Pozvání do kabrioletu

  17:16aktualizováno  17:16
- Kulisou tragédie se v září roku 1927 stalo rozzářené podvečerní nábřeží ve francouzské Nizze a v hlavní roli vystupovaly slavná tanečnice Isadora Duncanová a elegantní bugatka. Umělkyně odmítla nabízený kožený plášť, kolem krku si nonšalantně obtočila dlouhý červený šál, který ji doprovázel při řadě vystoupení, a nasedla do vozu. Po pár metrech jízdy se šál, vlající z otevřeného vozu, namotal do paprsků zadního kola a své majitelce zlomil vaz - z divadelní rekvizity se tak stal smrtící nástroj.

Od zářivých disků dnešních kol už útlým krkům pánů i dam žádná podobná nehoda nehrozí, ale na toho, kdo podlehne vábení kabrioletů, přesto číhají jistá úskalí. Jen málokdo o nich však ví, a pokud alespoň tuší, ignoruje je - než poprvé usedne za volant problémům tváří v tvář. Své dávné touze nedávno podlehl i třiadvacetiletý Martin Kuchař z Holýšova. Po několika týdnech však jeho nadšení citelně ochladlo.
"Je to skvělá věc - pokud ovšem žijete v Kalifornii nebo na Floridě, a ne v Čechách, kde věčně cedí," skřípe zuby bývalý nadšenec. "Vypěstoval jsem si fantastickou rýmu, takže i v létě nakonec jezdím s kulichem a šálou jako idiot."

Dopředu, nebo dozadu?
Kromě toho Martin všem milovníkům aut bez střechy doporučuje zatraceně si rozmyslet pozvání na vyjížďku, zvlášť pokud jsou třetí či čtvrtí v pořadí.
"Dvojice na předních sedadlech je na tom bezpochyby lépe, protože ji chrání čelní sklo," uvádí Miloš Štefl z ORL kliniky fakultní nemocnice v Brně - Bohunicích. "Odnesou to spíš ti vzadu. Víc tam fouká, dostane se k nim i víc nečistot a prachu."
"V kabrioletu pravidelně jezdím při svých pobytech v Americe," říká například soukromý pražský gynekolog Pavel V. "Chce to ale krátké vlasy a na tachometru maximálně padesát kilometrů v hodině."
Při větší rychlosti se totiž mírný vánek změní v bouřlivý severák a na své si přijdou oči, uši, nos, ústa i krk, tedy ty nejchoulostivější a zároveň nejhůř ochranitelné části těla. Jistě, dají se použít helmy a motocyklistické brýle, ale v takovém případě ztrácí vyjížďka kabrioletem veškerý svůj půvab a glanc. Když už, patří k eleganci otevřených vozů spíš kožené bundy, šálky a šátky - a ten, kdo si je pro strýčka příhodu vezme s sebou, rozhodně neprohloupí. Ostatně prochladnutí nedělá dobře ani svalům v oblasti krku a zad.

Uši, zuby a krk
"Lidem, kteří si potrpí na častější rýmy, bolesti v krku a chronické záněty dutin kabriolet rozhodně nepomůže," varuje doktor Štefl. "Pozor by si měli dávat také ti, kteří trpí migrénami, případně lidé, kteří za sebou mají operaci uší a vůbec by neměli přijít do průvanu."
Uši však mají zcela specifické postavení. Pravda, většinou nevyžadují zvláštní ochranu a vydrží ledacos, ale zato nervy, vedoucí do zvukovodu, reagují na kdeco - bolesti zubů a čelistního kloubu, angíny či prochlazení páteře.
"Podráždění zubů zimou a průvanem se často promítne právě do oblasti ucha, a v takovém případě pomůže spíš návštěva stomatologického oddělení," radí doktor Štefl. "Každopádně pokud někdo jezdí v kabrioletu a bolí ho zub, může téměř najisto počítat s tím, že ho bude bolet dvakrát déle a dvakrát víc."

Stříbrná metalýza s otevřenou střechou.

Červený kabriolet se ztahovací střechou.

Žlutý kabriolet značky Opl se ztaženou střechou.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Najdete na iDNES.cz