Pondělí 29. listopadu 2021, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 29. listopadu 2021 Zina

Němci řeší požáry elektrovozidel, odstavují bateriové autobusy

Stále více německých měst stahuje preventivně elektroautobusy z provozu, všímá si magazín Focus. Mají obavy z jejich požárů. Není jich víc, mají ale mnohem větší následky. „Politici se na své spanilé elektrocestě maličko krčí. Přitom je nutné řešit tento problém skutečně rychle,“ komentuje německý časopis.

Švýcarská laboratoř zkoumala látky, které vznikají při požáru akumulátorů pro elektromobily. | foto: EMPA

Focus také dodává, že případy požárů se množí také u osobních elektromobilů a dokonce také u elektrokol. „Abychom měli čistší vzduch, jezdí po ulicích měst čím dál víc elektroautobusů. Ve Stuttgartu ovšem čísla klesají. Elektrobus od Daimleru zde totiž podle stávajících informací vzplál při nabíjení. Došlo k velkému požáru, při němž vznikl obrovský mrak škodlivin, který zahalil údolí řeky Neckar, oblast už beztak silně znečištěnou zplodinami z dieselových vozidel. Sen o čistých elektroautobusech se tím jaksi rozplynul,“ píše německý magazín. Kromě Mnichova jde o další velkoměsto, které preventivně stahuje tento typ autobusů z provozu, dokud nebudou zveřejněny přesnější informace o příčině požáru.

Nejde totiž o první incident s hořícím e-busem. Už v roce 2017 hořelo u výrobce elektromobilů v Salzgitteru, v roce 2019 hořel bateriový bus v Burghausenu (okres Altötting), o rok později v Durynsku. V březnu letošního roku stál v plamenech EvoBus v Mannheimu. U dvou katastrofálních požárů v autobusovém depu v Hannoveru a Düsseldorfu v tomto roce panuje dosud podezření, že původcem byl rovněž elektromobil. „Ale i kdyby to nebyl ten případ, požáry baterií, které lze uhasit jen velmi obtížně a navíc pouze s využitím enormního množství vody, výrazně zvyšují riziko každého případu, při němž hoří takové vozidlo a činí z něj také mimořádně drahou pojistnou událost,“ upozorňuje Focus.

20. července 2020

A připomíná, že také u osobních aut s elektropohonem se množí nečekané nešťastné události. Nehledě na několik smrtelných nehod, při nichž baterie vzplála během sekund, je zřejmé, v čem spočívá vlastní riziko: v procesu nabíjení. Zatímco benzinové auto je natankováno během dvou minut, musí být elektromobil připojen k nabíječce několik hodin nebo přes noc. A to nejen v autobusových depech, ale brzy v milionech garáží a podzemních garáží. To ostatně teď dělá těžkou hlavu americkému koncernu GM. Jeho Chevrolety Bolt jsou aktuálně pod drobnohledem právě proto, že při nabíjení semtam znenadání vzplanou. Ještě horší je, že se pořádně neví proč.

Počet elektromobilů bude v Německu nadále silně narůstat, už nyní má každé druhé nově pořízené auto na německých silnicích elektrický nebo přinejmenším hybridní pohon. Na tom se nic nezmění, neboť téměř všichni výrobci odstupují ve střednědobém horizontu od spalovacích motorů a Evropská unie chce dopravu kvůli svým klimatickým cílům co možná nejrychleji elektrifikovat.

„O to rychleji musejí vznikat příslušná opatření. Často a s oblibou předkládaný argument, že u elektromobilů nedochází k požárům častěji než u benzinových aut, je přitom druhotný. Jelikož náklady na hašení a škody způsobené enormně vysokými teplotami jsou v každém případě vyšší,“ zdůrazňuje Focus.

Hasiči nejsou připraveni

Politici podle magazínu činí to, co se děje až příliš často: nepromýšlejí důsledky svých činů. „Stále přísnější klimatické cíle a ideologické plány na změny v dopravě vznikají velmi rychle, ovšem rizika, která s sebou poměrně mladá technologie, jakou je elektromobilita, přináší, jsou ignorována,“ upozorňuje Focus a dodává, že hasiči bijí už delší dobu na poplach a upozorňují, že nejsou dostatečně připraveni.

Německý magazín se zostra pustil do celé elektromobilní politiky země: „Místo aby se zákazníkům kupujícím elektromobily rozdělovalo čím dál víc peněz z dotací, místo toho, aby získávali další a další daňové úlevy, zatímco zbytek řidičů v důsledku stále rostoucích cen paliv spolufinancuje dobře situovaným jejich prémiové elektromobily, měly by být miliardy určené na elektromobilitu rozděleny smysluplněji: do široké a bezpečné nabíjecí infrastruktury a do speciálního vybavení nabíjecích míst v garážích. Experti na protipožární ochranu upozorňují na tuto skutečnost čím dál hlasitěji a kladou si otázku, zda by se elektromobily vůbec měly v podzemních garážích nabíjet.“

Mezitím se v Německu ozývají i pojišťovny: každý, kdo nabíjí své auto doma u vlastní nabíjecí stanice, by to měl pojišťovně hlásit jako dodatečné riziko. „V zásadě je třeba říct, že každé elektrické zařízení zvyšuje riziko požáru. Z toho důvodu je důležité, aby zákazník při sjednání pojištění uvedl vestavbu nabíjecí stanice,“ uvádí jasně aliance pojišťovacích domů.

Všechny veřejné a společně využívané podzemní garáže, v nichž stojí auta těsně vedle sebe, by pro elektromobily měly být vybaveny speciálními protipožárními alarmy a hasicími systémy. Ty lze v novostavbách rovnou vestavět a stávající budovy jimi dovybavit. Technologie jsou totiž již dlouho k dispozici. V ideálním případě by vozidla parkovala pouze v oddělených, proti požáru zabezpečených boxech, píše Focus.

A pokud tato opatření nelze stavebně realizovat, musí v takových podzemních garážích platit zákaz nabíjení.

Elektromobily nehoří častěji, škody jsou však závažnější

Pojišťovna Allianz zveřejnila analýzu poškození vozidel s elektrickým pohonem v letech 2018 až 2020. Z ní vyplývá, že jejich opravy po nehodách jsou podstatně dražší než u konvenčních automobilů. „V souladu s tím jsou u plně komplexního pojištění průměrné výdaje na pojistná plnění vyšší – u elektromobilů o 10 % a u plug-in hybridních vozidel dokonce o 50 %. Obzvláště případná výměna drahých akumulátorů má obrovský dopad na cenu oprav,“ cituje z analýzy magazín Autoweek. „Jsme asi o 30 % výš s náklady při opravách škod způsobených kolizemi s elektrickými vozidly,“ řekl vedoucí výzkumu bezpečnosti v Allianz Center for Technology Carsten Reinkemeyer.

„Vyšší náklady na opravy jsou dány především skutečností, že akumulátor stojí hodně peněz – až 20 000 eur (510 000 korun),“ upřesňuje generální ředitel Allianz Versicherungs Frank Sommerfeld. „Přitom poškození podvozku u elektromobilu jednoduše znamená poškozený akumulátor,“ upozornil Reinkemeyer.

„Důležitým zjištěním vyšetřování bylo, že v případě vážně poškozených elektrických vozidel mohou majiteli vzniknout kromě nákladů na opravy i další výdaje. Existují věci, které se u konvenčních vozidel nestávají. Elektromobil lze v zásadě opravovat pouze v dílně, která má kvalifikaci pro práci na vozidlech s vysokonapěťovými okruhy,“ cituje Autoweek Reinkemeyera. „Dalším rozdílem je, že akumulátor stále obsahuje velké množství energie, i když systém pohonu již není funkční. Proto vznikají další náklady na nezbytná protipožární opatření.“

Velké rozdíly oproti obyčejným spalovacím autům vyplývají z norem nebo specifikací výrobce pro opravy elektrických vozidel. „Roli hrají také bezpečnostní předpisy a specifikace výrobce. Například může snadno dojít k úplné ekonomické ztrátě, pokud specifikace výrobce stanoví, že akumulátor je třeba po aktivaci airbagu zlikvidovat,“ uvádí Autoweek.

„Také časté poškození elektroinstalace kunou může přijít velmi draho, protože podle Reinkemeyera vysokonapěťové kabely, které byly pokousány, nelze opravit a musí být vyměněny. Přitom sada vysokonapěťových kabelů může stát až 7 000 eur (180 000 korun). Některé automobilky proto používají vyměnitelné ochranné kryty, které mohou snížit náklady na opravu až o 97 procent.“

Důsledkem vysokých nákladů na opravu je, že pojištění pro čisté elektromobily i plug-in hybridy je v Německu v průměru o něco dražší než pro konvenční automobily. „Majitelé elektromobilů se však nemusejí obávat, že jejich vozidla jsou náchylnější k poruchám než auta se zážehovými nebo vznětovými motory,“ uklidňuje Autoweek a dodává, že v celém Německu shoří v průměru kolem 15 000 aut ročně. Podíl elektromobilů na tom je hluboko pod jedním procentem. „V tuto chvíli nevidíme žádnou vyšší pravděpodobnost požáru u elektromobilů než u konvenčních vozidel na benzin nebo naftu,“ řekl Carsten Reinkemeyer z Allianz.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Norsko je lídrem v elektromobilitě, státu ale začíná chybět příjem z daní

Hyundai Ioniq 5

VIDEO Pokud jde o elektromobilitu na silnicích, Norsko hraje nejen v Evropě, ale i ve světě svou vlastní...

Ambiciózní čínská elektromobilka chce konkurovat Tesle, tlačí se do Evropy

Xpeng P5

VIDEO Čínský výrobce elektromobilů Xpeng, konkurent americké Tesly, se chce stát světovou automobilkou a...

Rohlík chce ozelenit celou svou flotilu, příští rok zapojí 400 elektromobilů

Elektroauta Maxus z firemní flotily Rohlík.cz.

Největší tuzemský online supermarket Rohlík spolupracuje s dodavatelem energií E.ON na...

Uhlíkové dani se nevyhneme. Přechod na elektro je jistý, říká šéf Hyundai

Hostem Rozstřel je Martin Saitz, generální ředitel Hyundai Motor Czech

VIDEO Rozstřel O přechodu k elektromobilům je rozhodnuto, vysvětluje Martin Saitz. Chytrý, výřečný a obrovsky...

Žádný rachot ani kouř. Prozkoumali jsme český vodíkový generátor elektřiny

Devinn H2Base

Generátor H2Base vyrábí elektřinu z vodíku a vzduchu, jediným odpadem je vodní pára. Může tak...

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Výroba Škody Scala probíhá v továrně v Mladé Boleslavi, která patří mezi vůbec...

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje...

Nabíjecí záchranka přiveze elektřinu v krabici, klidně na sídliště

Mobilní nabíječka Nimbee s elektromobilem Mazda MX-30

VIDEO V testovacím provozu začala v Praze fungovat služba dobíjení elektromobilů z pojízdné akumulátorové...

  • Nejčtenější

Odtažený vrak Škody 120 se vydražil za víc než stonásobek vyvolávací ceny

Přes sto lidí se přišlo podívat na premiérovou dražbu autovraků, které nechalo Ústí nad Labem odstranit z ulic. Radnice...

Neuvěřitelný příběh Fordu Transit. Nejstarší na světě čeká v Česku na opravu

Premium Měl být vyvezen do Afriky. V Německu nejspíš sloužil jako zmrzlinářské auto. Na koncerty s ním jezdila legendární...

Svět Jawa: Titul byl na dosah, nejrychlejší třistapadesátka světa byla zrádná

Jawa postavila svůj první motocykl na start silničních závodů v roce 1932, už třetí rok po svém vzniku. František Brand...

Autoland Česko. V srdci Evropy vyrábíme sedmnáct aut, prohlédněte si je

Česko patří rozlohou a počtem obyvatel mezi menší země Evropy, naopak v automobilovém průmyslu mezi významnější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tesla a další elektroauta jsou podle majitelů nejméně spolehlivá

Auta elektromobilky Tesla a bateriová SUV konkurenčních značek patří mezi nejméně spolehlivé modely prodávané ve...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Citigo vystartovalo před deseti lety, prodej elektroverze musela Škoda brzdit

Přesně před deseti lety, 29. listopadu 2011, zahájila Škoda oficiálně prodej svého nejmenšího modelu Citigo. Třídveřový...

Tatra Phoenix slaví deset let. Jezdí ve více než třiceti zemích světa

Advertorial Na podzim roku 2011 začala z výrobní linky společnosti Tatra Trucks sjíždět těžká nákladní vozidla nové řady Tatra...

Autozápisník: Mimoň Biden, Chinbertruck předjel Teslu. A máte kde nabíjet?

Premium Otevírání nové továrny GM bylo jako pokračování komedie Bláznivá střela, německé Auto roku je (téměř) bez německých...

VIDEO: Leoš Mareš vysvětluje elektromobilitu na Škodě Enyaq

Tlak na rozšíření elektromobilů se stále stupňuje. Bateriové SUV Enyaq má u Škody absolutní prioritu úplně ve všem....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Souboj na talíři skončil. Kašpárek, Forejt a Punčochář ukázali rodiny

Velkým finále skončila v úterý večer kulinární show Souboj na talíři. Diváci se dozvěděli, kdo ze tří skvělých kuchařů...

Verdikt lékařů manžel neustál, říká Hana Robinson o roztroušené skleróze

Zpěvačka Hana Robinson bojuje už řadu let s roztroušenou sklerózou, která mimo jiné ovlivňuje i hybnost rukou. K té se...