu letních pneumatik za zimní ten správný čas. Meteorologická měření ukazují, že přesně na přelomu října a listopadu se průměrné denní teploty dostávají pod sedm stupňů Celsia a již o deset dní později klesnou pod pět stupňů. To je právě ta hranice, kdy letní pneumatiky kvůli složení směsi, z níž jsou vyrobeny, přestávají mít náležitou přilnavost, což se projeví v delší brzdné dráze a v horším ovládání v kritických situacích. Naproti tomu zimní pneumatika vyrobená ze zimní směsi funguje spolehlivě až do minus dvaceti stupňů. Na zimních pneumatikách je samozřejmě možné jezdit celoročně, avšak jakmile venkovní teplota přesáhne dvanáct stupňů, začínají se tyto pneumatiky opotřebovávat výrazně rychleji než klasické letní.
I kompromis je možný
Gröschl potvrzuje, že zimní pneumatiky by měl mít na voze namontován každý, kdo v zimě jezdí, byť by v tomto období najel třeba jen tisíc kilometrů. Jedinou výjimkou jsou škodovky s poháněnou zadní nápravou, které mají navíc původní univerzální vzorek pneumatik. Pokud bude auto používáno v zimě jen málo, je možné zvolit i kompromis a namontovat zimní pneumatiky jen na přední nápravu. To je nepochybné u automobilů s pohonem přední nápravy, ale platí to i u vozů s poháněnou zadní nápravou. Zimní pneumatiky totiž umožní řídit vůz i v takových situacích, kdy už to jejich letní sestry vzdaly. Dobré řešení také je, když motorista na přední nápravu namontuje kvalitní zimní pneumatiky a na zadní třeba levné protektory. Ty by se dopředu raději dávat neměly, protože kostra každého protektoru má již něco za sebou a defekt hrozí daleko častěji. Zatímco s náhle vyprázdněným zadním kolem se dá poměrně bezpečně zastavit, pokud se stejná situace stane vpředu, musí si řidič při stejném manévru vystačit pouze s jedním ovladatelným kolem.
Gumy ze supermarketu?
Kvalitní značkové zimní pneumatiky nejsou zrovna levné. V poslední době je možné koupit poměrně levné zimní pláště - jak protektory, tak i nové - v řadě hypermarketů. Na to, zda po nich sáhnout, či ne, není jednoduchá odpověď. Například i ve smíchovském Pneucentru Barum je také možno koupit zimní pneu méně známých značek. "Já sám na svém autě takové gumy, které stojí zhruba tisíc korun kus, mám a jsem s nimi spokojen," říká vedoucí Tomáš Gröschl. Ani pracovníci zkušebny Výzkumného ústavu motorových vozidel, kteří některé takové pláště prověřovali v jízdních zkouškách, nedokážou dát obecnou radu. Podle nich záleží na každém výrobku. Přesto je rozhodně lepší si připlatit a sáhnout po osvědčených značkách. U značkových gum lze navíc předem zjistit, jaké mají vlastnosti. Výrobky předních výrobců testuje před každou zimou německý autoklub ADAC, testy bývají zveřejňovány i v odborných motoristických časopisech.
Příklady cen nových zimních plášťů
Výrobce název a indexy rychlosti a nosnosti cena s DPH Rozměr 165/70 R13 vhodný například pro Škodu Felicia Barum OR 60 Polaris 79T 1390 Continental Contiwintercontact TS-780 79T 1990 Matador Silika 79T 1690 Goodyear UG-5 83T 2666 Debica Frigo 79T 899 Rozměr 195/65 R15 vhodný například pro Škodu Octavia Barum OR 60 Polaris 91T 2450 Continental Contiwintercontact TS 790 91T 4725 Matador Silika 91T 2530 Goodyear UG-6 91T 3506 Debica Frigo 91T 1799
Poznámka: Údaje získány z internetových prezentací prodejců a z redakčního průzkumu cen v hypermarketech