Praha: v centru lze stát, ale je to drahé

aktualizováno 
-
Pražané mají statisíce automobilů, další záplava se den co den do města hrne z celé republiky. Největší tlak vozidel je na centrum. Kde v Praze parkovat?

Placené zóny

Cestou do pražského centra značky upozorňují, že se řidič dostává do zóny zakázaného stání mimo placená parkoviště. Modře značná místa jsou určena pro Pražany. "Zelené a oranžové zóny s parkovacími hodinami slouží jen ke krátkodobému stání. Parkovné je drahé,aby řidiči byli v centru co nejkratší čas," vysvětluje strategii Libor Šíma z pražské radnice. Zatímco lidé bydlící v centru Prahy dají za parkovací kartu ročně pět set korun, zaplatí jiní v zelené zóně s maximálně šestihodinovou délkou stání třicet korun za hodinu. Ještě o deset korun víc to je v oranžové zóně,kde lze stát jen dvě hodiny. Obě však bývají ve všední dny přeplněné. Josef Janoušek z pražské městské policie doplňuje, že na řidiče, který stojí v modré zóně bez povolení, čeká botička a pětisetkorunová pokuta. "Botička nehrozí při nezaplacení u parkovacího automatu. Po předvolání však pokutě řidič neujde," tvrdí Janoušek. Další alternativou pro mimopražského návštěvníka jsou veřejná placená parkoviště. Ta bývají ohraničena závorou nebo na nich parkovné vybírá obsluha. Ceny se pohybují nejčastěji kolem 20 korun za hodinu.

Garáže

Místa jsou i v podzemních garážích, kde hodina stojí obvykle mezi 20 a 40 korunami. Možnosti jsou pod obchodním domem Kotva, v Konstruktivě na náměstí Jana Palacha, pod Národním divadlem nebo v centru Helios v ulici U Divadla. Přes 500 míst má parkoviště u hlavního nádraží, ale nyní je kvůli opravě omezeno na polovinu. I při stále větší oblibě podzemního stání se podle slov Tomáše Portlíka z garáží pod Kotvou i ve špičce vždy nějaké místo najde. Obvykle je otevřeno nonstop, vůz je pod střechou a hlídaný. Odložit auto na 24 hodin se však prodraží: až na výjimky to přijde nejméně na 600 korun.

Parkoviště P+R

Nejpohodlnější a nejlevnější šancí pro mimopražské řidiče - ať už míří do Prahy ze severu nebo z jihu, východu či západu - jsou záchytná parkoviště s přímou návazností na městskou hromadnou dopravu. Vžil se pro ně anglický termín Park and Ride (P+R), což znamená zaparkuj a jeď - dál pomocí MHD. "Zpočátku o ně řidiči nejevili zájem, dnes jsou na hranici kapacity," chválí projekt Kamil Kotek z pražského magistrátu. Při využití P+R se motorista vyhne dopravním zácpám a k tomu výrazně ušetří. Celodenní stání na hlídaném parkovišti stojí symbolickou desetikorunu, navíc lze na parkovišti koupit jízdenku MHD na celý den za padesát korun. Parkoviště jsou v provozu v návaznosti na metro od čtyř hodin ráno do jedné hodiny v noci. Teprve po překročení této doby připlatí motorista k parkovnému sto korun. "K efektivnějšímu využití P+R by měl přispět informační systém, který řidiči už na dálnici řekne, jaká je aktuální zaplněnost jednotlivých míst," říká Kamil Kotek. Doplňuje,že u stanic metra je nyní devět P+R s 1077 místy.

Parkoviště typu P+R navazující na stanice metra: 1,2 Zličín, 3 Nové Butovice, 4 Radlická, 5 Opatov, 6 Skalka, 7 Černý most, 8 Rajská zahrada, 9 Nádraží Holešovice


Autor:
Témata: Jan Palach

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

Najdete na iDNES.cz