Změny v bodovém systému by měly vstoupit v platnost v dubnu.

Změny v bodovém systému by měly vstoupit v platnost v dubnu. | foto: Petr Novotný, MF DNES

Poslanci chystají změny: 0,3 promile bez bodu, radary bez varování značkou

  • 683
Poslanci chystají přísnější metr na piráty silnic. Za nebezpečné kličkování na dálnici bude pět bodů. Zřejmě už od dubna.

Představte si, že máte starou Škodu Felicia, rezavou tak, že se před ní stydí i opadané jehličí z modřínu, a její výfuk je, upřímně řečeno, doslova budíkem pro policisty. Tak zbystřete a do dubna s tím něco udělejte. Pokud totiž projde novela silničního zákona, a pravděpodobnost je téměř stoprocentní, můžete se od 1. 4. dočkat pořádného překvapení.

"Policista bude nově moci řidiči nařídit kontrolu technického stavu vozidla, a řidič bude povinen zajet na tuto kontrolu do místa vzdáleného maximálně čtyři kilometry. Pokud bude mít na vozidle vážnou nebo nebezpečnou závadu, bude muset celou technickou prohlídku zaplatit," vysvětluje jednu z chystaných novinek dopravní expert Ondřej Horázný.

Novinky chystané na duben

Zapomenete zapnout ve dne světla, a když vás zastaví policejní hlídka, hned máte pokutu. A i když s denním svícením nesouhlasíte (podle zahraničních výzkumů nemá žádný vliv na bezpečnost, naopak zbytečně zvyšuje spotřebu auta), musíte s pokutou skousnout i připsání jednoho trestného bodu.

Další můžete dostat za to, když pojedete pruhem vyhrazeným pro autobusy. Přestože se nebezpečnost takového chování vůči ostatním řidičům limitně blíží nule, body se nadělují... Změna se ale blíží. Ke stejnému názoru konečně došli i zákonodárci a zřejmě od dubna tyto a další přestupky vyjmou z bodového ohodnocení.

Pravděpodobnost, že to tak opravdu bude, je velmi vysoká. Senátní novela zákona už v Poslanecké sněmovně byla, na projednávání nedošlo jen kvůli tomu, že vládě šlo před Vánocemi o krk. Trojkoalice se však už dříve dala slyšet, že změny podpoří, a opozice nemá sílu vládní poslance přehlasovat.

Jeden za všechny

Nač se tedy můžeme dále těšit? Třeba i na to, že když uděláte několik přestupků najednou, nedostanete tolik bodů, abyste hned přišli o řidičský průkaz. "Zásadní změna je v tom, že když se vaše přestupky budou projednávat ve společném řízení, body dostanete jen za nejpřísněji postižitelný. Takže nikomu by se už nemělo stát, že na jedno předvolání, kdy s ním na místě bude projednáno třeba šest přestupků, se naráz vyboduje," říká předseda Asociace autoškol ČR, dopravní expert Ondřej Horázný.

Další novinkou je, že ze systému zmizí pět šestibodových přestupků, nově totiž budou "dražší", za 7 bodů. Zpřísňují se i tresty za některá další provinění. Třeba ohrožení jiného řidiče při přejíždění z pruhu do pruhu má být nově za pět bodů (nyní za tři). Objevuje se také jeden nový, a hned nejpřísněji "oceněný", sedmibodový, přestupek. Pokud potkáte cestou dopravní nehodu a neposkytnete zraněným první pomoc a nepřivoláte jim záchranáře, můžete za to být potrestáni. Dosud se sankce týkala pouze řidičů, kteří byli účastníky havárie.

Celkově je však změna systému rozumná. Její předkladatelé tvrdí, že cílem je odbourat body u přestupků, jež neohrožují bezpečnost provozu. Pro někoho kontroverzní je návrh nebodovat, když řidič při kontrole "nafouká" do 0,3 promile alkoholu (nyní za 3 body). To je totiž v toleranci měřicích přístrojů, takže se taková hodnota může objevit i u člověka, který nepil. Pokuta a zákaz řízení však zůstávají.

Úřady objeví internet. Trošku...

Na půl cesty zůstala novela zákona u možnosti zjištění bodů přes internet. To nepůjde ani teď, úřady však alespoň mohou elektronickou cestou oznámit nešťastníkům, že dosáhli hranice 12 trestných bodů. A když budou chtít řidičský průkaz po roce zpátky, budou muset kromě nyní povinného absolvování autoškoly podstoupit ještě dopravně psychologické vyšetření.

Další často diskutované změny, jako například zvýšení počtu trestných bodů nutných pro odebrání řidičského průkazu z 12 na 18, prozatím ještě nejsou na pořadu dne.

Co není jisté: za volant už od 17?

Kromě zmíněných novinek, které se téměř jistě do praxe dostanou, se některé velmi zajímavé dostaly zatím jen do fáze návrhu expertů. Pro ministerstvo dopravy je připravuje zvláštní komise.

"Myslíme si, že auto by mohli řídit i mladí lidé od 17 let věku, ale až do osmnácti pod podmínkou dohledu dospělé osoby. Doprovodu by muselo být nejméně 30 let, řidičák by musel mít alespoň pět let a maximálně čtyři body uložené v registru řidičů. Navíc by takový člověk musel projít školením, jež by platilo pouze pět let. Auto by navíc muselo být označeno tabulkou Začátečník," říká konzultant komise, šéf mosteckého polygonu Jiří Patera.

Průkaz by navíc platil jen na území Česka. Za těchto přísných podmínek by mladých řidičů asi moc nepřibylo, zato další navrhovaná změna by se dotkla všech začínajících šoférů. "Je to takzvaný řidičák na zkoušku. Po absolvování autoškoly by mladý šofér dva roky jezdil ve zkušebním režimu a před dovršením druhého roku by musel zažádat o definitivní průkaz. Za tu dobu by ovšem nesměl nasbírat více než čtyři trestné body a ještě před udělením "definitivy" by musel projít proškolením v autoškole. Pokud by podmínky nesplnil, mohl by opakovat žádost pouze dvakrát, pak by následovalo vyšetření u dopravního psychologa," dodává Patera s tím, že po celé dva roky by mladý řidič musel mít auto označené jako začátečník. Totéž by platilo pro řidičský průkaz na motocykly od úrovně A1.

Proti ilegálním závodům

Pro mnoho řidičů bude zásadní i výměna parkovacích průkazů pro tělesně postižené (označení O2), nový bude sice platit i v ostatních zemích Evropské unie, ovšem pravidla pro udělení budou mnohem přísnější než dosud. "Dostanou ho jen lidé s těžkým pohybovým postižením nebo ti s mentálním postižením," říká Ondřej Horázný.

Přísnější budou policisté na řidiče, kteří se účastní takzvaných "ilegálních závodů". "Budou jim moci zabránit v jízdě, tedy jinak řečeno nasadit botičku nebo auto odtáhnout. Zpět ho dostanou až po závodě," vysvětluje změnu Horázný.

Zimní pneu povinně, měření obecní policií bez varování

Dočkáme se asi také povinnosti obouvat v zimě příslušný druh pneumatik. "Nebude to ovšem kdykoliv, ale pouze pokud bude na silnici sníh, led či námraza nebo pokud to lze očekávat," říká Horázný, jemuž naopak trochu vadí chystaná změna pravidel pro měření rychlosti.

"Obecní a městská policie bude moci opět měřit rychlost, aniž by musela mít měřený úsek označený dopravními značkami. S tím by se dalo souhlasit. Ovšem měření rychlosti napevno instalovanými zařízeními by označena být jednoznačně měla. Má to totiž velmi důležitý preventivní význam, třeba v Praze ubývá přestupků za rychlost, lidé si na radary dávají pozor. Ovšem zdá se, že výběr pokut do obecních pokladen bude mít před prevencí přednost," míní Horázný.

Změna bodového systému

Pravděpodobně od 1. dubna 2011

Přestupky nově za 7 bodů
- neposkytnutí účinné pomoci (první pomoc a přivolání záchranných složek) účastníkem silničního provozu, který není účastníkem dopravní nehody při nehodě s evidentním poškozením zdraví nebo ohrožením života

- vjíždění na železniční přejezd v případech, kdy je to zakázáno (nyní za 6 bodů)

- zakázané předjíždění (nyní 6 b.)

- otáčení se, jízda v protisměru nebo couvání v místě, kde to není dovoleno při jízdě na dálnici či silnici pro motorová vozidla (nyní za 6 bodů)

- řízení osobou, jíž byl zadržen řidičský průkaz (nyní za 6 b.).

Snížení ze 7 bodů na 4
- řízení motorového vozidla bez držení příslušné skupiny nebo podskupiny řidičského oprávnění

Zvýšení ze 3 bodů na 5
- ohrožení jiného řidiče při přejíždění s vozidlem z jednoho jízdního pruhu do druhého

Zrušení bodového postihu
- body nebudou za překročení rychlosti do 5 km za hodinu

- body nebudou za alkohol v krvi do 0,3 promile (pokuta za přestupek zůstává)

Vypuštění přestupků za 1 bod
- nedovolené užití dálnice nebo silnice pro motorová vozidla

- neoprávněné užití jízdního pruhu

- porušení povinnosti o osvětlení vozidla

- neoprávněné užití výstražného světla modré nebo oranžové barvy

- porušení zákazové nebo příkazové značky (kromě překročení rychlosti a porušení zákazu zastavení a stání)