Přibývá smrtelných nehod, od kterých ujede viník

  11:40aktualizováno  11:40
Je jedno, jestli to někdo nepřežije. Hlavně ať já z toho nemám potíže. Tímto heslem se řídí stále více viníků dopravních nehod. Policisté nevědí, co s tím dělat.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Otto Ballon MiernyMF DNES

Zatímco během prvních dvou měsíců loňského roku zemřel po nehodě, od které viník ujel, jen jeden člověk, letos přišlo za srovnatelné období o život pět lidí.

Nová čísla z policejní statistiky také ukazují, že od nehody zmizel nebo se o to pokusil každý desátý řidič. Změnu k horšímu zaznamenali policisté i v počtu zraněných. Zatímco loni viníci ujeli od nehod se 109 zraněnými, letos už to bylo 137 lidí.

"Část řidičů je za volantem čím dál agresivnější. Jiné vysvětlení pro tento negativní vývoj není,“ řekl Josef Tesařík z dopravní policie. "Kdyby se jednalo jen o promáčknuté plechy nebo uražené zrcátko, dá se nad tím ještě mávnout rukou. Avšak teď přibývá případů, kdy jde o zdraví, nebo dokonce o život,“ pokračuje Tesařík.

Případy z března ukazují, že situace se jen tak nezmění. Například minulý týden přejel řidič v Ostravě-Michálkovicích osmačtyřicetiletého muže a ujel.

Několik z nich se postavě bez problémů vyhnulo. Ale řidič, který jel zřejmě v autě Škoda Favorit, ležícího muže přejel. Ten na místě zraněním podlehl. O viníkovi havárie toho policisté příliš nevědí. Z místa nehody totiž ujel. "Jeho auto mělo pravděpodobně světle červenou barvu. Stále po něm pátráme,“ řekl policejní mluvčí Milan Klézl.

Není to jediná podobná nehoda, která se stala v poslední době a při níž někdo přišel o život. Jen dva dny před incidentem v Ostravě zabil v Kroměříži řidič autobusu šestapadesátiletou ženu. Havárie se odehrála na kroměřížském autobusovém nádraží. Dvaatřicetiletý profesionální šofér pak v klidu odjel. Podařilo se jej najít až po několika hodinách.

Pomohly by vyšší tresty?
Jenže sami policisté netuší, jak situaci řešit. Od nehody přitom ujíždí zhruba každý desátý viník. V lednu a v únoru se každý týden takových havárií stalo v průměru tři sta, celkem jich bylo přes 2700. Jednalo se o vážné nehody i drobné "ťukance“ na parkovištích.

Ani dopravní odborníci neznají způsob, jak proti řidičům, kteří ujíždějí z místa havárie, bojovat. "Možná by pomohla nějaká osvětová kampaň,“ řekla dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. "Větší efekt by mohly mít mnohem tvrdší tresty za takové chování,“ dodala.

Jenže u soudů dopadají případy řidičů, kteří někoho zabijí a ujedou, přesně naopak. Za ublížení na zdraví a neposkytnutí pomoci sice hrozí až pět let vězení, uložené tresty jsou však většinou poloviční.

Právě takový verdikt, 2,5 roku nepodmíněně, uslyšel letos v lednu Petr Hágr z Libochovic, který předloni v listopadu najel do skupiny mladých lidí. Poté z místa ujel a policisté po něm pátrali tři dny. Nehodu nepřežila dvaadvacetiletá dívka. Další tři dívky řidič zranil.

Hágr se vymlouval, že skupinku přehlédl a nárazu si nevšiml. Proto jel dál. Psycholožka Rehnová tvrdí, že podobně se vymlouvá většina řidičů.

"Prostě doufají, že jim to projde. Snaží se ujet třeba i kvůli tomu, že v době nehody byli pod vlivemalkoholu. Snaží se proto získat nějaký čas na vystřízlivění,“ dodala.

Skutečnost, že část řidičů jezdí stále pod vlivem alkoholu, přestože nyní hrozí za takové jednání vysoké pokuty nebo rovnou roční vězení, potvrdila i mohutná policejní akce z minulého týdne. Policisté k silnicím poslali na pět tisíc svých lidí a během pěti dnů zkontrolovali přes 68 tisíc aut. Každý šestý řidič nějak překročil zákon, sto dvaceti lidem naměřili policisté alkohol v krvi. VÍCE O KRYŠTOFOVI...

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Najdete na iDNES.cz