Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nikdy nezklamala, je členem rodiny. 40 let se Škodou Rapid

Mnoho čtenářů iDNES.cz spojilo své životy s jednou automobilovou značkou, nebo dokonce i konkrétním modelem. Jejich příběhy stojí za zaznamenání, budeme velmi rádi, když se o nich dozvíme a budeme je moci zveřejnit. Začínáme příběhem manželů Vicherových a jejich Škody Rapid.
Škoda Rapid rodiny Vicherových

Škoda Rapid rodiny Vicherových | foto: Michael Kudelapro iDNES.cz

Bedřich Vicher a jeho manželka Olga si před 38 lety, v roce 1985, koupili kupé Rapid 130 s tehdy u nás ještě neobvyklou pětistupňovou převodovkou. V těch dobách to býval vrchol nabídky značky Škoda. „Děti jsme měli už velké, a tak jsme se při koupi nového vozu rozhodli pro kupé,“ vzpomíná Olga Vicherová. „Do auta jsme se okamžitě zamilovali. Při koupi jsme měli na výběr jen z modré a hnědé barvy,“ připomíná, jak to v 80. letech chodívalo.

„S autem jsme jezdili nejraději na dovolenou, nejdál jsme byli v Tatrách, ale jezdili jsme tam později v penzi i několikrát za rok. I když byl manžel už v pokročilém věku, udělali jsme si třeba přestávku na Moravě, kde jsme přespali, aby cesta pro nás nebyla tak dlouhá. Rapid by ji zvládl raz dva, to my jsme potřebovali odpočinek,“ usmívá se.

Náš život s auty

Posílejte nám své příběhy

Pokud žijete auty nebo znáte-li někoho takového ve vašem okolí, ozvěte se nám, případně nám zkuste zprostředkovat kontakt – rádi se za vámi vypravíme. Můžete nám jej samozřejmě i sami sepsat a poslat, ideálně včetně fotografií, na e-mail auto@idnes.cz. Stejně tak nám můžete posílat jakékoliv krásné či zábavné fotografie z vašich cest, klidně i dávno minulých – historické snímky, komické situace, podařené momentky.

Paní Vicherová rapid sama také řídila, ale říká, že manžel měl pro jejich auto veliký cit. „On byl s tím autem úplně propojený, tak jsme se jednou domluvili, že už bude řídit jen on. Přesně věděl, co rapid potřebuje.“ Taky o něj vzorně staral, takže auto je za téměř 200 tisíc kilometrů a čtyři desítky let ani jednou nenechalo na holičkách. „Měli jsme možnost vyzkoušet i jiná auta, kolega z práce manželovi dokonce nabídl svůj západní vůz, ale my zůstali věrni rapidu. A jezdili jsme s ním do poslední chvíle na nákupy či k lékaři. Je to nesmírně pohodlné auto,“ libuje si paní Vicherová.

Rapid se v posledních letech stává ceněným veteránem. „Sem tam jsme našli za stěračem lístek, že ho od nás někdo koupí, jednou si nás vyhlédl sběratel, přijel až k nám domů a rovnou na stůl vykládal peníze. Poděkovali jsme mu a odmítli. Rapid je členem naší rodiny a už jím zůstane.“

Poděkování do továrny

Protože měli manželé rapida tak rádi, rozhodli se loni o prázdninách napsat děkovný dopis jeho tvůrcům. Neměli žádný přímý kontakt, za pomoci vnuka zkusili poslat e-mail do výrobního závodu v Kvasinách, kde tehdy rapidy vznikaly. „Během života jsme vyzkoušeli mnoho jiných aut, i moderních, přesto na náš rapid nedáme dopustit. Dnes je nám už hodně let – mně 91 a manželce 88. Velice rádi bychom Vám i všem zaměstnancům ve Škoda Auto poděkovali, a to nejen za výborně odvedenou práci, ale i za radost, kterou jsme díky Škodě Rapid mohli prožít!“ napsali do e-mailu.

Skončil ve složce nevyžádané pošty vedoucího závodu v Kvasinách Miloše Halbicha. Náhodou si jej všiml, a tak už za dva dny dorazila Vicherovým odpověď s poděkováním za vřelá slova a pozvánka na prohlídku závodu. Teď přichází nejsmutnější část příběhu. Bedřich Vicher totiž pouhý den po odeslání e-mailu náhle zemřel.

Manželka Olga nakonec nabídku na prohlídku „rodiště“ jejich rapidu přijala, protože si byla jistá, že takové pozvání by jejímu manželovi udělalo nesmírnou radost. Jelikož sama už velmi špatně chodí, na cestě ji doprovodili syn a vnuk, který korespondenci zprostředkoval.

Oba lásku ke škodovkám zdědili, v rodině mají ještě model Superb první generace, liftback Octavia třetí generace a původní fabii. A navíc je taky velmi zajímalo, jak se vlastně vozy Škoda vyrábějí.

Před 20 lety Škoda Bohemia zachránila továrnu vyrábějící jediný český Volkswagen

V Kvasinách běžně probíhají prohlídky pro veřejnost, po dvouleté odmlce, způsobené pandemií covid-19, se všechny české výrobní závody Škody Auto opět otevřely návštěvníkům, kteří mohou zdarma zavítat do provozů. V Kvasinách navíc provázejí bývalí zaměstnanci v čele s Bohuslavem Čtvrtečkou, který pro automobilku s okřídleným šípem ve znaku pracoval 46 let, a to i v Chile, kde se podílel na montáži původního modelu Octavia Combi. Vedoucí Miloš Halbich proto požádal pana Čtvrtečku, aby se setkání s rodinou Vicherových také zúčastnil.

Kvasinský závod má dlouhou a zajímavou historii už od 30. let minulého století, vznikaly v něm dnes legendární modely jako kabriolet felicia nebo řada sportovních kupé, od stodesítky R Coupé, přes garde až po vrcholný rapid. Dnes zde na jedné výrobní lince vznikají SUV karoq a kodiaq či plug-in hybridní Superb iV. Rodina Vicherových si mohla celý výrobní zázemí projít.

Český pamětník vypráví, jak učil indiány v Chile montovat octavie

„Mrzí mě, že se pan Vicher našeho setkání už nedožil, ale věřím, že prohlídka udělala radost jeho rodině. Není obvyklé, aby zákazníci strávili prakticky polovinu života s jedním modelem nebo aby svoji spokojenost směřovali přímo do výrobního závodu. Je to pro mě i všechny mé kolegy velké ocenění. Tohle setkání si budu pamatovat celý život,“ říká Miloš Halbich.

Vztah rodiny Vicherových ke značce Škoda dokládá i vůz, jímž přijeli. Syn pana Vichera si před téměř dvaceti lety pořídil superb první generace, který rovněž vznikl v Kvasinách a jehož 20. výročí zahájení výroby si zde připomněli předloni. O kvalitách auta a vzorné péči majitele – kterou zjevně zdědil po svém otci – svědčí fakt, že pan Vicher mladší s černým sedanem bez jediné vážnější poruchy najezdil už 600 tisíc kilometrů.

Superb postrčil Škodu k elitě. Natažený bratr Passatu prezidentovi nevoněl

Kvasiny, závod robotů

„Před dvaceti lety jsme zde měli sedm robotů a byla to naše chlouba. O tři roky později jsme dále rozšířili výrobu a robotů jsme měli už 70. Dnes jejich počet už přesáhl tisíc,“ přibližuje Bohuslav Čtvrtečka, jak se výroba v Kvasinách rozšiřuje a modernizuje. Roboty pomáhají v nejvíce namáhavých oblastech, aby mohla být montáž přesnější a rychlejší.

Zatímco do roku 2002 se zaměstnanci počítali na stovky a jejich počet nikdy nepřesáhl hranici dvou tisíc, v současnosti v Kvasinách pracuje přes 8 200 lidí. Kapacita závodu již přesáhla hranici 300 tisíc vozů ročně, vyrábějí se zde mimo jiné modely Karoq, Kodiaq a celá modelová řada vozu Superb včetně plug-in hybridní verze Superb iV.

Autoři:
  • Nejčtenější

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Záchranáři zvolené odstíny kritizují

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

EXKLUZIVNĚ: Prezident Pavel na dovolené na Dakaru bivakoval ve stanu a fotil

Petr Pavel je velký motoristický nadšenec. Český prezident vyrazil ve svém volnu na první dny slavné dakarské rally. Se závodníky bivakoval na trase nejslavnější dálkové rally, která se letos pošesté...

Enyaq má aerodynamický čumák a zaparkujete ho mobilem, zase stojí přes milion

Škoda Enyaq letos oslavuje páté narozeniny, první čistě elektrický model mladoboleslavské značky měl premiéru prvního září 2020 v Praze. Je tedy čas na jeho občerstvení. Škoda zahajuje letošní oslavy...

Další skandál Volkswagenu. Unikla data 800 tisíc elektroaut od VW i Škody

Automobilky shromažďují informace o majitelích jimi vyrobených aut, a mnohdy to bohužel dělají bez potřebného zabezpečení. V plné nahotě to opět ukázal čerstvý případ koncernu Volkswagen, kdy jeho...

Architekti Green Dealu: Bohatí pomohou chudým, aby byli zelenými

Wopke Hoekstra opět odmítl jakoukoli hypotézu revize současných evropských předpisů o emisích oxidu uhličitého a fakticky potvrzuje pokuty pro výrobce za překročení limitů, které vstoupí v platnost v...

Bouráky z klučičí kapsy. Unikátní sbírka angličáků je k vidění v Praze

„Přijďte ukázat svým dětem, s čím jste si hráli, když jste byli malí,“ zve obchodní centrum DBK v Praze na Budějovické na výstavu angličáků. Putovní výstava ukazuje fragment jedné z největších sbírek...

15. ledna 2025

Elektroauta parkují v Praze další půlrok zdarma. Hřibův plán má trhliny

Až do 30. června tohoto roku mohou elektromobily a plug-in hybridy parkovat v Praze na modrých a smíšených zónách zdarma. Rada hlavního města na poslední chvíli prodloužila koncem loňského roku...

15. ledna 2025

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Záchranáři zvolené odstíny kritizují

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

14. ledna 2025

Boj o zákaz spalováků pokračuje. Šéf Škody byl kvůli tomu u ministra

Automobilka Škoda Auto navrhuje, aby regulační rámec pro automobilový průmysl umožňoval vedle přechodu na elektromobily i možné využití plug-in hybridů nebo alternativních paliv. Po setkání s...

14. ledna 2025

Domácí lékárnička: Co patří do lékárničky pro děti?
Domácí lékárnička: Co patří do lékárničky pro děti?

Mít správně vybavenou domácí lékárničku je velice důležité pro efektivní poskytnutí první pomoci, zejména dětem. Bez ohledu na to, zda se jedná o...

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Hrachovcová nafotila akty s Hynkem Čermákem. Není to jen o tělech, říká

Tatérka a koučka Kateřina Kaira Hrachovcová (50) má postavu dvacítky. Postavit se před objektiv herce Hynka Čermáka...

Jako znásilnění, říká Shieldsová o intimní operaci, kterou si nepřála

Herečka, spisovatelka a modelka Brooke Shieldsová (59) se ve svém právě vycházejícím životopise svěřila mimo jiné se...

Po operaci jsem přibrala sedm kilo, ale cítím se nejvíc sexy, říká Pořízková

Modelka českého původu Pavlína Pořízková (59) po loňské výměně kyčelních kloubů přibrala. Všimla si toho, až když jí to...