Pondělí 2. října 2023, svátek má Olívie, Oliver
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 2. října 2023 Olívie, Oliver

Škodovky čekající na dokončení chrání fólie a pojistka. Chytili i zloděje

„Odstavené škodovky se ničí při transportu. Některé musejí do šrotu či na opravu,“ píše deník E15. Automobilka vysvětluje, že k poškození aut na odstavných plochách docházelo vždy, když ovšem měla v průběhu roku na skladech až padesát tisíc nedokončených aut, poničilo se jich logicky víc.
Na letišti v Hradci Králové skladuje automobilka Škoda Auto vozy (na snímku z...

Na letišti v Hradci Králové skladuje automobilka Škoda Auto vozy (na snímku z 12. října 2021), jejichž výrobu nemůže kvůli chybějícím polovodičům dokončit. Do vyrobených aut automobilce chybějí čipy, kterých je celosvětový nedostatek. | foto: ČTK

Letošní rok byl ve Škodě Auto kromě shánění čipů a různých dalších komponentů a boje s covidovou epidemií také ve znamení operování s desítkami tisíc nedokončených vozů. Automobilka si musela pronajmout obrovské skladové plochy, kam auta průběžně odkládala a kde čekala na chybějící díly. V nejkritičtějších chvílích bylo takto odstaveno až padesát tisíc škodovek, což byl strop mimo jiné z hlediska cash-flow firmy, jak prozradil šéf odborů značky Jaroslav Povšík.

Nyní se situace uklidňuje a automobilka postupně doplňuje chybějící díly a může je expedovat k zákazníkům (čtěte dál).

12. srpna 2021

„Nejvyšší prioritou pro nás zůstává, abychom uspokojili naše zákazníky a maximálně zkrátili čekací lhůty,“ říká mluvčí českého zastoupení značky Pavel Jína a dodává, že i za normálních okolností se nově vyrobené auto na různých místech zdrží, než doputuje k zákazníkovi. Není neobvyklé, že to od okamžiku, kdy vyjede z výrobní linky, trvá klidně dva měsíce.

Podle zdroje iDNES.cz se na odstavných plochách auta nezdržela déle než tři měsíce, do výroby je automobilka průběžně odebírala a další „naskladňovala“. To je také vysvětlení pro zákazníky, kteří se báli nabídek skladových aut: „Setkali jsme se s tím, že zákazníci nechtěli skladový vůz nebo nechtěli převzít zpožděně dodané auto,“ říká pod podmínkou anonymity jeden z prodejců. „Argumentovali tím, že nechtějí vůz, který stál dlouhé měsíce, snad roky odstavený někde venku.“

Na odstavných plochách samozřejmě, i přes maximální opatrnost a ochranu nově vyrobených aut, dochází k jejich poškození. Především se ovšem poškrábou či jinak poničí při přepravě. Deník E15 upozornil, že poškození se nevyhnula ani tentokrát při velkých skladovacích manévrech.

Povšík pro deník potvrdil, že při transportech v některých případech došlo k poškození vozidel. „Dochází k poškrábání laku, nebo dokonce k pádům vozidel. Ta se nikdy k zákazníkům nedostanou,“ zdůraznil odborářský předák.

Mluvčí značky Pavel Jína připomíná, že četnost poškození aut v této mimořádné situaci se nevymyká počtům poškození z běžné přepravy nových vozů. „Pokud již k poškození dojde, oprava je následně provedena v rámci finální kompletace vozu. U několika vozů došlo k rozsáhlejšímu poškození, v takových případech automobilka postupuje v souladu s pokyny koncernové pojišťovny.“

Jína upřesňuje, že externí skladové plochy byly vybírány tak, aby odpovídaly koncernovým standardům pro skladování nových vozů z hlediska bezpečnosti a kvality.

„Všechny skladované vozy jsou pojištěny jak na škody vzniklé při transportu a skladování, tak na škody způsobené přírodními živly. Vozy jsou vybaveny zvýšenou transportní ochranou, část vozů byla skladována v krytých halách,“ uvádí Jína. „Vozy jsou nadstandardně chráněny transportní fólií, která je obvykle využívána jen pro vzdálené trhy. Plochy jsou pravidelně kontrolovány našimi auditory.“

Přímo na odstavných plochách ničí auta hlavně zvířata – hlodavci, kuny. Letos podle informací iDNES.cz bojovali hlídači aut a ti, kteří s nimi manipulují, také s roji vos. Pohromou jsou kroupy. V místech světa s výraznějšími výkyvy počasí se automobilky bojí hlavně prudkých dešťů, záplav, případně požárů ze sucha.

Škoda uvádí, že v průběhu skladování nekompletních vozů na externích plochách došlo k jednomu pokusu o krádež vozů. Vozy i pachatelé byli však zajištěni policií.

„Tenhle problém řešíme od začátku existence firmy. Teď máme přehršel aut na odstavných plochách, tak mohlo k poškození docházet častěji, byť ne systémově. Když auta spadnou nebo se poškrábou například při nakládce či vykládce, tak se musejí sešrotovat,“ popsal Povšík pro E15 s tím, že se mohou rozprodat netknuté díly.

Prodej použitých (byť netknutých) dílů z aut na sešrotování nebo jejich další použití ve výrobě se zdá nepravděpodobné. Automobilky takové případy řeší radikálně: než rozebírat výrazně poškozené auto a zkoumat, které díly přežily bez úhony, nejčastěji je šrotují. Mimo to je pro ně extrémně komplikované do výroby případně nestandardně takové díly vrátit (ať logisticky, nebo z důvodu specifického montážního postupu). Občas se tak šrotuje i nová várka dílů, například proto, že kontrolní mechanismus odhalí, že některá její část může být defektní (zjednodušeně: než hledat v balíku pár vadných dílů, vyhodí se celý balík).

S poškozením aut při cestě od výrobní linky k zákazníkovi bojují všechny automobilky. „Častěji než obvykle docházelo k poškození například před čtyřmi roky, kdy automobilka přepravovala nové vozy z výrobního závodu v ruské Kaluze,“ připomíná pro E15 Povšík. „Přepravovali jsme je přes dva tisíce kilometrů po špatných cestách na různých náklaďácích a auta chodila v opravdu špatném stavu. Museli jsme je vyřazovat,“ vzpomíná.

Podle informací iDNES.cz docházely při dopravě často újmě Škody Yeti z poslední série vyráběné pro evropský trh v Nižním Novgorodu. Víc než je obvyklé docházelo k poškození laku, což se pak muselo v Česku napravovat.

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Test aut, která přibzučí do Evropy. Většinu neznáte, seznamte se

Exkluzivně Již po 45. se do hotelu Tannishus v severním cípu Jutského poloostrova na pobřeží Severního moře sjeli členové odborné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilky chválí kompromisní Euro 7, ale obávají se vysokých nákladů

Nově dohodnutý kompromisní návrh emisní normy Euro 7 znamená podle tuzemských automobilek výrazné zlepšení proti...

Karbon je strašák moderních motorů. Zažene ho správná péče a palivo

Kardiovaskulární nemoci u lidí si většinou každý dokáže představit, něco podobného ale trápí i automobilové motory....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špinavá tajemství čisté Tesly. Superdobíječky plní baterky i z dieselagregátu

Když v Kalifornii chcete doplnit baterii své tesly, nemusíte zajíždět ke vzdálenější dobíječce jen proto, že stojí ve...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Koncern VW přeplánoval výrobu. Škoda Enyaq v Mladé Boleslavi zůstane

Představenstvo koncernu Volkswagen informovalo dozorčí radu německé skupiny o svých plánech alokace vozů pro značku do...

Autogalerie týdne: Nejostřejší alpinka je v Česku, samozřejmě modrá

R v jeho jméně znamená „radikální“. Nejostřejší Alpine je v Česku. Extrémní verze, lehčí, ostřejší, inspirovaná...

FOTOHÁDANKA: Jaké auto do galerie nepatří

Spojuje je moderní, někdy nekonvenční a často až futuristický vzhled. Ale jedno auto do našeho výběru nepatří....

Jak EU obelhala Německo. Palivo pro zakázané spalováky bude jen teorií

Bylo to jedno z jarních témat evropského autoprůmyslu. Německo tedy podepsalo bianco šek o výjimce pro syntetická...

Kojenecké lahvičky, které šetří přírodu? Vyzkoušejte je s námi zdrama!
Kojenecké lahvičky, které šetří přírodu? Vyzkoušejte je s námi zdrama!

Jestli máte doma malé miminko a zároveň je pro vás důležitá starost o naši planetu, pak rozhodně otestujte nové kojenecké lahve NUK For Nature s...

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

Další celebrita na OnlyFans. Dělám to kvůli rodině, říká herečka

Drea de Matteová (51) je americká herečka známá například díky rolím Angie v Zoufalých manželkách, Wendy v Zákonu gangu...

To mi máma nikdy neřekla! Archiv StB Janu Kratochvílovou překvapil

Podraz režimu a nucená emigrace. Tak popisuje Jana Uriel Kratochvílová (70) čtyřicet let staré události, které...

Kde si i miliardář připadá chudý. Ze Saint-Tropez je oáza superluxusu

Francouzské letovisko Saint-Tropez je možná jedinou rybářskou vesnicí na světě, kde je snazší koupit si kabelku za 25...