Povinné ručení podraží méně

  10:16aktualizováno  10:16
Rychlý růst cen povinného pojištění vozidel je zřejmě u konce. Česká kancelář pojistitelů, která závazné sazby povinného ručení stanovuje, odhaduje jejich průměrný růst v příštím roce na zhruba šest procent. "Dá se předpokládat, že meziroční nárůst minimálních sazeb pojistného bude příští rok mírně nad inflací," říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. Ta by měla koncem roku skončit pod šesti procenty. V porovnání s letošním prudkým zdražením povinného ručení o téměř třetinu tak jde o znatelné zpomalení.
Pojišťovny vyžadují doplatky povinného ručení

Pojišťovny vyžadují doplatky povinného ručení | foto: Koláž - iDNES

Od roku 2003 pak již přestanou být tyto ceny regulovány. Zatím se však mohou pojišťovny od limitu daného kanceláří pojistitelů odchylovat jen v rámci daného rámce. O pět procent směrem dolů a maximálně o 30 procent nahoru. Letos se určené úrovně vesměs přidržely. Jak tomu bude za rok nechtějí ještě komentovat. "Česká pojišťovna se zatím nemůže vyjádřit k výši plánovaných sazeb, neboť jejich sestavování bude probíhat až ke konci tohoto roku," uvedl její mluvčí Michal Urban. "Definitivní výpočty ještě nejsou hotové a čekáme na oficiální vyjádření České kanceláře pojistitelů," říká i Marek Vích z Kooperativy. Podle Hradce by měla kancelář zveřejnit minimální sazby v první polovině října.

Regulátor přihlíží při určování sazeb jednak k inflaci a jednak k počtu, frekvenci a výši škod. Řídí se vždy tím faktorem, který stoupá rychleji. Letos to budou náklady na škody, říká Hradec. Údaje o počtu hlášených škod za půl roku totiž příliš příznivé nejsou. Česká pojišťovna, u které je pojištěna téměř polovina vozidel, zaznamenala v prvním pololetí nárůst počtu škod téměř o osmdesát procent. Kooperativa o téměř třicet procent. Odhadované zvýšení sazeb pojistného o šest procent se tak může zdát jako nepostačující.

Podle Vícha z Kooperativy však jsou čísla o škodách zkreslená několika faktory. Do letošního roku spadají i nehody z minulého roku, protože nějaký čas trvá, než je škoda nahlášena pojišťovně. Dále roste počet uzavřených smluv o povinném ručení a proto přibývá i plnění. Ale zejména již příští rok nebude nutné splácet z vybraného pojistného více než dvoumiliardový dluh, který zbyl k úhradě po zrušení monopolu České pojišťovny. Na jeho zaplacení přispěl totiž letos každý řidič průměrně pět set korunami, což tvoří z provedeného zdražení pojistného o jednu třetinu téměř 80 procent.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Za volantem v kůži seniora: špatně vidím, neslyším a nemohu se hýbat

Redaktor Roman Švidrnoch si vyzkoušel, jaké je to řídit v kůži seniora.

Auuuu, vždyť se tam ani neposkládám! Pořádně neohnu nohu v koleni, asi artróza; ruce jsou na tom podobně. Ta pravá se...

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Další z rubriky

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Nestárnoucí Yankee ukazuje budoucnost a lije do sebe hektolitry benzinu

Dodge Challenger Demon

Je to až k nevíře. Opulentní bourák představený v době propuknutí finanční krize, který dnes absolutně nevyhovuje...

Najdete na iDNES.cz