Pozvání do kabrioletu

  17:16aktualizováno  17:16
- Kulisou tragédie se v září roku 1927 stalo rozzářené podvečerní nábřeží ve francouzské Nizze a v hlavní roli vystupovaly slavná tanečnice Isadora Duncanová a elegantní bugatka. Umělkyně odmítla nabízený kožený plášť, kolem krku si nonšalantně obtočila dlouhý červený šál, který ji doprovázel při řadě vystoupení, a nasedla do vozu. Po pár metrech jízdy se šál, vlající z otevřeného vozu, namotal do paprsků zadního kola a své majitelce zlomil vaz - z divadelní rekvizity se tak stal smrtící nástroj.

Od zářivých disků dnešních kol už útlým krkům pánů i dam žádná podobná nehoda nehrozí, ale na toho, kdo podlehne vábení kabrioletů, přesto číhají jistá úskalí. Jen málokdo o nich však ví, a pokud alespoň tuší, ignoruje je - než poprvé usedne za volant problémům tváří v tvář. Své dávné touze nedávno podlehl i třiadvacetiletý Martin Kuchař z Holýšova. Po několika týdnech však jeho nadšení citelně ochladlo.
"Je to skvělá věc - pokud ovšem žijete v Kalifornii nebo na Floridě, a ne v Čechách, kde věčně cedí," skřípe zuby bývalý nadšenec. "Vypěstoval jsem si fantastickou rýmu, takže i v létě nakonec jezdím s kulichem a šálou jako idiot."

Dopředu, nebo dozadu?
Kromě toho Martin všem milovníkům aut bez střechy doporučuje zatraceně si rozmyslet pozvání na vyjížďku, zvlášť pokud jsou třetí či čtvrtí v pořadí.
"Dvojice na předních sedadlech je na tom bezpochyby lépe, protože ji chrání čelní sklo," uvádí Miloš Štefl z ORL kliniky fakultní nemocnice v Brně - Bohunicích. "Odnesou to spíš ti vzadu. Víc tam fouká, dostane se k nim i víc nečistot a prachu."
"V kabrioletu pravidelně jezdím při svých pobytech v Americe," říká například soukromý pražský gynekolog Pavel V. "Chce to ale krátké vlasy a na tachometru maximálně padesát kilometrů v hodině."
Při větší rychlosti se totiž mírný vánek změní v bouřlivý severák a na své si přijdou oči, uši, nos, ústa i krk, tedy ty nejchoulostivější a zároveň nejhůř ochranitelné části těla. Jistě, dají se použít helmy a motocyklistické brýle, ale v takovém případě ztrácí vyjížďka kabrioletem veškerý svůj půvab a glanc. Když už, patří k eleganci otevřených vozů spíš kožené bundy, šálky a šátky - a ten, kdo si je pro strýčka příhodu vezme s sebou, rozhodně neprohloupí. Ostatně prochladnutí nedělá dobře ani svalům v oblasti krku a zad.

Uši, zuby a krk
"Lidem, kteří si potrpí na častější rýmy, bolesti v krku a chronické záněty dutin kabriolet rozhodně nepomůže," varuje doktor Štefl. "Pozor by si měli dávat také ti, kteří trpí migrénami, případně lidé, kteří za sebou mají operaci uší a vůbec by neměli přijít do průvanu."
Uši však mají zcela specifické postavení. Pravda, většinou nevyžadují zvláštní ochranu a vydrží ledacos, ale zato nervy, vedoucí do zvukovodu, reagují na kdeco - bolesti zubů a čelistního kloubu, angíny či prochlazení páteře.
"Podráždění zubů zimou a průvanem se často promítne právě do oblasti ucha, a v takovém případě pomůže spíš návštěva stomatologického oddělení," radí doktor Štefl. "Každopádně pokud někdo jezdí v kabrioletu a bolí ho zub, může téměř najisto počítat s tím, že ho bude bolet dvakrát déle a dvakrát víc."

Stříbrná metalýza s otevřenou střechou.

Červený kabriolet se ztahovací střechou.

Žlutý kabriolet značky Opl se ztaženou střechou.

Autor:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Najdete na iDNES.cz