Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Česku jezdí 160 tisíc aut bez povinného ručení. Nehoda může řidiče zruinovat

Po českých silnicích jezdí 160 tisíc automobilů bez povinného ručení. Jejich majitelé musejí škody po nehodách platit ze svého
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Petra ProcházkováiDNES.cz

Zákonem dané povinné ručení kryje ty škody, které motorista způsobí někomu jinému. Proto je také povinné. Desítky tisíc řidičů však povinné ručení ignoruje. Poškozený se pak sice nemusí bát, že by škodu musel platit ze svého, ale viník se placení nevyhne.

Podle České kanceláře pojistitelů (ČKP) jezdilo v loňském roce po českých silnicích asi 160 tisíc aut bez uzavřeného povinného ručení. Tito motoristé se v prvé řadě vystavují tomu, že veškeré škody, které způsobí, půjdou z jejich vlastních zdrojů. Navíc se dočkají pokuty právě od ČKP, protože ta je oprávněna účtovat za každý den bez pojištění státem vyměřenou sazbu. Co však dělat po nehodě s nepojištěným autem?

Je poměrně snadné zjistit, zda je řidič pojištěný, nebo ne. Pokud nepředloží zelenou kartu, vymlouvá se, že ji zrovna zapomněl doma nebo ji náhodou nemůže najít, je potřeba k nehodě ihned volat policii. Ideální je nepojištěné auto, ale i celé místo nehody dobře nafotit. Policisté pak nepojištěného řidiče ztotožní. Pokud se opravdu ukáže, že je viník nepojištěn, musí se poškozený obrátit na ČKP. Právě ta poškozenému vyplatí veškeré škody a následně je bude po nepojištěném viníkovi vymáhat.

„Nároky za materiální škody jsou vyřešeny většinou velmi rychle, u škod na zdraví se naopak jedná o dlouhodobý proces, protože některé nároky jsou uplatnitelné až s odstupem času. To je například ztížení společenského uplatnění zpravidla až po jednom roce od nehody, protože se musí vyčkat stabilizace zdravotního stavu. Pro odškodnění u ČKP ale platí stejné podmínky jako pro pojišťovny,“ popsala ČKP.

Jakmile je plnění vyplaceno, uplatní ČKP škodu u odpovědných osob, což jsou společně a nerozdílně řidič a provozovatel vozidla (není-li znám provozovatel, pak vlastník vozidla). „ČKP stanovuje přiměřenou lhůtu pro úhradu nebo pro uzavření dohody o splácení. Pokud ve stanovené lhůtě nepojištěný člověk dluh neuhradí, ani neuzavře s ČKP dohodu o splácení, předává ČKP případ k externímu vymáhání zejména společnostem specializovaným na vymáhání pohledávek. Tato společnost kontaktuje dlužníka a opět mu stanoví lhůtu k mimosoudní úhradě dluhu. Pokud ani tato lhůta není dodržena, zahajuje advokát soudní řízení, čímž se však pohledávka zbytečně prodražuje o náklady soudního řízení. Vůči těm, kteří neuhradí ani na základě pravomocného rozhodnutí soudu, nastupuje exekuce,“ popsala ČKP.

Podle pojišťovny UNIQA je takovýchto případů stále méně, odhadem nízké desítky ročně. „Vzhledem k poměrně striktnímu postihu nepojištěných aut ze strany ČKP, které trvá už asi 10 let (průběžně porovnává registrované vozy v provozu a pojištěné vozy, kdy majitelé jsou korespondenčně vyzýváni k zaplacení povinného ručení + zaplacení penále za nepojištěnou dobu), je takových aut na silnicích stále méně. Ale byly doby, kdy jich bylo více než 400 tisíc,“ říká Eva Svobodová, tisková mluvčí UNIQA pojišťovny.

Garanční fond je tvořen příspěvky pojišťoven a z pokut za absenci povinného ručení od provinilců, které nejsou vůbec nízké. ČKP pak vymáhá vyplacené pojistné plnění po nepojištěném viníkovi společně s pokutou.

Když viník není znám, je to problém

Může se stát, že dojde k nehodě a viník ujede, tudíž jde o dopravní nehodu způsobenou nezjištěným vozidlem. V takových případech ČKP hradí pouze škodu na zdraví, nikoliv úhradu škod na majetku. Může také dojít k situaci, kdy nehodu způsobí vozidlo s falešnými registračními značkami. V tom případě hraje největší roli to, zda jde auto identifikovat jiným způsobem a jestli bylo pojištěné. Vždy je však nezbytné k takovým nehodám volat policii.

Bourají i cizinci bez pojištění

Nepojištěná auta nejsou jen doménou českých řidičů, ale i těch zahraničních. Především před rokem, kdy začala ruská okupace Ukrajiny, se na českých silnicích začalo objevovat velké množství ukrajinských aut. A ta v té době byla často nepojištěná. Důvod byl mimo jiné i ten, že pojistit v Česku auto z Ukrajiny není legislativně možné.

ČKP proto během uplynulých měsíců automaticky platila veškeré škody, které ukrajinská auta způsobila a po vinících jako formu pomoci nic nechtěla. To se však změnilo. Podle Správní rady ČKP bude nově platit to, že případy nepojištěných ukrajinských motoristů se budou posuzovat jednotlivě. V případech hodných zvláštního zřetele uprchlíků ve zjevné nouzi může být následně od vymáhání ustoupeno. „Musíme si být vědomi, že Ukrajina se přes normalizaci v oblasti pojištění vozidel nachází ve válečném stavu a na našem území mohou stále hledat bezpečí lidé, kteří doslova přišli o všechno,“ doplňuje rozhodnutí výkonný ředitel ČKP Jan Matoušek. Podle odhadů ČKP se pak v současné době po českých silnicích pohybuje asi 34 tisíc ukrajinských aut. A 4 tisíce z nich jsou bez povinného ručení.

Autoři:

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti největších evropských automobilek, tedy BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen, byla...

16. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto poškozené povodní bohužel zaplatí jen některé pojistky. Hlavně nic hned neuklízejte a neopravujte....

17. září 2024

Nejnadupanější volkswagen sviští na baterky. ID.7 GTX má superchytrý podvozek

Nová éra značky Volkswagen začala před pěti lety, 9. září 2019 byl představen elektromobil Volkswagen ID.3, první model elektrické řady. Velký, hlavně dlouhý model ID.7 je jedním z nejlíp jezdících...

18. září 2024

Rudá vlajka nad Českem. Značka čínských aparátčíků přiveze vrcholný luxus

Od příštího roku se u nás začnou prodávat vozy Hongqi tradiční značky čínských prezidentů a tamní komunistické elity. Její jméno znamená „Rudá vlajka“ a nově svým opulentním provedením vyzývá na...

18. září 2024

Z posvátného místa petrolheadů ruina. Petice volá po záchraně modré fabriky

Pro skalní automobilové fanoušky je Modrá továrna v Campogallianu památník, na který se hledí s pietou. Místo dokumentující kdysi slávu a nyní úpadek Bugatti se ze symbolu dokonalosti stalo...

18. září 2024

Čína, elektro, vodík. Budoucnost nákladní dopravy ukazuje německý veletrh

Hannover (od zpravodaje iDNES.cz) Náklaďáky, autobusy, dodávky, kamiony, ale i nákladní šlapohyby jsou k vidění na tradičním veletrhu IAA Transportation v Hannoveru. Renomovaný salon dopravních prostředků letos v hlavním a největším...

17. září 2024

Podzim bez nachlazení? Rozdáváme ImuBerin na podporu imunity ZDARMA
Podzim bez nachlazení? Rozdáváme ImuBerin na podporu imunity ZDARMA

Návrat do školy či práce, spojený s výkyvy teplot, může oslabit náš organismus. Ale co kdyby to letos bylo jiné? Zapojte se do testování a...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Jste blázni, říkali všichni. Parádní dům si postavili na nejhorším pozemku

Manželé bydleli ve zděném domě, který postupně upravovali. Nakonec se ale rozhodli pro změnu. Od města odkoupili jeden...