Porsche do terénu: pracayenne je starší než 911

aktualizováno 
Obří SUV Porsche Cayenne se po pěti letech dožilo faceliftu. Vypadá lépe a sportovněji, skalní asfaltomilní porschisté si možná stále rvou vlasy. Měli by si ale uvědomit, že terénní Porsche se vyrábělo už v roce 1953, tedy plných 11 let před zrozením nejzářivější zuffenhausenské hvězdy – 911.

Porsche Jagdwagen | foto: Porsche

Risk, který automobilce Porsche zachránil kůži – tak by se dalo nazvat uvedení projektu Cayenne do sériové výroby.

Mastodont s koncernovou technikou a znáčky Porsche zahrál na tu správnou snobskou strunu a prodává se jak dosud žádný jiný model. Velkoobjemové olbřímí modely dávají pocítit svým majitelům po letech napjatého krocení divokých koní v devětsetejedenáctce opravdový komfort a nadřazenost nad okolním světem.

Co může být lepšího, než řídit a zejména viditelně vlastnit porsche, s uklidňujícím vědomím, že případnou srážku odnese posádka druhého auta?

Dvaačtrvttunovou vlajkovou loď posune facelift a mírná modernizace na žebříčku technické i designové prestiže ještě o kousek výš. Příď dostala nový, agresivnější výraz díky užším světlometům a přepracovanému nárazníku, opticky maskujícímu své impozantní rozměry.

Vzadu se také překresloval nárazník, dynamičtěji působí nové koncové svítilny, více se podobající ostatním zuffenhausenským ořům. V nabídce samozřejmě nechybí nové barvy a tvary litých kol, Porsche samo vydává zmodernizované cayenne za novou generaci.

Technika také prošla obnovou, všechny tři zážehové motory mají větší zdvihový objem, z toho plynoucí lepší výkonové parametry a zejména až o 15 % nižší spotřebu. Právě žíznivost vysokovýkonných SUV totiž byla hlavní příčinou klesajícího odbytu cayenne na rozhodujícím americkém trhu v posledních měsících.

Základní šestiválec povyrostl z 3,2 na 3,6 l (tentýž bude v superrychlém Passatu R36), výkon vyskočil z 250 na 290 koní, důležitý kroutící moment o 75 na výsledných 385 Nm a stovku s pevným startem dosáhne základní cayenne za 8,1 s, tedy o celou vteřinu dříve.

Střední motor v nabídce, zážehový osmiválec pro Cayenne S, byl převrtán na 4,8 l (dříve 4,5) a posílen na 385 koní a 500 Nm (dříve 340 k/420 Nm), díky čemuž se zlepšila akcelerace na 100 km/h o 0,2 na výsledných 6,6 s a maximálka na 252 km/h, tedy o 10 km/h více.

Vrcholný osmiválec biturbo pro Cayenne Turbo také dostal tři deci navíc, vyvíjí nyní symbolicky rovných 500 koní a především 700 Nm (dříve 450 k/620 Nm), díky čemuž vysprintuje na stovku za skvělých 5,1 s a pokračuje až k 275 km/h (dříve 5,6 s/266 km/h).

Tyto hodnoty jsou na úrovni dnešního Cayenne Turbo S (o jeho modernizaci se zatím nemluvilo), Cayenne Turbo se tedy může honit se špičkovými sportovně laděnými limuzínami a většině z nich ukáže záda na dálnici, protože jej nesvazuje elektronické omezení na 250 km/h.

Cayenne není první terénní porsche
Ačkoliv po uvedení megamodelu Cayenne byla většina motoristické veřejnosti v hlubokém šoku, terénní porsche není žádnou novinkou. Již v roce 1953 vznikla 71kusová série vozů 597 Jagdwagen, která se neúspěšně ucházela o velkosériové dodávky Bundeswehru.

Ultralehký vozík, zjevně inspirovaný legendárním kübelwagenem, měl sloužit jako vysoce mobilní štábní vozidlo té nejlehčí kategorie; sám vážil pouhých 870 kg a uvezl čtrvt tuny. Neměl žádné dveře, jen čelní sklo a natahovací plátěnou střechu. Vzadu uložený boxer 1,5 l z Porsche 356A poháněl všechna kola.

Vyvíjel pouze 50 koní, ovšem lehoulinký stroj se i tak rozjel na solidní stokilometrovou rychlost, což z něj dělalo na svou dobu velmi obratný automobil. Všechno přesně naopak, než u velkého, drahého a luxusního Cayenne.

Cayenne kupé? Žádný problém.
Indická společnost DC Design osvědčila naprostý nedostatek respektu k veličinám a vzala si takříkajíc pořádně do prádla největší a nejsilnější Porsche. Model Cayenne přišel o zadní pár dveří a změnil se v originálně tvarované, obrovské kupé, svou naléhavostí daleko bližší filozofii Porsche, než původní Cayenne.

Kromě přepracované, zúžené zádě s extrémně zvýrazněným bočním prolisem, dostal model CD Star také zcela novou příď, při vší úctě k mateřské automobilce, o stovky procent povedenější.

Zcela nový, a pokud možno ještě luxusnější, je také interiér, kterému ale zůstal značný vnitřní prostor. Kreaci, postavenou na nezměněné technice Porsche Cayenne Turbo S (520 k, 720 Nm, 0-100 km/h za 5,2 s), lze mít za kulatých 300.000 €, tedy zhruba za dvaapůlkrát tolik, než originál. Brunejský sultán má o čem přemýšlet.

Porsche Cayenne ve třídveřové úpravě

Porsche Cayenne ve třídveřové úpravě


Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra. Pulmilionová edice...

Původní Defender se vrátí se jménem hospody, elektroniku otestují v Česku

Firma MBtech Bohemia, zaměřená na vývoj automobilových dílů a elektroniky, pomáhá zakládat novou automobilku ve Velké...

Volkswagen zvažuje prodej nebo nabídku akcií Lamborghini

Automobilová skupina Volkswagen uvažuje o budoucnosti své značky luxusních aut Lamborghini, včetně jejího prodeje či...

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Najdete na iDNES.cz