Mostecký autodrom koncem března přivítal majitele stuttgartských vozů. Na Porsche Day i navzdory nepřízni počasí dorazilo několik desítek vozů. Nejpočetněji zastoupený byl podle očekávání letošní jubilant, modelová řada 911. V září totiž uplyne 60 let od představení první „devětsejedenáctky“. Do Mostu zavítalo i „české“ porsche, projekt 911 EDIT.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Projekt 911 Edit je dílem českého designéra Petra Novagua, který je ambasadorem značky pro ČR. Porsche 911 generace 997 Novague výrazně upravil, některé díly nahrazuje modifikovanými, vyrobenými z karbonu. Mění též díly motoru, který prochází generálkou. Auto dostává nové komponenty podvozku, originální kola a výfuk. V kabině se občerstvení dotýká volantu a středového panelu, devětsetjedenáctka v podání českého designéra dostává také jedinečnou hlavici řadicí páky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Legendární řada 911, tehdy ještě jako Porsche 901, měla premiéru 12. září 1963.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
První Porsche 911 bylo světu představeno na frankfurtském autosalonu v roce 1963. Tehdy ještě pod označením 901, které však muselo Porsche po protestu ze strany Peugeotu (má ochrannou známku na číselná označení s nulou uprostřed) změnit na dnes legendární 911.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Devětsetjedenáctka si celou dobu ponechává své specifikum, které je dáno umístěném motoru za zadní nápravou, tak jak to měly první 911 i první sériová Porsche 356.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škarohlídi tvrdí, že to je špatné umístění a mají trochu pravdu: motor vzadu znamená, že nezvykle značná část hmoty auta je za zadní nápravou a to může znamenat především pro nezkušené řidiče trochu nevyzpytatelné chování.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Už dávno však neplatí, že je 911 v rukou nezkušeného řidiče tak trochu nebezpečná, divoké tendence zádě krotí jak pečlivé ladění inženýrů, tak moderní stabilizační systémy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stále ale platí, že řízení 911 je trochu specifická disciplína.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ačkoli Porsche 911 představuje jen asi deset procent prodejů značky, do firemní pokladny z něj plyne celých třicet procent zisku. Dvoudveřové kupé je tak díky pohádkově nastavené marži a zájmu zákazníků doslova zlatým vejcem celého koncernu Volkswagen.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche 911 vypadá do dnešních dnů pořád stejně. Z vnějšku jasně poznáte, že jeho rodokmen sahá až do 60. let
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Když se řekne Porsche, každému, kdo aspoň trochu rád auta, se vybaví klasická silueta s dlouhým čumákem, splývavou střechou, dvěma dveřmi a malým oblým zadkem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jen málo automobilů současnosti i minulosti nabídne tak skvělý mix mezi schopnostmi supersportu se zrychlením z nuly na sto za čtyři a něco sekundy, a přitom pohodlím a jízdním komfortem normálního auta, s nímž bez problémů přejedete napříč Evropou a nebudete přitom nijak strádat.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na narozeninový sraz dorazily i další.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Existuje pár aut, která si s žádným jiným nesplete. Která vryla do historie rychlých kol stopu tak jasnou, že končí až za obzorem. Když se ze zatáčky vynoří dvě velké, kulaté oči, nemůžete se splést. Nic podobného jako přední maska Porsche 911 jednoduše neexistuje.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výjimečná konstrukce Porsche 911 s motorem nezvykle umístěným vzadu existuje již v osmé generaci a prodává se stále skvěle.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
I po padesáti letech je auto stejně krásné a zdobí ho stejně fascinující splývavé linie, ale samozřejmě jinak odpovídá moderním technickým standardům – s každou generací přišla zásadní technická evoluce, která přizpůsobovala 911 požadavkům doby a chutím dnešních řidičů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
A proč tomu tak je? Důležitou součástí DNA Porsche 911 je dlouhověkost – za více než 50 let prodalo Porsche přes 1 milion divokých zadokolek a za celou tu dobu dokázalo odolávat společenským změnám, změnám předpisů, módy, technologií.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche 911 však nikdy nebyl a neměl být nástroj k trhání asfaltu, jeho síla je v něčem jiném – přestože s ním můžete fungovat každý den v běžném provozu, je to mimořádně povedené sportovní auto. Což není zase tak častá kombinace. Přesněji řečeno, je to zcela unikátní kombinace.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vlastně ani první 911 neměla v kolech nijak zásadní sílu, 130 koní a zrychlení na stovku za 8,7 sekundy nevypovídalo příliš o tom, že by se mohla zrodit sportovní ikona. Ale to se mělo brzo změnit. Plochý šestiválcový agregát rychle sílil. Pro srovnání, Porsche 911 Carrera typ 992, které se vyrábí od roku 2019, nabízí již v základu masivní výkon 380 koní, a verze Turbo S dokonce 650 koní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Devětsetjedenáctka ctí už padesát let architekturu, která podle všech učebnic konstrukce aut nemůže fungovat. Ale ona v podání Porsche funguje skvěle. Motor uložený za zadní nápravou – jako to měl předek 911 Volkswagen Brouk – uděluje vozu specifické jízdní vlastnosti: zadní náprava má na výjezdu z oblouku skvělou přilnavost, jenže příď se při akceleraci chce nadnášet a to pak porsche moc nechce zatáčet. Taková je teorie. Jenže v praxi dokázali podvozkáři Porsche fyziku pokořit.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche Day
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz