Pozor, led! Bridgestone vyvíjí pneumatiku, která odhalí stav vozovky

  13:00aktualizováno  13:00
Společnost Bridgestone pracuje na vývoji pneumatiky, která má zvýšit bezpečnost provozu. Pneumatika sama totiž pozná aktuální stav povrchu vozovky a například o námraze dá řidiči vědět. Řidič tak může lépe přizpůsobit rychlost jízdy aktuálnímu stavu.

Bridgestone CAIS | foto: Bridgestone

Technologie pro identifikaci stavu vozovky nese označení CAIS (z anglického Contact area information sensing), tedy snímání informací z kontaktní plochy.

Funguje poměrně jednoduše: senzor zrychlení na vnitřní straně běhounu pneumatiky snímá vibrace a informace o nich jsou bezdrátově odesílány do zařízení ve vozidle.

To podle druhu vibrací rozpozná několik základních stavů povrchu vozovky – suchý, polosuchý, mokrý, rozbředlý sníh, čerstvý sníh, uježděný sníh, led – vše v reálném čase. Určený stav pak systém zobrazí řidiči na přístrojové desce. Bridgestone slibuje vysokou přesnost, kterou ověřil v rámci rozsáhlého testování během dvou zim na veřejných komunikacích  v Japonsku.

Zajímavostí systému je fakt, že senzor umístěný v pneumatice si sám pomocí zařízení s ním do pneumatiky zabudovaného vyrábí elektrickou energii potřebnou pro svůj provoz. Systém CAIS by také měl umět informaci o stavu vozovky sdílet s ostatními motoristy na trase. V tomto případě ale Bridgestone neuvádí, jak by mělo upozorňování fungovat.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Manuál pro začínající elektromobilisty. Auto do zásuvky není pro každého

Čistě pragmaticky, doba elektromobilní je tady. Co všechno nám může nabídnout? Sesumírovali jsme všechna pro a proti....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Země EU schválily novou bezpečnostní výbavu, promítne se do ceny aut

Členské země Evropské unie formálně schválily seznam povinných bezpečnostních technologií, kterými budou vybaveny nové...

Premium

S traktorem proti Ferrari: za vznikem Lamborghini stál jeden kverulant

Ten příběh je starý jako lidská nespokojenost. Pokud nemůžete najít to, po čem opravdu toužíte, a s ničím, co jste...

Světová premiéra komunálního vozu ze Zlína. Enviel chce konkurovat multikáře

Zlínská technologická a inovační společnost NWT představuje svůj nejnovější projekt Enviel, komunální užitkový...

Premium

Nejčastěji kupované modely v Evropě. Analyzovali jsme situaci na trhu

V Evropě nejvíce rostou prodeje SUV, největší pokles zažívají MPV. Tesla Model 3 dobyla evropský trh s elektromobily....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz