Připomeňte si první aerodynamické auto, Tatra 77 slaví 77 let

  16:02aktualizováno  16:02
Dnešní datum by měli mít v kalendáři podtrženo všichni milovníci automobilové historie. Pátého března 1934 byla na pražském autosalonu představena Tatra 77.

Oslavenkyně Tatra 77 ve sbírce kopřivnického muzea. | foto: Technické muzeum Kopřivnice

"Stala se prvním sériově vyráběným aerodynamickým automobilem na světě. Jejími tvůrci byli konstruktéři Hans Ledwinka se svým synem Erichem," říká kurátor Technického muzea Tatra v Kopřivnici Radim Zátopek.

Tatra 77 byla výsledkem snahy dostat aerodynamiku do běžných parametrů pro motorová vozidla se stejným cílem jako dnes, tedy zvýšení výkonu, zlepšení ovladatelnosti a snížení spotřeby pohonných hmot.

"Na pražském autosalonu způsobila zaslouženou senzaci. Nejinak tomu bylo na podzim téhož roku na autosalonu v Paříži. Už během března 1934 tak začala sériová výroba automobilů Tatra s aerodynamickou karosérií, vzduchem chlazenými motory uloženými vzadu a výkyvnými poloosami." Auto poháněl osmiválcový vzduchem chlazený motor T 77 o objemu 2 970 kubických centimetrů s rozvodem OHC a maximálním výkonem: 44 kW/3 500.

"Ten byl úspěšně odzkoušen při přejezdu rakouských Alp v říjnu 1933 a automobil díky němu bez problémů dosahoval rychlosti 150 kilometrů v hodině."

Oslavenkyně Tatra 77 na dobovém propagačním snímku..

Oslavenkyně Tatra 77 na dobovém propagačním snímku..

Tatra 77 působila ve srovnání s ostatními tehdejšími vozy jako z jiného světa.

Tatra 77 působila ve srovnání s ostatními vozy jako z jiného světa.

V době hranatých automobilů všech možných velikostí a značek působila Tatra 77 na své okolí jako přízrak a vzbuzovala obdiv. I ostatní značky se brzy vrhly do práce s aerodynamikou. "Triumf v podobě prvního sériově vyrobeného aerodynamického osobního automobilu však Tatře 77 nikdo nevezme," uvádí Radim Zátopek.

Podle kurátora tatrováckého muzea je Tatra 77 dodnes symbolem pokroku a budí rozruch všude, kde se objeví.

"Současní majitelé tohoto vozu mají v ruce klenot, jehož cenu nelze penězi vyčíslit. Ať už se jedná o muzea či fyzické osoby, všichni jsou na své Tatry 77 patřičně hrdí."

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký v diskusním pořadu Rozstřel.

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení
Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení

Policisté na Královéhradecku zahájili trestní stíhání tří lidí a jedné firmy, kteří údajně nesou odpovědnost za tragédii. Ta se odehrála před dvěma lety, jejímž následkem osmiletý chlapec po operaci mandlí upadl do kómatu.

Najdete na iDNES.cz