Přibývá smrtelných nehod, od kterých ujede viník

  11:40aktualizováno  11:40
Je jedno, jestli to někdo nepřežije. Hlavně ať já z toho nemám potíže. Tímto heslem se řídí stále více viníků dopravních nehod. Policisté nevědí, co s tím dělat.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Otto Ballon MiernyMF DNES

Zatímco během prvních dvou měsíců loňského roku zemřel po nehodě, od které viník ujel, jen jeden člověk, letos přišlo za srovnatelné období o život pět lidí.

Nová čísla z policejní statistiky také ukazují, že od nehody zmizel nebo se o to pokusil každý desátý řidič. Změnu k horšímu zaznamenali policisté i v počtu zraněných. Zatímco loni viníci ujeli od nehod se 109 zraněnými, letos už to bylo 137 lidí.

"Část řidičů je za volantem čím dál agresivnější. Jiné vysvětlení pro tento negativní vývoj není,“ řekl Josef Tesařík z dopravní policie. "Kdyby se jednalo jen o promáčknuté plechy nebo uražené zrcátko, dá se nad tím ještě mávnout rukou. Avšak teď přibývá případů, kdy jde o zdraví, nebo dokonce o život,“ pokračuje Tesařík.

Případy z března ukazují, že situace se jen tak nezmění. Například minulý týden přejel řidič v Ostravě-Michálkovicích osmačtyřicetiletého muže a ujel.

Několik z nich se postavě bez problémů vyhnulo. Ale řidič, který jel zřejmě v autě Škoda Favorit, ležícího muže přejel. Ten na místě zraněním podlehl. O viníkovi havárie toho policisté příliš nevědí. Z místa nehody totiž ujel. "Jeho auto mělo pravděpodobně světle červenou barvu. Stále po něm pátráme,“ řekl policejní mluvčí Milan Klézl.

Není to jediná podobná nehoda, která se stala v poslední době a při níž někdo přišel o život. Jen dva dny před incidentem v Ostravě zabil v Kroměříži řidič autobusu šestapadesátiletou ženu. Havárie se odehrála na kroměřížském autobusovém nádraží. Dvaatřicetiletý profesionální šofér pak v klidu odjel. Podařilo se jej najít až po několika hodinách.

Pomohly by vyšší tresty?
Jenže sami policisté netuší, jak situaci řešit. Od nehody přitom ujíždí zhruba každý desátý viník. V lednu a v únoru se každý týden takových havárií stalo v průměru tři sta, celkem jich bylo přes 2700. Jednalo se o vážné nehody i drobné "ťukance“ na parkovištích.

Ani dopravní odborníci neznají způsob, jak proti řidičům, kteří ujíždějí z místa havárie, bojovat. "Možná by pomohla nějaká osvětová kampaň,“ řekla dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. "Větší efekt by mohly mít mnohem tvrdší tresty za takové chování,“ dodala.

Jenže u soudů dopadají případy řidičů, kteří někoho zabijí a ujedou, přesně naopak. Za ublížení na zdraví a neposkytnutí pomoci sice hrozí až pět let vězení, uložené tresty jsou však většinou poloviční.

Právě takový verdikt, 2,5 roku nepodmíněně, uslyšel letos v lednu Petr Hágr z Libochovic, který předloni v listopadu najel do skupiny mladých lidí. Poté z místa ujel a policisté po něm pátrali tři dny. Nehodu nepřežila dvaadvacetiletá dívka. Další tři dívky řidič zranil.

Hágr se vymlouval, že skupinku přehlédl a nárazu si nevšiml. Proto jel dál. Psycholožka Rehnová tvrdí, že podobně se vymlouvá většina řidičů.

"Prostě doufají, že jim to projde. Snaží se ujet třeba i kvůli tomu, že v době nehody byli pod vlivemalkoholu. Snaží se proto získat nějaký čas na vystřízlivění,“ dodala.

Skutečnost, že část řidičů jezdí stále pod vlivem alkoholu, přestože nyní hrozí za takové jednání vysoké pokuty nebo rovnou roční vězení, potvrdila i mohutná policejní akce z minulého týdne. Policisté k silnicím poslali na pět tisíc svých lidí a během pěti dnů zkontrolovali přes 68 tisíc aut. Každý šestý řidič nějak překročil zákon, sto dvaceti lidem naměřili policisté alkohol v krvi. VÍCE O KRYŠTOFOVI...

Autor:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Najdete na iDNES.cz