"Letošní situace, co se počasí týče, je na rozdíl od jara loňského roku velmi odlišná. Zatímco loni bylo v tuto dobu i kolem 20 stupňů, dle aktuální předpovědi mohou teploty na přelomu března a dubna stále klesat pod nulu. Čekat se dají sněhové přeháňky a může se tvořit ledovka," uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
Při teplotách pod sedm stupňů Celsia má zimní pneumatika výrazně lepší adhezní vlastnosti, a je tedy vhodnější i z hlediska bezpečnosti. Letní pneumatika s klesající teplotou tuhne a tvrdý povrch pneumatik hůře přilne k povrchu vozovky a více klouže.
Zimní pneumatika má ve špalících vymezených drážkami ještě jemné vlnovkovité zářezy, které odvádí vodu. Na rozdíl od letních plášťů mají jiné složení směsi, díky kterému zůstávají měkké i za nízkých teplot a lépe tak "lepí" k silnici.
Prodejci pneumatik v březnu proti únoru zaznamenali trojnásobný nárůst poptávky po letních pneu. Ceny se proti loňsku díky levnějším surovinám snížily až o pět procent.
Povinnost používat zimní pneumatiky platí v období od 1. listopadu do 31. března na celém území České republiky v případech, kdy se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo kdy lze vzhledem k povětrnostním podmínkám takové jevy předpokládat. Stanovuje to zákon o silničním provozu.
Dnes dopoledne uzavřel sníh a led čtyři hodiny uzavřel D1, na 127. kilometru dálnice se srazilo celkem 13 aut. Více o nehodě ČTĚTE ZDE.