Při nehodách se lidé bojí, že nedokážou správně poskytnout pomoc

  12:09aktualizováno  12:09
Nejčastějšími příčinami, proč se lidé bojí poskytnout při automobilových nehodách první pomoc, jsou pocit nedostatečných dovedností a znalostí a s tím spojený strach, že někomu ublíží. Lidé mají také psychické zábrany manipulovat se zraněnými.

Ilustrační snímek | foto: HZS Jihočeského kraje

„Obávají se i toho, že se stanou součástí vyšetřování nehody, což je vnímáno jako nepříjemné,“ popisuje dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. Roste také počet lidí, kteří mají strach z toho, že se při poskytování první pomoci mohou nakazit různými infekčními chorobami.

Podle evropských statistik přitom neexistují důvody, proč by se zejména Češi měli obávat toho, že nejsou schopni poskytnout řádně první pomoc. Při nedávném průzkumu ve 24 státech včetně Česka věřily dvě třetiny oslovených, že by byly schopny poskytnout první pomoc. „Skutečně ale jen necelá pětina měla znalosti, aby efektivní první pomoc skutečně mohla poskytnout,“ uvedl Budský. V Česku přitom efektivní pomoc v podobě masáže srdce a umělého dýchání umělo poskytnout přes 40 procent oslovených.

Dalším problémem je to, že velká část lidí před poskytnutím první pomoci zapomíná na zabezpečení místa nehody a nemyslí ani na vlastní bezpečnost, například tím, že se viditelně označí reflexní vestou. „Právě následné dopravní nehody velice často mívají horší následky než původní havárie,“ dodal Budský.

Tomuto fenoménu se věnovala kampaň Ty to zvládneš, kterou v předchozích měsících vidělo 2,6 milionu diváků. Kromě toho měla kampaň prostor v tisku a na sociálních sítích. Nové filmové spoty učící diváky správnému chování v silničním provozu plánuje nezisková organizace Záchranný kruh připravit i napřesrok. Chce se v nich zaměřit na bezpečnost chodců a fenomén agresivity za volantem.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Strážníci mají pokutovat jízdu ve vyhrazených pruzích, navrhuje ČSSD

Nově vyhrazený jízdní pruh pro autobusy na Zahradním Městě ve Švehlově ulici.

Strážníci by měli dostat pravomoc pokutovat na místě nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Návrh novely...

Škoda Octavia 2.0 TDI 2017 ·
Škoda Octavia 2.0 TDI 2017 ·

r.v. 2017, naj. 30 690 km, diesel
480 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz