Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

aktualizováno 
Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka Os-kar. Místo toho jezdí po silnicích vozy značky Audi, Jaguar a sem tam Velorex.
Část 1/8

ItálieAlfa Romeo, Fiat, Ferrari

Alfa Romeo

Alfa Romeo

Zapomeňte na první písmeno řecké abecedy i nešťastného Monteka, jméno italské automobilky spojuje zkratku továrny A.L.F.A. Anonima Lombarda Fabbrica Automobili a majitele Nicoly Romea, který továrnu osm let po jejím založení převzal.
Logo: Je krásné a komplikované jako mnohé v Itálii. V kruhu se tísní kříž sv. Jiří ze znaku Milána a zelený korunovaný had, který požírá saracéna. Ten je také spjat s Lombardií, patří totiž do erbu mocného rodu Viscontiů, dávných vládců Milána.

Fiat

Fiat

Přeloženo z latiny, mohlo by jméno Fiat znamenat třeba zvolání Budiž! Jenže skutečnost je mnohem prozaičtější, FIAT je zkratkou spojení Fabbrica Italiana Automobili Torino, tedy italská automobilka Turín.
Logo: Štít, červená barva a na ní písmena FIAT, na aktuálním logu není co vysvětlovat. V 90. letech však chladiče zdobil modrý kosočtverec s pěti pruhy – firemní legenda praví, že tehdejší šéfdesignér Mario Maioli do něj prý ukryl siluetu starého loga FIAT na střeše fabriky, za nímž za soumraku září sluneční paprsky.

Ferrari

Ferrari

Kde se vzalo jméno Ferrari, ví snad každý: automobilku založil Enzo Ferrari. Říká se, že když přemýšlel nad značkou, poradila mu maminka, ať se inspiruje u Maseratiů: „Ferrari je sice běžné jméno, ale nikdy nevíš, jestli jednou nebude slavné.“ A jako správná maminka měla pravdu.
Logo: Vzpínající se černý kůň kdysi zdobil trup letadla Francesca Baraccy, italského hrdiny první světové války. Když válka skončila, požádali pilotovi rodiče, aby Ferrari umístil symbol pro štěstí i na svá auta. Stačilo už jen přidat žluté pozadí coby připomínku Modeny, písmena S a F (jako Scuderia Ferrari čili „stáj Ferrari“) a ikona byla na světě.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch největších perel je...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

Najdete na iDNES.cz