Elektrická vlna: pod proudem jsou dodávky i supersport

  • 64
Nutnost plnit přísné limity na emise CO2 vede k urychlenému uvádění dalších a dalších elektromobilů. Ten, kdo dokáže zaujmout a prodat hodně elektrických aut, si může dovolit prodávat ve velkém i auta konvenční.

V uplynulém desetiletí byla nekorunovaným králem elektromobilů Tesla. Zavedené automobilky měly na začátku ztrátu, ale tu už v podstatě dotáhly. Pro takové Audi nebo Porsche už dnes není problém postavit auto srovnatelných parametrů, jako mají ty nejlepší tesly. Elektrony se zdají být palivem budoucnosti, a tak se musí přizpůsobit všichni.

Audi e-tron GT
Autosalon

Proto tu máme i francouzské osobní dodávky s elektrickým pohonem, novou verzi dlouho očekávané Škody Enyaq a nového nečekaného krále. Tím je Hyundai se svojí stylovkou Ioniq 5, která kombinuje rysy hatchbacku a crossoveru, okořeněné elegantním retro designem. Korejci již evidují čtvrt milionu poptávek, a to pouhý týden po virtuální premiéře své novinky.

Komerční sdělení
Výhry ve Virtuálním autosalonu

V prvním ročníku ankety Jarní autonovinka 2021, která je součástí Virtuálního autosalonu iDNES.cz, mohou čtenáři hlasovat do 31. 3. 2021 do 12:00. Z hlasujících vylosujeme 23 výherců - více se dočtete zde.
Pravidla soutěže najdete zde.

3x voucher na pneumatiky Pirelli v hodnotě 10 000 Kč

Celoroční pneumatiky Cinturato jsou vybaveny nejnovější technologií nejvyšší úrovně. Poprvé využívají takzvaný adaptabilní dezén − systém, kombinující vlastnosti směsi a konstrukce běhounu s cílem maximalizovat bezpečnost a všestrannost pneumatiky. Technologie Seal Inside a Run Flat, řidičům umožňují pokračovat v jízdě i v případě defektu. Dostupná je také varianta Elect určená pro elektrická a plug-in hybridní vozidla. Více informací najdete zde.

Zapůjčení 4 vozů na celý den ZDARMA od HoppyGo a 6 voucherů

Vyhrajte vybraný vůz na celý den zdarma včetně havarijního pojištění, nebo voucher v hodnotě 500 Kč na zapůjčení libovolného vozu.
Platforma pro sdílení aut HoppyGo nabízí více než 2 300 aut nejrůznějších značek. Vedle širokého výběru je velkou výhodou bezpečnost, rychlost a jednoduchost celého procesu výpůjčky. K zapůjčení stačí ověření dokladů.
Více na webu hoppygo.com.

5x nabíječka autobaterií Carface od Auto Kelly

Nabíječka v hodnotě 799 Kč automaticky rozpozná, je-li připojen 6V nebo 12V akumulátor. Ovládání je jednoduché a intuitivní. Cenu do soutěže věnovala značka Auto Kelly, celou nabídku autopříslušenství a náhradních dílů naleznete zde.

5x členství v iDNES Premium na půl roku

Vyhrajte členství v prémiovém klubu na 6 měsíců a získejte přístup ke stovkám exkluzivních článků, digitální předplatné z portfolia MAFRA, filmy a knihy zdarma a spoustu dalších skvělých výhod.
Více informací najdete zde.

Audi e-tron GT

K dvojici SUV Audi e-tron a e-tron Sportback se přidává nový model e-tron GT, který využívá techniku Porsche Taycan. Jde o nízký sportovně střižený sedan, de facto elektrickou obdobu modelu A7 Sportback. S délkou těsně pod pět metrů a výškou jen 1,4 metru je s A7 rozměrově plně srovnatelné. To samé platí v porovnání s Taycanem, od nějž se ale designově zásadně liší.

Běžná varianta dostane dvojici elektromotorů o systémovém výkonu 350 kW, resp. po dobu 2,5 sekundy až 390 kW. Na přední kola může zamířit maximálně 175 kW a na ta zadní 320 kW, v plném zápřahu zvládne e-tron GT pokořit stovku za 4,1 sekundy. Ostřejší RS e-tron GT má silnější zadní elektromotor, špičkový výkon 445 kW a sprint zvládne za pouhých 3,3 sekundy.

Podobně působivé jsou parametry rekuperačního brzdění – až 265 kW, což znamená zpomalení 0,3 g. Elektřina se ukládá v baterii mezi nápravami, která má využitelnou kapacitu 85 kWh a po vzoru Porsche pracuje pod extrémním napětím 800 V. Díky tomu je elektrický systém velmi efektivní a umožňuje ultrarychlé nabíjení příkonem až 270 kW. S ním je (u odpovídající nabíječky) možné prodloužit dojezd o 100 km za pouhých 5 minut. Cena standardního e-tronu GT je stanovena na 2,7 milionu korun, verze RS je o milion dražší. Srovnatelné Porsche vychází samozřejmě dráž. Jak Audi e-tron GT vznikalo, čtěte zde.

Citroën ë-Berlingo, Opel Combo-e Life, Peugeot e-Rifter

Peugeot e-Rifter

Populární trojice multifunkčních aut vstupuje také na pole elektromobilů. Zatímco předchozí generace Berlinga a Partneru nabízely elektrický pohon skromných parametrů a jen pro užitkové verze, nyní tu máme plnohodnotné osobní elektromobily. Na výběr budou dvě délky karoserie a pět nebo sedm míst k sezení.

Díky 50kWh baterii dojede trojice Citroën ë-Berlingo, Opel Combo-e Life a Peugeot e-Rifter až 280 km daleko. Maximální výkon je 100 kW a nejvyšší rychlost dosahuje 135 km/h, k dispozici jsou také dva úspornější režimy s výkonem sníženým na 80 nebo 60 kW. Maximální rychlost je omezena na 130 km/h, které jsou kompromisem mezi dlouhým dojezdem a praktickou použitelností.

Protože je pohon odvozen od toho v Peugeotu e-208 a Opelu Corsa-e, nechybí možnost rychlého dobíjení příkonem až 100 kW. S ním je nabití baterie z 0 na 80 % otázkou půl hodiny, doma na 16 A pomocí speciální nabíječky bude možné plně nabít prázdnou baterii za 15 hodin.

Hyundai Ioniq 5

Přerostlý elektrický hatchback od Hyundaie se zdá být trefou do černého (podrobně jsme o elektromobilu Ioniq 5 psali zde). Virtuální premiéra proběhla 23. února a první zákazníci se mají dočkat už ve druhém čtvrtletí. Obdiv tedy zasluhuje i rychlost, s jakou chce Hyundai dostat nový model na trh. Ještě zajímavější je ale obří zájem.

Původně zamýšlená limitovaná edice Ioniq 5 Project 45, která se odkazuje na předloňský koncept, měla čítat 3 tisíce kusů. Jenže Hyundai už během prvních 24 hodin obdržel objednávky na trojnásobek tohoto počtu. Celkem Hyundai eviduje na čtvrt milionu registrovaných zákazníků – 236 tisíc v Evropě a dalších 23 tisíc doma v Jižní Koreji.

Takové pozdvižení má srovnání jen s Teslou, která na svůj Cybertruck eviduje 650 tisíc předobjednávek. Hyundai je nicméně tradiční automobilka, která se svým Ioniqem 5 navíc míří do hustého konkurenčního prostředí. Hyundai se tedy evidentně trefil do černého jak výjimečnými technickými parametry, tak i strhujícím designem.

Hyundai Ioniq 5

Mercedes-Benz EQA

Nový přírůstek do rodiny elektrických Mercedesů se jmenuje EQA a je elektrickou obdobou kompaktního SUV GLA. Ve srovnání s ním má výrazně upravený design předních i zadních partií, provedené úpravy vedou mimo jiné k dosažení nízkého součinitele aerodynamického odporu 0,28. EQA je obecně zaměřené na efektivitu, místo zběsilé akcelerace (udává se 8,9 s) sází na kombinaci nízké spotřeby 15,7 kWh/100 km a dlouhého dojezdu 486 km.

Zatím jediná představená verze EQA 250 pohání jen přední kola, využívá elektromotor o výkonu 140 kW. Mercedes ale již avizoval i výkonnější verzi 4Matic, která bude mít primárně poháněná zadní kola s připojitelným předním elektromotorem.

Výroba v továrně v německém Rastattu byla zahájena už před koncem loňského roku, a tak Mercedes EQA již na vybraných trzích (včetně německého) nabízí k prodeji. Základní cena bez dotací 48 713 eur (1,27 milionu korun) je zhruba o pět tisíc eur vyšší než u odpovídajícího GLA 250. V případě německých zákazníků pak lze využít státní dotace, které srazí cenu pod úroveň konvenčního modelu.

Porsche Taycan Cross Turismo

Porsche Taycan Cross Turismo

Sportovní elektrický sedan od Porsche dostal odvozenou verzi, která je lehce terénním kombíkem. Jeho dobrodružný vzhled je ale především designovou hříčkou – celková výška je větší jen o symbolické tři centimetry. K tomu se ale přidávají nelakované plastové lemy a vzduchový podvozek, který umožňuje Cross Turismo v případě potřeby přizvednout o další tři centimetry. Další odlišností je vyšší střecha nad zadními sedadly a z toho plynoucích pět centimetrů místa nad hlavou navíc, snadnější přístup k zavazadlům a větší kufr. Jeho objem ve standardní konfiguraci ale Porsche zatím nezveřejnilo.

V souladu s drsnějším vzhledem budou k dispozici jen verze s pohonem všech kol, tedy elektromotorem zvlášť pro každou nápravu. Varianty s tradičním pojmenováním 4, 4S, Turbo a Turbo S pokryjí spektrum od 280 po 460 kW, resp. v režimu Launch Control krátkodobě od 350 po 560 kW. Nová verze má dále podpořit prodeje Taycanu, kterého se již vyrobilo na 20 tisíc kusů. Více o nové trekkingové variantě elektrického porsche čtěte zde.

Škoda Enyaq iV Sportline

Elektrické SUV od Škody se ještě pořádně neprodává, a už se představuje nová verze Sportline. Stejně jako u dalších modelových řad má i Enyaq Sportline iV černě lakované detaily karoserie, velká černá kola a snížený podvozek. Úpravou prošel i design nárazníků a černé plasty ve spodní části karoserie jsou u verze Sportline v barvě karoserie.

Škoda Enyaq iV Sportline

Stejně jako standardní provedení bude i Sportline dostupný ve verzích iV 60 s výkonem 132 kW a dojezdem 390 km nebo iV 80 se 150 kW a 510 km. Počítá se také s iV 80x, která přidává druhý elektromotor pro pohon všech kol. Známé jsou již i české ceny, které jsou o 80 tisíc korun vyšší než u základní verze, činí 1,153 resp. 1,283 milionu korun.

Výbava Sportline je vedle vzhledových úprav, větších kol a sportovního podvozku bohatší o Matrix LED světlomety, progresivní řízení, sportovní tříramenný volant, čalounění Alcantarou v kombinaci s kůží a přepínač jízdních režimů. Prozatím jde o vrchol standardní nabídky, v budoucnu se pak počítá s ještě výkonnější verzí Enyaq iV RS.

Volvo C40 Recharge

Volvo C40 Recharge

První čistě elektrické Volvo navazuje na kompaktní SUV XC40. Sdílí s ním modulární platformu i design přídě, shodný je velkorysý rozvor 2,7 metru i celková délka 4,43 metru. Karoserie se směrem vzad svažuje elegantním obloukem, je také nepatrně nižší a zachovává typické rysy kategorie SUV-kupé. Zaujme velkými koncovými světly, které zasahují až ke střeše, jak je pro volva typické.

Přívlastek Recharge značí elektrický pohon, který bude v případě C40 jedinou možností. Dvojice elektromotorů zajistí pohon všech kol a systémový výkon 300 kW, který se odráží ve zrychlení na stovku těsně pod pět sekund. Elektřinu dodává 78kWh baterie, která pokryje normovaný dojezd 420 km a ze 150kW rychlonabíječky se dá z 0 na 80 % dobít v ideálním případě za 40 minut.

Stejný pohon se Volvo chystá nabídnout i pro XC40 jako variantu P8 AWD Recharge. XC40 ale vedle toho nabízí i výběr ze dvou plug-in hybridů, dvou benzinových tříválců a dvou mild hybridů s benzinovým čtyřválcem. U C40 se ale s těmito možnostmi nepočítá, navíc se bude prodávat výhradně online (podrobnosti čtěte zde).


Elektromobil