Téměř u všech aut platí, že emise částic závisí na kvalitě konstrukce, seřízení a údržbě vozidla. Nejen v Česku jezdí vozidla v žalostném technickém stavu, ale co hůř, s vytlučeným nebo provrtaným filtrem pevných částic. Tato auta pak silně poškozují zdraví obyvatel měst, protože lidské tělo neumí ultra jemné emisní částice odfiltrovat.
Měření pro studii ÚAMK a ČVUT probíhalo na podzim roku 2017 na třech lokalitách: prvním místem byl výjezd z tunelového komplexu Blanka a Povltavské ulice na most Barikádníků ve směru na Prosek, dále si technici s přístroji stoupli před radnici Prahy 7 na výjezd z nábřeží Kpt. Jaroše na Hlávkův most ve směru k Muzeu a naposledy tým měřil autobusy u točny na Nádraží Veleslavín.
„Ve studii byla použita ve světě dosud ojedinělá metoda vzorkování vzduchu v malé vzdálenosti nad vozovkou na jejím okraji. Tento vzorek byl převeden do měřící aparatury a analyzován citlivými přístroji s rychlou odezvou,“ popsal unikátnost projektu docent z ČVUT Michal Vojtíšek.
Celkově odborníci změřili v terénu emise u 22 405 vozidel, 65 procent z nich bylo naftových, 34 procent benzinových a zbylé procento jezdilo na alternativní paliva.
Měření také ukázalo, že po Praze jezdí 33 procent aut vybavených DPF filtrem (filtr pevných částic) přímo z výroby. Z pohledu typu vozidla byla skladba z 85 procent osobní auta, 13 procent lehká nákladní vozidla kategorie N1, procento těžkých nákladních vozidel a méně než procento autobusů a motocyklů.
Desetině aut chybí filtr nebo je poškozený
Rozložení emisních kategorií říká, že vozový park vozidel pohybujících se v metropoli je relativně nový oproti republikovému průměru: 32 procent aut z měření bylo homologováno podle Euro 6, 28 procent Euro 5, 24 procent Euro 4, deset procent Euro 3, a pouze sedm procent podle starších kategorií.
Na základě analýzy změřených údajů však tým výzkumníků zjistil, že přibližně devět procent aut, která měla být od výroby vybavena filtrem pevných částic, ho buď nemá nebo je nefunkční. I když jde o poměrně malou skupinu vozidel, bylo prokázáno, že vozidla s nejvyššími emisemi částic mají až třípětinový podíl na celkovém znečištění ovzduší ve městě.
Z výsledků dále vyplývá, že problém z pohledu ovzduší není jen u vozidel vybavených DPF filtry, ale i u starších aut, která jsou špatně udržována a neplní pak emisní limity. Naftové motory nevybavené z výroby DPF vyprodukovaly dalších 30 procent z celkového počtu částic a 61 procent z celkové hmotnosti elementárního uhlíku. Benzinové motory zbylých 25 procent z celkového počtu částic a 27 procent z celkové hmotnosti elementárního uhlíku.
Měření také prokázalo, že průměrný naftový motor s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic emisně neodpovídá naftovému motoru, který nikdy nebyl vybaven DPF. Auta s nefunkčním nebo záměrně odstraněným DPF totiž svými emisemi částic výrazně převyšují průměrný naftový vůz, který není z výroby vybaven filtrem pevných částic.
Praha se chce na hříšníky zaměřit
Magistrát se na tato auta v budoucnu zaměří. „Technickému stavu vozidel je třeba věnovat zvýšenou pozornost. S praktiky beztrestným provozováním vozidel s nadměrnými emisemi je třeba skoncovat. Bude nutné zaměřit silniční kontroly i na technický stav vozidel a emisní parametry,“ uvedla radní pro životní prostředí Jana Plamínková.
Člen výboru pro dopravu a zastupitel Prahy 7 Ondřej Mirovský opakovaně vyzývá Policii ČR k činnosti. „Měla by okamžitě začít plnit své legislativní povinnosti a najít rychlý a efektivní mechanismus pro postihy prokázaných hříšníků, kteří vědomě zanášejí naše plíce špínou. Když umí rychle brát lidem řidičský průkaz za ztracenou registrační značku, tak by měla umět řešit i toto,“ míní.