Praha: v centru lze stát, ale je to drahé

aktualizováno 
-
Pražané mají statisíce automobilů, další záplava se den co den do města hrne z celé republiky. Největší tlak vozidel je na centrum. Kde v Praze parkovat?

Placené zóny

Cestou do pražského centra značky upozorňují, že se řidič dostává do zóny zakázaného stání mimo placená parkoviště. Modře značná místa jsou určena pro Pražany. "Zelené a oranžové zóny s parkovacími hodinami slouží jen ke krátkodobému stání. Parkovné je drahé,aby řidiči byli v centru co nejkratší čas," vysvětluje strategii Libor Šíma z pražské radnice. Zatímco lidé bydlící v centru Prahy dají za parkovací kartu ročně pět set korun, zaplatí jiní v zelené zóně s maximálně šestihodinovou délkou stání třicet korun za hodinu. Ještě o deset korun víc to je v oranžové zóně,kde lze stát jen dvě hodiny. Obě však bývají ve všední dny přeplněné. Josef Janoušek z pražské městské policie doplňuje, že na řidiče, který stojí v modré zóně bez povolení, čeká botička a pětisetkorunová pokuta. "Botička nehrozí při nezaplacení u parkovacího automatu. Po předvolání však pokutě řidič neujde," tvrdí Janoušek. Další alternativou pro mimopražského návštěvníka jsou veřejná placená parkoviště. Ta bývají ohraničena závorou nebo na nich parkovné vybírá obsluha. Ceny se pohybují nejčastěji kolem 20 korun za hodinu.

Garáže

Místa jsou i v podzemních garážích, kde hodina stojí obvykle mezi 20 a 40 korunami. Možnosti jsou pod obchodním domem Kotva, v Konstruktivě na náměstí Jana Palacha, pod Národním divadlem nebo v centru Helios v ulici U Divadla. Přes 500 míst má parkoviště u hlavního nádraží, ale nyní je kvůli opravě omezeno na polovinu. I při stále větší oblibě podzemního stání se podle slov Tomáše Portlíka z garáží pod Kotvou i ve špičce vždy nějaké místo najde. Obvykle je otevřeno nonstop, vůz je pod střechou a hlídaný. Odložit auto na 24 hodin se však prodraží: až na výjimky to přijde nejméně na 600 korun.

Parkoviště P+R

Nejpohodlnější a nejlevnější šancí pro mimopražské řidiče - ať už míří do Prahy ze severu nebo z jihu, východu či západu - jsou záchytná parkoviště s přímou návazností na městskou hromadnou dopravu. Vžil se pro ně anglický termín Park and Ride (P+R), což znamená zaparkuj a jeď - dál pomocí MHD. "Zpočátku o ně řidiči nejevili zájem, dnes jsou na hranici kapacity," chválí projekt Kamil Kotek z pražského magistrátu. Při využití P+R se motorista vyhne dopravním zácpám a k tomu výrazně ušetří. Celodenní stání na hlídaném parkovišti stojí symbolickou desetikorunu, navíc lze na parkovišti koupit jízdenku MHD na celý den za padesát korun. Parkoviště jsou v provozu v návaznosti na metro od čtyř hodin ráno do jedné hodiny v noci. Teprve po překročení této doby připlatí motorista k parkovnému sto korun. "K efektivnějšímu využití P+R by měl přispět informační systém, který řidiči už na dálnici řekne, jaká je aktuální zaplněnost jednotlivých míst," říká Kamil Kotek. Doplňuje,že u stanic metra je nyní devět P+R s 1077 místy.

Parkoviště typu P+R navazující na stanice metra: 1,2 Zličín, 3 Nové Butovice, 4 Radlická, 5 Opatov, 6 Skalka, 7 Černý most, 8 Rajská zahrada, 9 Nádraží Holešovice


Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Témata: Jan Palach

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Najdete na iDNES.cz