Příprava na zimu? Nepodceňovat!

  15:37aktualizováno  15:37
Zima je doslova za dveřmi a každý motorista by si měl položit otázku - jsem na ni připraven? Omezit se pouze na doplnění nemrznoucí směsi do chladiče vozu by totiž mohla být velká chyba s ještě většími následky.

Jako se na zimu připravuje člověk (pořizuje teplejší oděv a obuv), stejně tak je třeba na příchod náročného ročního období přichystat automobil. Zatímco pro některé motoristy se tento každoroční rituál už stal samozřejmostí, jiní se stále chovají, jako by se jich to netýkalo, a omezují se pouze na kontrolu nemrznoucí směsi v chladiči vozu.

Proč tedy měnit letní pneumatiky za zimní? Zkrátka proto, že jízda při teplotách pod 7 stupňů je se zimním "obutím" bezpečnější. Jenže nejen pneumatiky si zaslouží vaši pozornost. Kromě již zmiňované nemrznoucí směsi do chladiče je tu také nemrznoucí náplň ostřikovačů a autobaterie, jejíž stav je vždy důležitý.

Několik rad...
...při doplňování chladící kapaliny nebo její výměně používejte vždy náplň stejného typu jako dříve (poradí vám v jakémkoliv servisu či prodejně motoristických potřeb).
...v případě nejistoty navštivte autoservis a nechte změřit hustotu chladící kapaliny, dozvíte se tak, do kolika stupňů pod nulou si zachová své vlastnosti.
Nemrznoucí směsi
O tom, že je důležité používat nemrznoucí náplň (např. Fridex) do chladiče nebo zimní náplň do ostřikovačů, není pochyb. Ne však každý ví, že i tyto náplně mají svou životnost a po vypršení této lhůty ztrácejí své schopnosti. V případě ostřikovačů se není čeho bát, ale životnost chladící kapaliny motoru trvá většinou 2 až 3 roky - po této době je nutné provést výměnu. Skutečná životnost náplně chladiče je vždy vyznačena na jejím obalu (jak často se má měnit uvádí i výrobce automobilu v příručce k vozu).

Několik rad...
...
zimní pneumatiky je lepší z bezpečnostních důvodů používat na všech kolech, nejenom na jedné nápravě.
...pozor na nákup ojetých pneumatik, neboť jsou často ve špatném stavu.
...je-li hloubka drážky zimního dezénu menší než 4 mm, pneumatika ztrácí své speciální zimní schopnosti.
...pláště a duše je třeba skladovat v tmavých, suchých a chladných místnostech bez průvanu. Nadměrné teplo, slunce a průvan jim škodí a je příčinou předčasného stárnutí, které se projevuje formou drobných trhlin na povrchu pryže. Kvalitní pneuservis vám uschová pneumatiky za symbolický poplatek.
Autobaterie

Máte-li ve svém voze takzvanou bezúdržbovou autobaterii, nenechte se zmást jejím názvem. Vůbec jí neublížíte, když ji vezmete do specializovaného servisu nebo autoservisu, který má potřebné vybavení a necháte ji zkontrolovat. Je-li váš automobil vybaven "běžnou" autobaterií, neváhejte a naložte s ní tak, jak je popsáno výše. Samozřejmě nižší pozornost (nikoliv žádnou) mohou věnovat autobaterii majitelé nových a zánovních vozů. Včasnou kontrolou můžete autobaterii výrazně prodloužit životnost.

Pneumatiky
Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je nejen ve vzorku, ale i v použité směsi, ze které se pneumatika vyrábí. Zimní "obutí" je přizpůsobeno sněhu a nižším teplotám, zatímco letní pneumatiky ztrácejí v takovýchto podmínkách své schopnosti. Celoroční pneumatiky jsou jakýmsi mezistupněm, konstrukcí vycházejí z pneumatik letních, a proto se nedají považovat za vhodné pro zimní provoz. Jejich využití je spíše u vozů určených výhradně pro městský provoz na udržovaných komunikacích.

Závěrem
Není špatné mít k dispozici rozmrazovač zámků, který pořídíte na každé čerpací stanici. Velikost rozmrazovače je většinou doslova kapesní a dokáže být dobrým pomocníkem. Než vyjedete na hory, zamyslete se také nad sněhovými řetězy, neboť právě ty mohou rozhodnout, zda dosáhnete cíle. Jejich hlavní klad je však ve zvýšení bezpečnosti jízdy na zasněžené vozovce.

Teď už nezbývá nic jiného, než popřát příjemnou a bezpečnou jízdu.

V prodejnách s autopříslušenstvím je mezi zimními pneumatikami z čeho vybírat.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Ilustrační snímek

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Najdete na iDNES.cz