Řidiče osobních aut náklaďáky často obtěžují. Vadí jim blokování silnic, stěžují si na pomalejší jízdu, nejvíce ze všeho pak na předjíždění jiných nákladních aut a kamionů. Na silnicích pak šoféři osobních vozů zbytečně riskují, nedodržují vzdálenosti a manévrují těsně kolem kamionu. I když jsou moderní nákladní auta vybavená řadou zpětných zrcátek a řidiči díky nim vidí téměř všude, těsně za návěsem vás nepostřehnou.
Nehody kamionů v číslech
Zdroj: BESIP |
„Řidič současného kamionu má přehled o situaci nejen v jiných jízdních pruzích, ale také v bezprostřední blízkosti kamionu. Vidí, co se děje na obou stranách pod dveřmi do kabiny, ale i přímo před vozem. Jediné místo, o kterém nemá přehled, je v blízkosti zadní části návěsu, kde může být případně schované celé menší osobní auto nebo motocykl,“ potvrdil Martin Farář, vedoucí Besipu, který jízdu s kamionem testoval.
Starší náklaďáky mají plochá zrcátka, která neobsáhnou tak velký prostor. Řidiči by tedy měli při míjení kamionu co nejrychleji vyklidit prostor přibližně na úrovni zadního kola tahače, tam mívají slepý úhel nejčastěji.
Netrpěliví šoféři za volantem osobního auta často kamionům provedou takzvanou „myšku“. Podle expertů z Besipu jde o nejnebezpečnější manévr osobáku vůči nákladnímu autu. „Vyzkoušeli jsme si brzdnou dráhu zcela prázdného kamionu s návěsem. Při rychlosti 80 kilometrů v hodině byla přesně jednou tak dlouhá než u osobního auta. Pokud je kamion plně naložený, a takových jezdí po silnici největší množství, brzdná dráha se ještě mnohem více prodlouží. A když se osobní auto náhle zařadí před kamion, jen proto, že je tam pro něj dostatečný prostor, je zaděláno na malér,“ varuje Farář. Řidič kamionu totiž nedokáže při sebelepší vůli včas zareagovat, protože tuny nákladu mu to nedovolí.
Člověk za volantem osobního auta by si měl při takových manévrech uvědomit, jak je kamion starý a odhadnout jeho technický stav. „Musíme mít na mysli, že ne každý majitel nebo provozovatel nákladního auta nebo kamionu mu věnuje potřebnou péči. Špatný technický stav pak má zásadní vliv na brzdění, chování auta, a tak dále“ dodal Farář.
29. října 2014 |
Nešťastná D1
Nehody kamionů často zcela ochromí dopravu na nejfrekventovanější dálnici D1. Je to vinou rostoucí hustoty provozu, špatným technickým stavem dálnice a pak nedostačujícími dvěma jízdními pruhy. „Téměř každá havárie kamionu na D1 zastaví veškerý provoz a důsledkem jsou mnohahodinové kolony. Tam, kde jsou řidičům k dispozici tři pruhy, se doprava lépe rozloží. Kamiony, které se v kopcích předjíždí, mají větší prostor a nezdržují auta, přijíždějící za nimi. Vzniká daleko menší možnost konfliktních situací,“ uvedl Farář.
Řidiče osobních aut nejvíce rozčilují předjíždějící se kamiony. Těžké kolosy se předjíždějí jen velmi pozvolna a člověk za volantem osobáku často kroutí hlavou a netrpělivě čeká, až se pruh uvolní a on může znovu dupnout na plyn. Podle dopravních expertů však nejde o žádnou provokaci ze strany ‚kamioňáků‘.
„Řidič kamionu jede svou rychlostí, kterou se snaží udržet. Když totiž zpomalí, už se v kopci jen těžko zpátky rozjíždí, náklad mu to nedovolí. Nezbývá mu tedy, než držet nohu dál na plynu a předjet svého o něco pomalejšího kolegu,“ vysvětlil odborník na dopravu nákladních aut Irenej Štalmach s prosbou na řidiče osobáků, aby kamiony při tomto manévru více tolerovali.
Řidiči osobáků se chovají sobecky a nebojí se o životŘidiči osobních aut nezvažují jiné podmínky jízdy pro kamiony, nenapadne je, že když se zařadí těsně před náklaďák, nebo jej nedejbože 'vychovávají' nebezpečnými manévry na dálnici, tak balancují na hraně bezpečnosti, míní školitel bezpečné jízdy nákladních automobilů a krajský koordinátor BESIPu Irenej Štalmach. Jaké kritické situace nastávají řidičům těžkých kamionů? Na co byste upozornil řidiče osobních aut ve vztahu ke kamionům? Co když se chová samotný řidič kamionu nezodpovědně, třeba když se v obci lepí na zadek auta? |