Pondělí 4. prosince 2023, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 4. prosince 2023 Barbora

Porsche do terénu: pracayenne je starší než 911

Obří SUV Porsche Cayenne se po pěti letech dožilo faceliftu. Vypadá lépe a sportovněji, skalní asfaltomilní porschisté si možná stále rvou vlasy. Měli by si ale uvědomit, že terénní Porsche se vyrábělo už v roce 1953, tedy plných 11 let před zrozením nejzářivější zuffenhausenské hvězdy – 911.
Porsche Jagdwagen

Porsche Jagdwagen | foto: Porsche

Risk, který automobilce Porsche zachránil kůži – tak by se dalo nazvat uvedení projektu Cayenne do sériové výroby.

Mastodont s koncernovou technikou a znáčky Porsche zahrál na tu správnou snobskou strunu a prodává se jak dosud žádný jiný model. Velkoobjemové olbřímí modely dávají pocítit svým majitelům po letech napjatého krocení divokých koní v devětsetejedenáctce opravdový komfort a nadřazenost nad okolním světem.

Co může být lepšího, než řídit a zejména viditelně vlastnit porsche, s uklidňujícím vědomím, že případnou srážku odnese posádka druhého auta?

Dvaačtrvttunovou vlajkovou loď posune facelift a mírná modernizace na žebříčku technické i designové prestiže ještě o kousek výš. Příď dostala nový, agresivnější výraz díky užším světlometům a přepracovanému nárazníku, opticky maskujícímu své impozantní rozměry.

Vzadu se také překresloval nárazník, dynamičtěji působí nové koncové svítilny, více se podobající ostatním zuffenhausenským ořům. V nabídce samozřejmě nechybí nové barvy a tvary litých kol, Porsche samo vydává zmodernizované cayenne za novou generaci.

Technika také prošla obnovou, všechny tři zážehové motory mají větší zdvihový objem, z toho plynoucí lepší výkonové parametry a zejména až o 15 % nižší spotřebu. Právě žíznivost vysokovýkonných SUV totiž byla hlavní příčinou klesajícího odbytu cayenne na rozhodujícím americkém trhu v posledních měsících.

Základní šestiválec povyrostl z 3,2 na 3,6 l (tentýž bude v superrychlém Passatu R36), výkon vyskočil z 250 na 290 koní, důležitý kroutící moment o 75 na výsledných 385 Nm a stovku s pevným startem dosáhne základní cayenne za 8,1 s, tedy o celou vteřinu dříve.

Střední motor v nabídce, zážehový osmiválec pro Cayenne S, byl převrtán na 4,8 l (dříve 4,5) a posílen na 385 koní a 500 Nm (dříve 340 k/420 Nm), díky čemuž se zlepšila akcelerace na 100 km/h o 0,2 na výsledných 6,6 s a maximálka na 252 km/h, tedy o 10 km/h více.

Vrcholný osmiválec biturbo pro Cayenne Turbo také dostal tři deci navíc, vyvíjí nyní symbolicky rovných 500 koní a především 700 Nm (dříve 450 k/620 Nm), díky čemuž vysprintuje na stovku za skvělých 5,1 s a pokračuje až k 275 km/h (dříve 5,6 s/266 km/h).

Tyto hodnoty jsou na úrovni dnešního Cayenne Turbo S (o jeho modernizaci se zatím nemluvilo), Cayenne Turbo se tedy může honit se špičkovými sportovně laděnými limuzínami a většině z nich ukáže záda na dálnici, protože jej nesvazuje elektronické omezení na 250 km/h.

Cayenne není první terénní porsche
Ačkoliv po uvedení megamodelu Cayenne byla většina motoristické veřejnosti v hlubokém šoku, terénní porsche není žádnou novinkou. Již v roce 1953 vznikla 71kusová série vozů 597 Jagdwagen, která se neúspěšně ucházela o velkosériové dodávky Bundeswehru.

Ultralehký vozík, zjevně inspirovaný legendárním kübelwagenem, měl sloužit jako vysoce mobilní štábní vozidlo té nejlehčí kategorie; sám vážil pouhých 870 kg a uvezl čtrvt tuny. Neměl žádné dveře, jen čelní sklo a natahovací plátěnou střechu. Vzadu uložený boxer 1,5 l z Porsche 356A poháněl všechna kola.

Vyvíjel pouze 50 koní, ovšem lehoulinký stroj se i tak rozjel na solidní stokilometrovou rychlost, což z něj dělalo na svou dobu velmi obratný automobil. Všechno přesně naopak, než u velkého, drahého a luxusního Cayenne.

Cayenne kupé? Žádný problém.
Indická společnost DC Design osvědčila naprostý nedostatek respektu k veličinám a vzala si takříkajíc pořádně do prádla největší a nejsilnější Porsche. Model Cayenne přišel o zadní pár dveří a změnil se v originálně tvarované, obrovské kupé, svou naléhavostí daleko bližší filozofii Porsche, než původní Cayenne.

Kromě přepracované, zúžené zádě s extrémně zvýrazněným bočním prolisem, dostal model CD Star také zcela novou příď, při vší úctě k mateřské automobilce, o stovky procent povedenější.

Zcela nový, a pokud možno ještě luxusnější, je také interiér, kterému ale zůstal značný vnitřní prostor. Kreaci, postavenou na nezměněné technice Porsche Cayenne Turbo S (520 k, 720 Nm, 0-100 km/h za 5,2 s), lze mít za kulatých 300.000 €, tedy zhruba za dvaapůlkrát tolik, než originál. Brunejský sultán má o čem přemýšlet.

Porsche Cayenne ve třídveřové úpravě

Porsche Cayenne ve třídveřové úpravě


Autoři:
  • Nejčtenější

Dotace na elektroauta bude stát rozdávat od ledna, na osobní auto 200 tisíc

4. prosince 2023

Stát rozdělí firmám z Národního plánu obnovy 1,95 miliardy korun na podporu elektromobility. Výzva...

Auta z pěny a chodci za miliony. Natáčeli jsme na polygonu Škody

4. prosince 2023

Dospělý chodec najednou vstupuje do vozovky před přijíždějící auto. To bleskově zpomaluje a postava...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dodge Challenger z bazaru. Žádné upejpání, berte osmiválec!

4. prosince 2023

Premium Šest set tisíc korun, tedy přibližně 25 tisíc eur, je prý magická hranice ceny, která odstartuje...

Autofotka týdne: Giugiarova sci-fi stíhačka je chválou symetrie

3. prosince 2023

Vesmírná loď Giorgetta Giugiara trumfne i kdejaké bugatti, v aukci se však prodala jen o trochu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autozápisník: Posezení pod kapotou, Frunkenstein a výstřel z Aurory

2. prosince 2023

Prostor pod kapotou svého nového luxusního SUV Gravity pojala americká značka Lucid jako pohodlnou...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

Klobásy a temná ezoterika. Jak jsem si zajel s KSČM do Polska za nákupy

Premium Ještě že jsem dorazil s předstihem. Autobus z temného náměstí v Lysé nad Labem vyráží o dvě minuty dříve, než bylo...

Nová princezna. Herečka Sára Korbelová o vánoční pohádce i intimních scénách

Premium Je jí jednadvacet, ale už má za sebou slušnou řádku rolí. A zajímavých, od těhotné studentky po slečnu trpící úzkostmi....

Dotace na elektroauta bude stát rozdávat od ledna, na osobní auto 200 tisíc

4. prosince 2023

Stát rozdělí firmám z Národního plánu obnovy 1,95 miliardy korun na podporu elektromobility. Výzva...

Dodge Challenger z bazaru. Žádné upejpání, berte osmiválec!

4. prosince 2023

Premium Šest set tisíc korun, tedy přibližně 25 tisíc eur, je prý magická hranice ceny, která odstartuje...

Auta z pěny a chodci za miliony. Natáčeli jsme na polygonu Škody

4. prosince 2023

Dospělý chodec najednou vstupuje do vozovky před přijíždějící auto. To bleskově zpomaluje a postava...

Autofotka týdne: Giugiarova sci-fi stíhačka je chválou symetrie

3. prosince 2023

Vesmírná loď Giorgetta Giugiara trumfne i kdejaké bugatti, v aukci se však prodala jen o trochu...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

Zemřela slovenská zpěvačka Haščáková z pěveckého dua MC Erik & Barbara

Ve věku 43 let zemřela na Floridě slovenská zpěvačka Barbara Haščáková z pěveckého dua MC Erik & Barbara, které se v...

StarDance opustil cukrář Josef Maršálek. V děkovné řeči padla peprná slova

Osmé kolo StarDance bylo posledním pro cukráře Josefa Maršálka a Adrianu Maškovou. V rozstřelu byli s kajakářem...

Potvrzeno. Ceny elektřiny od ledna stoupnou kvůli regulované složce

Energetický regulační úřad potvrdil růst regulovaných cen energií od ledna 2024. Oproti před měsícem uváděnému růstu...

Žádný div, že berou útokem naše obchody. Poláci prověřili české ceny

Stejný řetězec obchodů, stejné výrobky, a naprosto propastný rozdíl mezi cenami. Polský portál Fakt ze zaměřil na ceny...