Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Před 15 lety zahynul šéf Škody, zabil se ve své nové „dceři“ octavii

  16:27
V neděli 24. listopadu 1996 zahynul při dopravní nehodě předseda představenstva společnosti Škoda Ludvík Kalma, jedna z nejvýznamnějších osobností českého autoprůmyslu po roce 1989. Pětapadesátiletý manažer tehdy narazil u Horusic na Táborsku do kamionu, který uvázl v křižovatce. Havárii však dodnes provázejí spekulace, zda šlo skutečně o nešťastnou náhodu.

Vrak Škody Octavia, ve které zemřel Ludvík Kalma (25. listopadu 1996) | foto: David VeisČTK

Kalma řídil tehdejší žhavou škodováckou novinku, první generaci novodobé octavie. Na autě v luxusním provedení SLX s benzinovým motorem 1,8 litru měl poznávací značku se zelenými znaky, první z nich bylo písmeno F. Pro auta s touto "espézetkou" v té době neplatily rychlostní limity na volných silnicích a dálnicích.

Ludvík Kalma, tehdejší předseda představenstva Škoda Mladá Boleslav

Kalma se řítil po rovince silnice E55 stošedesátkou. Ve 20:10 na křižovatce s vedlejší silnicí poblíž Horusic na Táborsku narazil do kamionu Scania převážejícího dřevo a stojícího napříč přes vozovku.

Kamion měl porouchané brzdy (prasklá hadice brzdového systému návěsu) a zůstal stát uprostřed vozovky. Do octavie zapasované pod kamion pak ještě narazil Peugeot 405, který chvíli před tím Kalma předjel. Českobudějovický manažer, který dojížděl z jihu Čech do práce do Mladé Boleslavi narazil do kamionu rychlostí kolem pětašedesáti kilometrů v hodině. Octavia byla rozmačkaná až za sedadlo řidiče a Kalma, který měl i zkušenost s rallyovým závoděním, na místě zemřel na následky poranění hlavy.  

Přivedl Škodu pod křídla Volkswagenu

Ludvík Kalma vedl společný podnik s Volkswagenem a měl na starosti první sbližování českých zaměstnanců a řady německých manažerů. Jeho éře dominoval zpočátku favorit a jeho kombi verze forman, poté přišla felicia.

V čele Škodovky stál od jara 1991 a měl velkou zásluhu na úspěšném začlenění značky do německého koncernu. Pod jeho vedením se mladoboleslavská automobilka vrátila na světové trhy a smyla nelichotivý punc výrobce nespolehlivých aut "odněkud z východu". Vzhledem ke zkušenostem z úspěšné transformace automobilky patřil Kalma i ke skupině osobních konzultantů tehdejšího prezidenta Václava Havla a byl viceprezidentem českého Svazu průmyslu a dopravy. Ludvík Kalma byl i autorem několika vynálezů a zlepšovacích návrhů v oboru metalurgie.

"Noblesní manažer, který si brzy získal respekt kolegů ve Wolfsburgu, dobrý přítel, na něhož bylo vždy spolehnutí. Jeho zásluhou se podařilo zrealizovat licenci karburátoru Pierburg a inovovat palivové čerpadlo pro Škodu Favorit," vzpomíná na Ludvíka Kalmu legendární škodovácký konstruktér Petr Hrdlička ve své knize V soukolí okřídleného šípu, popisující zákulisí automobilky.

Spekulace o pomstě automafie

Krátce po Kalmově tragické smrti německý týdeník Der Spiegel vyslovil podezření, že se manažer mohl stát obětí "automafie". Psalo se, že mohl být mnoha lidem nepohodlný, protože měl mít informace o podvodech při zadávání zakázky na výstavbu lakovny v Mladé Boleslavi. Podle časopisu měla totiž švédsko-švýcarská firma ABB dát úplatek dvacet milionů marek, aby kontrakt ve dvacetinásobné hodnotě získala

Škoda Octavia

Samotné vedení Škody označilo vyšetřování nehody za nedokonalé, nedůkladné a neúplné. Ani opakované policejní šetření, které nařídil policejní prezident na přímou žádost tehdejšího ministra vnitra Jana Rumla, ale neodhalilo nic, co by svědčilo o předem připravené akci.

Tragicky tak Škoda přišla o špičkového manažera, který stál u zrodu asi nejúspěšnějšího modelu novodobé historie, jenž se udržel ve výrobě dlouhých čtrnáct let. "Kalma tu firmu vytáhl, octavia byla prakticky jeho dítě," vzpomínal Kalmův nástupce u kormidla Škody Vratislav Kulhánek. Vůz firma představila v září roku 1996, ve stejné verzi ho vydržela vyrábět až do roku 2010.

A nakonec byl Kalma vůbec první obětí octavie vůbec. Nehoda se stala jen pár týdnů po její světové premiéře na autosalonu v Paříži. Výroba začala 3. září 1996, podle slovenského deníku SME ale její prodej začal jen deset dní před tragickou nehodou.

Octavia mu přinesla uznání i smrt

Titulní strana Mladé fronty DNES 26. 11. 1996

Krutá, neuvěřitelná ironie osudu, to musí napadnout člověka nad tragickou tečkou za životem Ludvíka Kalmy. Člověk, který pět let stál v čele automobilky Škoda a osobně se podílel na vývoji strategicky důležitého modelu Octavia, vstoupí do historie jako první, kdo v tomto voze nalezl smrt – právě ve chvíli, kdy se octavie chystala sbírat první prodejní úspěchy.

"Pan Kalma se na octavii hrozně těšil a považoval za přirozené, že ji začne používat jako své služební auto vedle audi," říká Jiří Hrabovský, který patřil k jeho nejbližším spolupracovníkům.

Kalma, který téměř neodložil z ruky cigaretu Petra, považoval za jedinou výraznou nectnost svého dítka octavie příliš malý popelník. Opatrný a rozvážný Ludvík Kalma si octavii vzal na delší soukromou cestu vůbec poprvé a její vrak se mu stal pod koly kamionu i rakví.

Podobný osud moderní automobilový svět nezná – snad posledním šéfem automobilky, který zahynul v troskách vlastního výtvoru, byl Marcel Renault na počátku století. Ale to bylo při vražedném závodě Paříž – Bordeaux.

Na Ludvíka Kalmu včera marně čekali členové představenstva a ráno na tenisovém kurtu i jeho dlouholetý přítel, ministr financí Ivan Kočárník.

Po nedávné sérii těžkých nehod pracovníků automobilky Kalma nařídil, aby všechna služební vozidla byla vybavena protiblokovacím systémem brzd ABS a airbagy. Když v neděli v noci nedaleko Veselí nad Lužnicí na náledí čelně narazil do kamionu a zezadu do jeho octavie ještě najel další vůz, žádná technika mu již pomoci nedokázala.

Pětapadesátiletý, obvykle usměvavý a bezkonfliktní Kalma vedl Škodu jako nejvyšší šéf od jejího spojení s Volkswagenem. Řízení klíčových pozic jako je vývoj, výroba, prodej a marketing měli sice na starosti jeho němečtí kolegové v představenstvu, ale strategický rozvoj celé značky, její prezentace na nejvyšších místech i na veřejnosti patřily Kalmovi.

Vláda a Volkswagen se na něm shodly jako na člověku, který je schopen se domluvit, umí naslouchat a dokáže vyřešit problémy bez velkého hluku. Šéf největšího průmyslového podniku v zemi nebyl zrovna prototypem tvrdého úspěšného manažera západního typu. Byl na první pohled otevřenější a laskavější, než by se od takového bosse očekávalo. Netoužil být na prvních stránkách novin, publicitu nevyhledával.

Jihočeskému rodákovi ovšem jeho bezkonfliktnost a touha vyhnout se otevřeným střetům občas svazovaly ruce při razantnějším jednání. To nebylo v jeho stylu. Kalma sice v práci na čas nekoukal, workoholik však nebyl. Nejlépe se podle svých slov cítil na své šumavské chalupě ve Studánkách. Na pravidelné tenisové zápasy s ministrem Kočárníkem, které ho udržovaly v záviděníhodné tělesné kondici, a na chalupu si čas dokázal najít vždy.

Kalma, milovník budějovického budvaru, dokázal být podle svých přátel v soukromí dobrým společníkem. "Uměl být sebeironický, a to u lidí v takovém postavení je spíš vzácnost," tvrdí Jiří Hrabovský. Přesto, že byl Ludvík Kalma někdy v automobilce vnímán pouze jako reprezentativní představitel české strany, dokázal díky svému vzdělání ovlivnit auta i směřování značky do nového tisíciletí.

  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Poslední akce roku se blíží. Vyrazte třeba za trabanty nebo jaguary

Letošní srazová sezona se nezadržitelně blíží ke konci. Patrné je to jak na počtu konaných akcí, tak samotné účasti, která je v tomto období stále častěji ovlivněna vývojem počasí. Nicméně minimálně...

11. října 2024,  aktualizováno 

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před dvěma lety ještě zcela neznámý Leapmotor, který hledal distributory, bude nyní pod křídly koncernu...

11. října 2024

Číňané obsazují ruský trh s auty. Vyrábějí je ve fabrice po Škodě i Mercedesu

Čínská automobilka Chery začala v Rusku montovat auta určená k prodeji na místním trhu ve třech továrnách, které po ruské vojenské invazi na Ukrajinu opustily západní společnosti. S odvoláním na...

11. října 2024

Pan Toyota: Elektromobilizace povede ke ztrátě pracovních míst

„Posun k budoucnosti automobilového odvětví, kde budou existovat pouze elektromobily, povede ke ztrátě pracovních míst,“ řekl šéf japonské automobilky Toyota Akio Tojoda. Podle významného průmyslníka...

11. října 2024

Chcete mít zářivý úsměv? Vyhrajte profesionální bělení zubů doma
Chcete mít zářivý úsměv? Vyhrajte profesionální bělení zubů doma

Toužíte po zářivém úsměvu, který dodá vašemu vzhledu sebevědomí? Nyní máte šanci si splnit sen o bílých zubech z pohodlí domova! Zapojte se do naší...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...