Nebezpečné předjíždění se rozmáhá. V Česku roste počet mrtvých

  14:30aktualizováno  14:30
Nejrychleji přibývá dopravních nehod způsobených nesprávným předjížděním. Proti loňsku se jejich počet zvýšil o čtyřicet procent, uvádí ÚAMK. Za osm měsíců zemřelo při předjíždění sedmdesát lidí. Předjíždění patří podle expertů mezi nejnáročnější a nejnebezpečnější manévry.

Nedovolené předjíždění je jeden z nejhrubších dopravních přestupků i podle dopravních předpisů. Hrozí za něj 7 trestných bodů, ve správním řízení až
10 000 Kč pokuty a až rok zákaz řízení.

„Zdálo by se tedy, že to dostatečně odradí nejen od nedovoleného, ale i nebezpečného předjíždění. Bohužel za osm měsíců letošního roku došlo na českých silnicích právě vinou nedovoleného a nesprávného předjíždění k nejvyššímu nárůstu mrtvých,“ upozorňuje Igor Sirota z ÚAMK.

Od ledna do srpna se v ČR stalo 68 002 dopravních nehod, při nichž zahynulo 349 lidí, což je o 7,7 % více než ve stejném období roku 2017. Přičemž nejvyšší nárůst tragických havárií představuje nedovolené a nesprávné předjíždění, cituje z policejních statistik ÚAMK. Meziročně je to o 20 mrtvých více, tedy celkem 70, to je nárůst o 40 %. „Žádná jiná příčina tragédií o tolik letos nevzrostla,“ všímá si Sirota.

Podle ÚAMK za to může především nedodržování předpisů, povolené rychlosti a stále vyšší počet řidičů, kteří se chovají agresivně. „Ne vždy je možné zcela jednoznačně stanovit jedinou příčinu nehody. Takže společně s rostoucím počtem smrtelných nehod zaviněných nepřiměřenou rychlostí (letos 122 mrtvých, růst o 6 %) je tu i následek – a tím je havárie při předjíždění,“ uvádí Sirota.

Podobně je tomu u nárůstu usmrcení motocyklistů (meziročně o 30 %), kde je dominantní příčinou rychlost a její nezvládnutí, a to hlavně při předjíždění.

Předpis týkající se předjíždění - konkrétně paragraf 125c/1f - jasně stanovuje zákaz předjíždění například v úseku silnice označené značkou B21a (červeně vyznačené auto předjíždějící černé). Podobně je to v případě vodorovného značení, tedy jedné nebo dokonce dvojité plné čáry na vozovce.

„Zdaleka ne všechny těžké havárie doprovází jen nedovolené předjíždění. Kolize způsobuje také nedostatečné věnování řízení. Jde o vůbec nejčastější příčinu všeobecně všech dopravních nehod. Nejtragičtější pak jsou nehody, jakmile se řízení šofér nevěnuje dostatečně i při předjíždění,“ konstatuje Sirota.

Experti ÚAMK pojmenovávají rizikové situace, při kterých je předjíždění nebezpečné: zúžení počtu pruhů, výjezdy z nákupních center, průmyslových zón a míst, odkud vyjíždějí auta. „Byť na svoji pravou stranu, ale do pruhu, kde je v protisměru právě předjíždějící auto. Jeho řidiče pak náhlý výjezd vozu vjíždějícího na silnici může nemile zaskočit,“ popisuje Sirota.

Mimo města a obce naopak mohou být nebezpečná místa se stromořadím, nepřehledné horizonty a podobně. K nebezpečným manévrům patří předjíždění dlouhých souprav jako jsou kamiony, vyšší počet osobních vozů či nadměrná vozidla skrze která nevidí šofér do protisměru.

Důležitý je také správný odhad a zvládnutí vozidla. „To se týká především mladých řidičů, kteří za prvních 8 měsíců letošního roku v ČR způsobili 47 úmrtí na silnicích. Bezmála dvojnásobně případů pak mají na svém kontě naopak starší řidiči nad 65 let. Počet jimi zaviněných tragédií loni vzrostl o 18 %,“ cituje ze statistik Sirota. „Nemají už takový odhad. V neočekávaných situacích mnohem pomaleji reagují, často až panicky. Takovou situací je třeba právě vůz v protisměru při předjíždění.“

Ze zkušeností odborníků z ÚAMK také vyplývá, že někdy řidiči podceňují limity samotného automobilu. „Výkonný vůz sice dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h řekněme za 6 – 8 sekund, tedy stihne předjet auto vpředu, ale problém je s brzděním při zařazení se. Ani výkonné auto nic moc nezmění na faktu, že brzdná dráha v 50 km/h je asi 27 metrů, při 90 km/h zhruba 50 metrů,“ vysvětluje Igor Sirota.

Do hry vstupují také ostatní řidiči. Na silnicích se setkáváme s naschvály, s nimiž je třeba počítat. „Jde například o situaci, kdy předjížděné auto začne záměrně zrychlovat. Většinou jsme schopni podle předchozího chování takového řidiče odhadnout. Pak musíme mít na manévr dostatek času a volnou vozovku,“ varuje Sirota. Stává se také, že při zařazování předjíždějícího vozu mu manévr ti v pravém pruhu nedovolí udělat dostatečně rychle a bezpečně.

Stejně tak je podle experta ÚAMK nutné brát v potaz fakt, že za 8 měsíců letošního roku odjeli řidiči v Čechách od každé 6. dopravní nehody. „Celkem jde o 11 606 případů. Patří mezi ně i případy, kdy svým bezohledným předjížděním šofér způsobí nehodu vozidla a odjede, aniž by pomohl,“ uzavírá Igor Sirota.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Pneumatiky pro rallye se vybírají podle teploty vzduchu i pořadí na startu

Pneumatiky se vybírají podle teploty vzduchu i pořadí na startu

Druhý letošní start Jana Kopeckého se soutěžním speciálem Škoda Fabia R5 evo v seriálu mistrovství světa automobilových...

Dálniční poplatky v Evropě: Německo zdarma, draho je v zemích s mýtem

Mýtnice na novém dálničním mostě u Svinesundu

Dálniční poplatky v zahraničí se oproti loňsku příliš nezměnily. Ve většině okolních zemí zůstaly ceny stejné, mírně...

Najdete na iDNES.cz