Praze hrozí dopravní kolaps

  10:53aktualizováno  10:53
Město zaplaví další desetitisíce aut. Po dokončení nových úseků dálnic vedoucích do Prahy přibude v metropoli čtyřicet tisíc aut denně. Okružní dálnice kolem Prahy chybí. I proto hrozí, že již za rok počet aut v ulicích výrazně vzroste.

Čtěte také: Česko zažije příští rok dálniční boom

Hlavnímu městu hrozí velký dopravní kolaps.

Je možné, že jeho už tak často ucpané ulice, zaplaví až o čtyřicet tisíc aut denně navíc.

„Podle našich odhadů se může po dokončení úseků dálnic, které vedou do Prahy, znatelně zvýšit doprava kolem hlavního města i přímo v něm,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.

Do roku 2010 však přibudou auta i v samotném hlavním městě. Zatímco v roce 2004 připadalo podle ročenky Ústavu dopravního inženýrství 507 aut na tisíc Pražanů, v roce 2010 už to podle dopravních odborníků bude 550 až 600 aut.

Pražský okruh

Z celkového počtu vozidel, které Praha musí denně pojmout, hlavním městem pouze projíždí celých 13% osobních a 25% nákladních automobilů.

Do roku 2006 bude dostavěno 90 kilometrů nových dálnic, což bude pro osobní i nákladní dopravu jednoznačný impuls. Praha se tak stane městem, kde budou paprskovitě končit a začínat 4 tranzitní dálnice a další rychlostní silnice.

Praha se bez okruhu stane neprůjezdným městem

Do roku 2010 přibude v Praze stovka aut na tisíc obyvatel a do města bude přijíždět stále více lidí z jeho okolí. Nové silnice však stále chybějí.

Dokončené úseky

Satalice – Běchovice  (3,2 km)
Slivenec – Třebonice  (7,2 km)
Třebonice – Řepy  (3,3 km)

Řepy – Ruzyně  (2,5 km)

Zbývá dokončit

Běchovice – D1  (12,6 km)
D1 – Jesenice – Vestec  (8,8 km)
Vestec – Lahvice  (8,3 km)
Lahovice – Slivenec  (6,0 km)
Ruzyně – Suchdol  (9,4 km)
Suchdol – Březiněves  (6,7 km)

Březiněves – Satanice (13,7 km)

Dálnice už za rok

Už příští rok chce dálniční ředitelství dostavět poslední část obchvatu Plzně na dálnici D5, úsek dálnice D8 z Ústí nad Labem na hranici s Německem a část dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové.

„Nebezpečí, že pražské ulice budou muset pojmout další auta, je opravdu reálné,“ potvrdil dopravní odborník a pražský zastupitel Petr Moos.

To by se mohlo projevit především v místech, kde v metropoli končí dálnice a na navazujících komunikacích. Konkrétně u barrandovského sídliště, na Jižní spojce a v okolí, na Černém Mostě, na Proseku, a také na Břevnově, kde v budoucnu bude končit úsek rychlostní silnice z Pavlova na trase Praha -Karlovy Vary.

K tomu, aby se Praze vyhnula tranzitní doprava je nutné urychleně dokončit pražský okruh, což je okružní dálnice, která by měla z Prahy tento druh dopravy odvést.

Problémy s obchvatem

Vnější dálniční obchvat Prahy přitom dostavěn není. Ze zhruba 82 km plánovaného okruhu mohou zatím řidiči využívat jen malé úseky o délce asi 16 km.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) však upozorňuje na to, že výstavbu obchvatu metropole nemůže urychlit. Problém je podle ŘSD v tom, že neexistuje územní plán velkého územního celku Pražského regionu, ve kterém by trasa okruhu byla zakreslena. Ten však teprve musí schválit zastupitelstvo Středočeského kraje.

„Mimo Prahu není všude stále jasné, kde by měl okruh stát, a proto nemáme potřebná územní rozhodnutí a stavební povolení a nemůžeme zatím dále stavět,“ postěžoval si ředitel Laušman.

Výstavbu dálničního okruhu také brzdí odvolání některých občanských sdružení. „To je ovšem velká chyba. Praha okružní dálnici nutně potřebuje, a všelijaká odvolání jenom zhoršují dopravní situaci ve městě. Proto se nedivím obyvatelům Barrandovského sídliště, kteří chtěli blokovat silnici, po které jim pod téměř okny jezdí těžké kamiony,“ tvrdí Moos.

Ani Petr Kužvart z Ateliéru pro životní prostředí není proti stavbě pražského okruhu. „Naopak my tuto stavbu vítáme. Jenom chceme, aby byla dálnice postavena v rozumně podobě, a naše připomínky byly brány vážně,“ namítl Kužvart.

Praha s mýtným počítá, může stát miliardy korun

Jedním ze způsobů, který by měl omezit dopravu v centru hlavního města, je zavedení mýtného. To by znamenalo, že auta, která míří do centra, by za vjezd zaplatila určitý poplatek.

Šéf magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek uvedl, že o mýtném vedení města stále uvažuje. „Musíme však počkat, jak dopadne výběrové řízení pro kamiony na dálnice, které vyhlásilo ministerstvo dopravy. Bylo by totiž rozumné, abychom i v Praze zavedli stejný systém,“ tvrdí Heroudek.

I primátor Pavel Bém uvedl, že zavedením mýtného se vedení pražské radnice stále zabývá.

„Vážně uvažujeme o přípravě zavedení mýtného do centrální části Prahy v horizontu let 2007 až 2009. V optimistické variantě předpokládám, že Praha bude mít dokončený vnitřní městský okruh a ve velké části bude mít i tranzitní okruh, a tím pádem to nezbytné propojení krajů města. Projekt, který v sobě skrývá různé varianty velikosti území, jež by podléhalo placení mýtného, se nyní chystá,“ řekl již dříve Bém.

Studie Ústavu dopravního inženýrství však upozorňuje na to, že zavedení mýtného do centra Prahy nemusí být levnou záležitostí: „Při rozloze pražské památkové rezervace, která má téměř devět kilometrů čtverečních, by zavedení poplatků na vjezd do centra stálo miliardy korun,“ uvádí studie.

Prvním evropským velkoměstem, které začalo vybírat mýtné za vjezd do centra, je Londýn ...ČTĚTE VÍCE

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Najdete na iDNES.cz