BMW 6 Gran Coupé

BMW 6 Gran Coupé | foto: BMW

Praktické prodloužení. Z velkého kupé BMW je ještě větší

  • 50
Kupé delší než pět metrů možná není ideální náčiní na sportování. Ve čtyřdveřovém provedení je spíš pozemskou raketou pro přelety levým dálničním pruhem napříč Evropou. Za honosným označením Gran Coupé se skrývá čtyřdveřová verze velkého kupé BMW řady 6.

Gran Coupé, které vychází ze studie představené loni na autosalonu v Pekingu, má konkurovat Mercedesu CLS nebo Audi A7, zařazuje se v nabídce BMW do řady 6, ve které už je kupé a kabriolet. Takzvaná čtyřdveřová kupé znovuobjevil před přibližně deseti lety Mercedes. Jeho model s ladně plynoucí střechou CLS má ale hned několik předchůdců, z nichž nejslavnější je Rover 5P Coupé z roku 1962, který jako soukromý vůz řídila i britská královna. O průkopnících netradičních aut čtěte ZDE

Ladný dlouhán

Konfigurace interiéru v BMW 6 Gran Coupé má být podle výrobce 4+1, což se vykládá jako čtyři dospělí a jedno dítě. Mohutné majestátní kupé přibralo pár dveří navíc, 111 milimetrů délky a 113 mm rozvoru (nově 2,968 metru). Oproti obyčejnějšímu BMW řady 5 je novinka s délkou 5 007, šířkou 1 894 a výškou 1 392 mm o 10,2 cm delší, 3,4 širší a 7,2 nižší. A třeba ředitelské řadě 7 se přiblížila na sedmicentimetrový dohled (BMW 7 má na délku 5 072 mm). Do kufru pobere prodloužená šestka 460 litrů nákladu, se sklopenými zadními opěradly 1265.

BMW 6 Gran Coupé
BMW 6 Gran Coupé

Novinku bude vyrábět fabrika v německém Dingolfingu, společně s dalšími dvěma šestkami (kupé a kabrio) a pětkovými a sedmičkovými modely BMW. Naživo se má představit 6. ledna na autosalonu v Detroitu. Evropská premiéra je naplánovaná na autosalon do Ženevy.

Mechanika se shoduje s řadou šest. Hliníkový podvozek může mít poháněna buď tradičně zadní, nebo všechna kola pomocí systému xDrive.

Obyčejným plechům u aut už dávno odzvonilo, šestkové gran coupé tak má dveře a kapotu z hliníku, přední blatníky z plastu a víku kufru z laminátu. I přesto, že se tak snaží shodit kila, váží dle provedení od 1750 do 1930 kil.

Nechybí moderní vychytávky jako tlumiče s elektronicky řízenou tuhostí, aktivní řízení měnící převod v závislosti na rychlosti a systém aktivního potlačování náklonů karoserie.

Základní volbou je pro BMW tradiční řadový šestiválec. Třílitrový benziňák osazený přímým vstřikováním paliva přeplňuje turbodmychadlo. Mezi 5 800 a 6 000 otáčkami dává 320 koní výkonu a od 1300 otáček putuje k zadním kolům 450 Nm kroutícího momentu. Tato verze, označená 640i Gran Coupé, vystřelí z nuly na stovku za 5,4 sekundy, údaj o kombinované spotřebě 7,8 litru na 100 km bude spíše teoretický.

BMW 6 Gran Coupé

Vidlicový osmiválec 4,4 litru s dvěma turby usazenými mezi řadami válců dostal u gran coupé nově přímé vstřikování a systém proměnného zdvihu ventilů Valvetronic. Motor tak posílil o 43 koní na konečných 450 (mezi 5 500 a 6 000 ot./min), točivý moment je pak monstrózních 650 Nm (od dvou do 4 500 otáček). 650i Gran Coupè je na stovce za 4,6 sekund. Právě osmiválec může spolupracovat také s pohonem všech kol, to je pak sprint na stovku ještě o desetinu sekundy rychlejší.

Verzi 640d Gran Coupè pohání třílitrový šestiválcový diesel. Jeho 313 koní je k mání mezi ve 4 400 otáčkách, 630 Nm pak od 1 500 do 2 500 otáček. Výkony jsou stejné jako u slabšího benziňáku, spotřebu slibuje výrobce na úrovni 5,5 litru na 100 km.

Jedinou volbou do středového tunelu je osmistupňový automat s pěti režimy a možností manuální volby převodových stupňů.