Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Potvrzeno: ženy řídí bezpečněji

  14:33
Mnoho mužů se stále ženám za volantem posmívá. Alespoň podle nejnovějších statistik jsou ženy-řidičky daleko menším postrachem silnic. Oproti mužům totiž nasbíraly za přestupky pouhý zlomek trestných bodů.

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Na internetu ten záznam z bezpečnostní kamery vidělo už přes milion lidí. Žena ve voze Škoda Octavia pomalu vjíždí do vrat. Auto chvilku poskakuje, je vidět, že žena volant příliš "nemá v ruce“. Vůz najednou zrychlí, najede na sloupek u brány a převrátí se na střechu.

Najít se dají i jiné obdobné nahrávky, ve kterých hrají hlavní roli ženy-řidičky. Jsou takové záznamy nesporným důkazem, že ženy jezdí hůř než muži?

Soudě podle nově zveřejněných údajů je to spíš naopak. Jasně z nich vyplývá, že ženy za volantem řídí tak dobře, že je policisté nemusí trestat tak často jako muže-řidiče.

V přesných číslech to vypadá opravdu jednoznačně. Od loňského července, kdy začal platit nový silniční zákon a za většinu dopravních přestupků dostávají hříšníci kromě pokut i trestné body, získalo alespoň jeden bod téměř 356 tisíc řidičů. Ženy z toho tvoří pouze 15 procent.

Jsou opatrnější, nebo nejezdí tak často?
Z pohledu další statistiky je to ještě výraznější. Z celkového počtu šesti a půl milionu lidí, kteří ke konci loňského roku vlastnili řidičský průkaz, je 60 procent mužů a 40 procent žen.

Žen, které prošly autoškolou a mají řidičské oprávnění, navíc neustále přibývá.

Zdálo by se tedy, že ženy jezdí oproti mužům skutečně mnohem bezpečněji. Přesto však dopravní experti říkají, že statistiky klamou.

"Řidiček sice opravdu přibývá, velké množství žen však aktivně neřídí. Prostě mají papíry jen v šuplíku,“ řekl Kamil Pavlíček, který vyučuje dopravní bezpečnost na policejní akademii.

"To je také jedno z vysvětlení, proč je sice papírově řidiček poměrně dost, ale zároveň se nedopouštějí za volantem přestupků tak často jako muži,“ dodal.

Důvodů, proč ženy neřídí, přestože na to doklady mají, je několik. Některé z žen se prostě bojí jezdit v dnešním provozu a další prostě nemají k dispozici auto.

Ty, které ho mohou využívat často, jezdí velmi dobře. "Ženy, které mají své auto a jezdí často, řídí stejně dobře jako muži,“ míní dopravní psycholožka Dagmar Rehnová.

Expert Pavlíček uznává i to, že ženy se za volantem přece jen chovají obezřetněji.

"Nezávodí jako muži. Zbytečně nejezdí rychle a neriskují při předjíždění,“ vypočítává klady žen-řidiček.

Rozhodují zkušenosti
MF DNES oslovila několik žen, které auto vlastní a zároveň s ním i často jezdí. Všechny paradoxně odmítly hodnotit, zda řídí lépe muži, nebo ženy.

"Ty statistiky nejsou tak vypovídající. Ročně najezdím kolem 30 tisíc kilometrů, často jezdím třeba do Berlína. A ze zkušeností vím, že je úplně jedno, jestli řídí muž, nebo žena. Záleží jen na tom, jak je konkrétní řidič zkušený,“ řekla známá pražská právnička Dagmar Raupachová.

Podobně se hodnocení vyhnula i Jitka Čvančarová, herečka a moderátorka motoristického magazínu televize Prima.

"Přijde mi, že ženy jezdí bezpečněji. Na druhou stranu se mi často stává, že si ve zpětném zrcátku všimnu při řízení nějakého zmateného řidiče. A pak vidím, že je to žena,“ uvedla Čvančarová.

"Je to prostě o tom, jak kdo je vyježděný,“ míní moderátorka.

Jak jezdíme

V Česku vlastní řidičský průkaz víc než 6,5 milionu lidí. Z toho je 60 % mužů a 40 % žen. 355 408 řidičů a řidiček má alespoň jeden trestný bod – tedy 5,33 % ze všech řidičů.

85 procent z bodovaných tvoří muži. Nějaký bod si už "vykoledoval“ každý třináctý evidovaný muž-řidič. Ženy-řidičky jsou na tom mnohem lépe, nějaký bod má jen každá devětačtyřicátá.

Nejčastěji mají řidiči na svém kontě dva body, takových řidičů a řidiček je téměř 137 tisíc. Obě pohlaví se dopouštějí víceméně stejných, méně závažných přestupků – mírné překročení rychlosti, zhasnutá světla. Vážné přestupky (jízda v opilosti) mají na svědomí častěji muži.

658 řidičů už nasbíralo 12 trestných bodů a úřady jim odebraly na rok oprávnění řídit. V kolika případech jde o ženy, ministerstvo dopravy neuvedlo.

Nejvíc bodovaných řidičů jezdí v Karlovarském kraji (7 procent ze všech tam evidovaných) a nejméně na Pardubicku (necelá 4 procenta ze všech evidovaných).

Zdroj: ministerstvo dopravy

Jak nedostat body
Přestupky, které řidiči udělali nejčastěji

1. Nepřekračujte ani mírně (do 20 kilometrů nad limit) povolenou rychlost v obci. Za přestupek hrozí 2 body, dopustilo se ho 29 procent "bodovaných“ řidičů.

2. Neporušujte zákazové nebo příkazové značky (například přikázaný směr jízdy), jinak dostanete 2 body. Značek si nevšímá 22 procent řidičů.

3. Nezapomeňte za jízdy svítit. Za zhasnutá světla je 1 bod. Zapomnětlivých je 13 procent řidičů.

4. Nejezděte o víc než 20 kilometrů nad rychlostní limit po městě nebo obci. Za přestupek jsou 3 trestné body, přesto se ho dopouští 9 procent řidičů.

5. Zapínejte si bezpečnostní pás a při jízdě na motorce noste ochrannou helmu. Za zapomnětlivost vám hrozí 2 body. Doplácí na to 8 procent řidičů.

6. Dodržujte rychlost i mimo obec. Pokud jedete o méně než 30 kilometrů nad povolený limit, dostanete 2 trestné body. Příliš rychle jezdí 3 procenta řidičů.

7. Netelefonujte při řízení a ani v ruce nedržte telefon. Když vás policie přistihne, "vyfasujete“ 3 body. Přesto volají za volantem 3 procenta řidičů.

8. Respektujte přednost v jízdě, jinak vám hrozí 4 trestné body. Přestupek dělají 2 procenta řidičů.

9. Zastavujte na červenou. Pokud to neuděláte a natočí vás při tom kamera nebo chytí policisté, připíše se do vaší karty řidiče 5 trestných bodů. Znamení Stůj si i tak nevšímají 2 procenta řidičů.

10. Nezávoďte. Pokud jedete mimo obec o 30 kilometrů a víc rychleji, můžete "získat“ hned 7 trestných bodů. Jedno procento řidičů už za to body nasbíralo.

Pozn.: Na zbylých 8 % připadají ostatní přestupky.
Zdroj: Ministerstvo dopravy



Autor:
  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Škoda Karoq je po sedmi letech nečekaným hitem českého trhu. A nejen díky ceně

Premium

Říká se, že starého psa novým kouskům nenaučíte. Jenže v případě Škody Karoq to neplatí. Meziročně prodeje konstrukčně nejstaršího modelu mladoboleslavské značky stouply v Česku téměř o pětinu. Za...

27. listopadu 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

Elektromobilita prochází porodními bolestmi, ale výhod se dočkáme, říká expert

Premium

Automobilky čekají těžké časy. Po počátečním nadšení, jak budou všichni přecházet na elektromobily, přišlo ochladnutí zájmu. V Evropě místo dosavadního růstu nastal meziroční pokles. „Díky dotacím...

4. prosince 2024

Pro splnění emisí musí prodej elektromobilů vzrůst až o 80 procent

Pro splnění zpřísněných emisních cílů v příštím roce by tuzemské automobilky musely podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla prodat o 60 až 80 procent elektromobilů...

4. prosince 2024

Vyplazený jazyk Jaguaru. Nosič nového stylu vypadá jako batmobil pro Barbie

Nový koncept Jaguaru Type 00 je stejně šílený, jako všechno, co se kolem této značky poslední týdny děje. Nosič nového designového jazyka, představený na Miami Art Week, má příď jako radlice a záď s...

4. prosince 2024

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Alena Zárybnická žije na čtyřech kolech. Obytňák využívá na práci i odpočinek

Česká meteoroložka a moderátorka Alena Zárybnická je doma ve Špindlerově Mlýně. Ke svému skromnému bydlení ve...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...