O novince informoval portál BBC s odvoláním na ministra dopravy Granta Shappse.
Pro Británii je to relativně velká změna. Podle dosavadních pravidel musejí dávat řidiči přednost pouze v případě, když chodci vkročí na přechod. Nově tak budou muset zastavit ještě před tím, než chodci na přechod vstoupí.
Přednost před auty budou mít také cyklisté, kteří na křižovatkách pojedou rovně. Novela nadto stanoví nejmenší vzdálenost a nejvyšší rychlost při předjíždění cyklistů.
Změny pravidel by měly začít platit na podzim v Anglii, Skotsku a Walesu. Severní Irsko se řídí vlastními normami.
Celkově bude „hierarchie účastníků provozu“ ukládat větší zodpovědnost za bezpečnost na silnicích těm dopravním prostředkům, které představují větší nebezpečí. Bude tak na řidičích osobních aut, dodávek a kamiónů, aby na silnicích snížili riziko, které mohou představovat pro druhé.
Na podporu cyklodopravy a chození chce tamní resort vyčlenit dalších 338 milionů liber (10,1 miliardy korun). Peníze by měly pomoci zachovat zvýšené využívání chůze a jízdy na kole jak za pandemie covidu-19, oznámilo ministerstvo. Vzniknout by tak měly mimo jiné stovky kilometrů nových cyklostezek.
Krok ministerstva přivítala organizace Living Streets, která propaguje snazší možnost chození po městech a obcích. „Současná pravidla považují děti jdoucí do školy za stejně zodpovědné za bezpečnost svou i jiných osob jako řidiče náklaďáků,“ řekl šéf sdružení Stephen Edwards s tím, že novela tuto „rovnost“ odstraňuje. Podle něj jsou chodci nejméně nebezpeční účastníci provozu, kteří však „často musí zaplatit cenu“ za počínání jiných lidí.
Loni se celkový počet mil najetých na kole po britských silnicích zvýšil o 46 procent na pět miliard, což byl podle ministerstva větší nárůst než za posledních dvacet let dohromady.