Překvapení na silnicích: i sousedé mají bizarní silniční předpisy

  • 35
Pravda, co se týče bizarních a neuvěřitelných perliček v pravidlech silničního provozu, za Američany Evropa stále značně pokulhává. Ale i u sousedů v Evropě najdete pravidla, nad kterými se člověk pozastaví. Někde musíte v autě vozit dvoje dioptrické brýle, jinde vám zakážou sednout za volant, když řídíte unavení.

Ilustrační snímek

Španělsko a Švýcarsko náhradní dioptrické brýle

Jedny na nose a druhé pro strýčka příhodu v kabině auta. Ve španělských i švýcarských zákonech pamatují na dobrý zrak řidiče. Pokud má oční vadu a potřebuje za volant brýle, musí s sebou vozit i jedny náhradní. „I český řidič, který se při řízení neobejde bez dioptrických brýlí, by měl vozit s sebou náhradní pár brýlí. Za volant by usedat bez potřebné optiky rozhodně neměl, protože je to opravdu nebezpečné,“ varuje dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.

Podle zjištění sítě očních klinik Gemini vyjíždí až pětina šoférů bez dioptrických brýlí, ačkoliv bez nich jezdit nesmějí. Ti jsou pak nebezpeční pro sebe i pro okolí, protože stačí jen tři čtvrtě dioptrie, aby řidič ve srovnání s řidičem se zdravým zrakem spatřil chodce jen na poloviční vzdálenost. „Náhradní dioptrické brýle proto doporučuji mít vždy s sebou, bez ohledu na to, zda to zákon výslovně předepisuje či nikoliv,“ radí Budský.

Norsko zapomeňte na cigarety

Že je kouření za volantem nebezpečné, není žádné převratné zjištění. Řada států proto zakázala řidičům kouřit v autě ve chvíli, kdy převážejí děti - jedná se například o Velkou Británii, Francii, Itálii, Kypr, Irsko, Rakousko nebo Řecko. V České republice podobné nařízení zatím neplatí. Kouřit za jízdy mají zakázáno jen motorkáři a cyklisté. A samozřejmě řidiči profesionálové, kteří obsluhují autobusy a jiná vozidla hromadné dopravy. Zapálit si ve vozidle nesmějí ani při čekání v konečné stanici. Ovšem Norové šli ještě dále. Skandinávci pověstní péčí o zdraví zakázali řidičům kouřit uvnitř vozu kdykoli.

Kouření řidiče totiž ohrožuje nejen v momentě, kdy sahá po krabičce cigaret a nevěnuje se dění před sebou - v tu dobu zvyšuje riziko nehody devětkrát. Rapidně se snižuje také jeho bdělý stav a pozornost, protože auto si změní na plynovou komoru. „Vykouření jedné cigarety ve stojícím autě s uzavřenými okénky má za následek jedenáctkrát vyšší koncentraci škodlivin v kabině vozu než v průměrném baru, kde je kouření povoleno. Pokud řidiči kouří v jedoucím automobilu, kvalita vzduchu v kabině je sedmkrát horší než v baru. Řešením není, ani když řidič otevře své okénko a drží u něj v ruce cigaretu. Koncentrace škodlivin ve vzduchu je o dvě třetiny horší než v zakouřené restauraci,“ upozornil dopravní expert.

Nizozemí osvětlete zaparkovaná auta

V Nizozemí musí být osvětlena všechna zapakovaná auta, která stojí mimo osvětlenou silnici. Musí být zkrátka vidět. Podobné nařízení platí nejen tam, i u nás je povinné za určitých okolností světlomety stojícího auta rozsvítit. „Za snížené viditelnosti musí být u vozidla stojícího v obci na pozemní komunikaci v místě, kde tvoří překážku silničního provozu, rozsvícena alespoň na straně přivrácené ke středu komunikace obrysová nebo parkovací světla. Na silnici mimo obec musí být takto označena vždy,“ doplnil Budský.

Slovinsko pokuta za průjezd na žlutou

Že řidič nesmí projet křižovatkou na červenou, ví i dítě v mateřské škole. A ve světě většinou platí pravidlo, že po rozsvícení žlutého světla na semaforu musí řidič před křižovatkou zastavit. „Výjimkou bývá situace, kdy by to bezpečně nestihl. Jenže všechno je relativní, a tak řada řidičů při rozsvícení žluté přišlápne plynový pedál,“ popisuje denní praxi Budský.

Někteří řidiči pak stačí projet křižovatku i po rozsvícení červené. A to už je opravdu hazard. Slovinci se proti těmto situacím „pojistili“ a pokutují nejen průjezd na červenou, ale i na žlutou. „Ve Slovinsku vyjde průjezd na žluté světlo na 200 eur (asi 5 200 korun, pozn, redakce), projetí na červenou ještě o stovku dráže (přes 7 800 korun),“ upřesnil dopravní expert.

Slovinci jsou přísnější i v jiných ohledech: pokud vás po cestě na dovolenou zastaví dopravní policie, zůstaňte sedět ve voze. Během silniční kontroly může řidič, ale i ostatní cestující, z auta vysednout až ve chvíli, kdy je k tomu policista vyzve. Při předjíždění také pamatujte na to, že blinkry musí blikat po celou dobu. A pokud řidič vjíždí do kolony, je povinen už při vjezdu tvořit nouzovou uličku pro záchranné služby, které se přiřítí v případě nehody.

Rumunsko v noci netroubit, prosím

Na Balkáně je živo. „V některých balkánských státech platí pravidlo, že pro upozornění předjíždějícího vozidla může dát předjíždějící řidič zvukové znamení. Ovšem stále více obyvatel EU si stěžuje na noční hluk vznikající v souvislosti se silniční dopravou,“ popisuje Budský.

V Rumunsku je proto třeba se ztišit a během noci (od 22 do 6 hodin ráno) si vystačit jen se světelným výstražným znamením (tzv. světelnou houkačkou), která za tmy bohatě postačí. „Některé státy jdou s bojem proti nočnímu hluku ještě dále. Například v Rakousku na některých úsecích dálnic je v době od 22 do 5 hodin ráno snížena maximální povolená rychlost jízdy ze 130 na 110 km/h. A dodržování tohoto omezení tamní policisté velmi bedlivě sledují,“ doplnil Budský.

Řecko zákaz stání jen někdy

Řecko bojovalo s hustou silniční dopravou, problém s průjezdností silnic je velký především v Aténách. Proto Řekové zavedli velmi přísná pravidla pro parkování vozidel na ulicích. Setkáte se tam se značkami „Zákaz stání“ s římskými číslicemi I a II, které označují, zda se zákaz týká lichého nebo sudého týdne. “Určitě se vyplatí příslušná pravidla i značky respektovat, pokuty i poplatky za odtah vozidla bývají nepříjemně vysoké,“ radí Roman Budský.

V Řecku je také zakázáno používání handsfree sluchátek do ucha. A pozor i na kruhovém objezdu - přednost zde má auto, které na kruhový objezd najíždí.

Německo hlučné auto - pokuta

Naši západní sousedé pokutují příliš hlučné používání vozidla deseti eury (asi 260 korun). V Čechách může hlučná jízda vyjít ještě dráže - pravidla silničního provozu totiž stanovují, že řidiči nesmí obtěžovat ostatní účastníky silničního provozu ani jiné osoby nadměrným hlukem. Hrozí jim za to bloková pokuta 2 tisíce korun.

I v Německu je nutné vytvářet nouzovou uličku pro vozidla záchranných složek už při vjezdu do kolony. A vozidla nad 3,5 tuny musí mít přenosné žluté světlo.

Francie řidiči bez sluchátek

Řidiči ve Francii, ať už v autě, na motorce nebo na kole, nesmějí používat sluchátka ani handsfree sady do uší. „V zemi galského kohouta se tento zákaz vztahuje na používání sluchátek a jakýchkoliv audio zařízení umístěných v uchu či na něm. Platí to pro telefonování, ale i pro poslech hudby apod., a to pro všechny řidiče motorových vozidel,“ upřesnil Budský. Telefonovat v autě tak můžete jen s vestavěnou handsfree sadou.

Pokud je na zadních sedadlech v autě místo, je zakázáno vozit děti do deseti let vepředu. A jedna příjemná novinka - pokud už vás při něčem načapají, pokuty můžete platit online.

Chorvatsko za únavu zákaz řízení

Tisíce řidičů mířících na dovolenou do Chorvatska sedají za volant i přes značnou únavu a vyrážejí na cesty neodpočatí, nebo během jízdy neodpočívají a jedou cestu na jeden zátah. Chorvati se rozhodli s tím bojovat a za únavu za volantem hrozí až osmidenní zákaz řízení. „Únava může zabíjet. Vliv únavy na výkon řidičů je srovnatelný s působením alkoholu ve výši až jednoho promile v krvi. To s sebou nese mj. až sedminásobně vyšší pravděpodobnosti účasti řidiče na zaviněné dopravní nehodě. Přesto však až 20 procent řidičů usedá za volant, i když se cítí unaveni,“ popisuje denní zkušenosti Budský.

Únava se významně podepisuje na statistikách dopravní nehodovosti. Má na svědomí až 10 procent všech dopravních nehod, na dálnicích se jedná až o dvacetiprocentní podíl.

V Chorvatsku se objevila ještě jedna novinka - u kostelů a center měst můžete u značek narazit na novou dodatkovou tabulku „Pozor, důchodci“.

Itálie zákaz blikání a sexu v autě

Pozor, v Itálii se sice často troubí na všechny strany, ovšem blikání světly na ostatní vozy je zakázané. „Jedná se o ukázkový příklad agresivity za volantem… a horké jižanské hlavy jsou na to obzvláště citlivé,“ komentuje nařízení dopravní expert. Obezřetní buďte i před přechody pro chodce - je nutné vždy zastavit, jinak hrozí pokuta 150 až 600 eur (3 900 - 15 600 korun).

Italové jsou přísní i na intimní kontakt v autě: za sex ve vozidle hrozí tři měsíce až tři roky vězení. „Provozování sexu na veřejnosti není vítáno nikde v civilizovaném světě. V řadě států v rámci USA hrozí až 1 rok pobytu v chládku. A pokud jde o Itálii, na pozoru by se měli mít i muži, kteří se na veřejnosti dotýkají svých genitálií. A také ti, kteří neodolají pokušení chodit na veřejnosti v sukni,“ doplnil Budský.

Maďarsko nezaplatíš, nedojedeš

V Maďarsku je povinné mít rezervní pneumatiku s příslušenstvím na výměnu kola nebo opravárenskou sadu.

Striktní jsou Maďarové v placení pokut: pokud nezaplatíte pokutu v dané výši na místě, má policie oprávnění zabránit vám v další jízdě nebo vozidlo zabavit. Zpět řidiči ho vydá až po zaplacení pokuty.