Porsche 911 je řidičská nirvána i škola. Berte tu jedinou s manuálem

Porsche 911. Jen tři čísla, a přesto je každý okamžitě identifikuje, i neřidič. Pokud se někdy rozhodnete, že ten čas konečně přišel a jdete si pro svou vysněnou „devět-jedenáctku“, zastavte se na chvíli. Než sáhnete po vrcholné GTS nebo nabubřelém Turbu, dejte šanci nenápadnému hrdinovi jménem Carrera T. Protože právě Téčko je ta nejčistší esence toho, co 911 znamená.

Carrera T není nejsilnější, není ani nejrychlejší, a možná se na ni nebude stát fronta jako na extrémní GT3 RS. Ale pokud hledáte řidičské auto v pravém slova smyslu, těžko najdete něco lepšího. Téčko je lehkonohé, přesné, hravé. Je jako sportovní auto ze staré školy – jen zabalené v moderní technice. A to je na něm to nejlepší.

Porsche 911

Oproti variantě GTS, která je spíš „tlustou Bertou“ – těžší, silnější, ale přeci jen těžkopádná – je Téčko štíhlý atlet, okreskový štírek. Zadokolka, manuální převodovka, menší hmotnost, míně izolací – všechno, co chcete, když si chcete zajezdit, ne jenom řídit.

Porsche u Carrery T ušetřilo hmotnost všude, kde to šlo. Má méně odhlučnění, tenčí skla, pevnější ale lehčí sedačky, méně výbavy. Výsledek? O 32 kg méně než standardní Carrera, a až o 200 kg méně než GTS. A to je sakra poznat.

Zní to možná jako detail, ale jakmile vyrazíte na první klikatou okresku, pochopíte. Téčko reaguje na každý pohyb volantu, na každý dotek plynu. Nepředstírá sportovnost. Ono ji žije.

Jen pro devět-jedna-jedna. Podívejte se na exkluzivní Porsche sraz v Praze

Mechanika, která mluví

V době, kdy se většina aut sterilně pohybuje a na řidiče akorát pokřikuje různými otravnými asistenty, Carrera T s mluví. Skrze podvozek, skrze volant, skrze pedály. A hlavně skrze převodovku. Třílitrový šestiválec – samozřejmě boxer – se dvěma turby má 290 kW, to naprosto dostačuje pro většinu disciplin (maximálka 295 km/h, stovka za 4,5 sekundy).

Šestistupňový manuál není dokonalý. Řadička je vysoko, když jste menší, máte z řazení otlučené předloktí o středový tunel, její chod je trošku hrubší, a zpátečku chvílemi hledáte. Ale o to tady nejde. Tady jde o ten mechanický odpor, o to škubnutí při přeřazení, o skutečný kontakt s technikou. Vše je neředěné, syrové, pravé. Přesně, jak to má být.

Pokud si přesto zvolíte dvouspojkovou převodovku PDK, nezlobíme se. Je to stále Porsche – rychlé, precizní, v řazení chytřejší než vy. Ale něco z té čisté radosti zkrátka zmizí.

Porsche 911 slaví 60 let. S boxerem má přežít i konec spalovacích motorů

GTS? Skvělá. Ale jinak.

Aby nedošlo k mýlce GTS je vynikající auto. Výkonnější než dřívější GT3, s hybridizací, čtyřkolkou a spoustou komfortu. V cabriu je to grand tourer, v Tarze (jiná specifická verze cabria) elegantní záležitost na víkendové výlety. Ale je těžká. A to se prostě nedá ošidit.

Na běžné silnici ten výkon stejně nevyužijete (353 kW, 311 kmh, 3,3 s). A přestože GTS umí jet rychle i ladně.

Hybridizace ještě víc zkultivovala chování pohonného řetězce. GTS je stále strašidelně rychlé, elektrická výpomoc vyhladila všechny rázy a přechody – cuknutí při přeřazení, záběr turbodmychadla absolutně vymazala; takže je to každodenně použitelný stroj. Ale stále cítíte, že na obyčejné úzké okresce není ve svém živlu.

Něco z té řidičské hravosti a lehkosti tam ale chybí, snad i kvůli pohonu všech kol. Je to skvělý stroj – ale ne ten, do kterého se zamilujete po prvním výjezdu do zatáčky. Vlastně, přijde vám dokonalé, dokud se nesvezete Téčkem, abyste zjistili, že 911 umí být ještě bezprostřednější.

Auto, které vás učí

Téčko vás naučí jezdit. Přesně dávkovat nájezdovou rychlost, čekat na vrchol zatáčky, přesně ho trefit a pak hladce, ale důrazně přidat plyn. Řízení je chirurgicky přesné, s brilantní zpětnou vazbou. Ale důležitější než volant je plyn – Porsche se řídí plynem, snad ještě víc, než všechny zadokolky a světě. A T vás to naučí.

Chcete si hodit zadkem? Stačí si říct. Chcete čistý průjezd obloukem? Není problém. Ten pocit sepětí s autem je tak silný, že ani nemusíte jet rychle. Stačí jet „správně“, najít ten správný rytmus. A budete ohromeni.

Narozeniny nejslavnějšího porsche oslavila unikátní 911 českého designéra

Poctivý boxer

Plochý třílitrový šestiválec má parádní průběh – od 1500 až do 7500 otáček má sil stále dost. V prostředních otáčkách je zátah nejhutnější, tehdy má to správné „brumlání“ , není to žádný uječený vysoko točící italský cholerik. Ale razí si cestu vpřed jako lokomotiva – sebevědomě a s důrazem.

Už jsme si řekli, že u Carrery T je v zájmu redukční diety méně izolace, takže krásně slyšíte mechaniku, jak pracuje. Mimochodem, kvůli snižování hmotnosti je pro téčko na výběr jen z několika barev, těch, které dobře kryjí, takže je na lakování třeba méně barvy (tenčí vrstva).

911, nejčistokrevnější Porsche

Porsche si dnes hraje s aktivní aerodynamikou. Všechny 911 mají zadní křídlo, které se zvedne při ostrém brzdění a funguje jako aerodynamická brzda. Uvnitř je to klasické Porsche – perfektní zpracování, žádné výstřelky. Navigace je bídná (raději telefon), ale všechno ostatní vás potěší a vtáhne do hry, od skvělých sedaček, přes volant v perfektní pozici po pedály, s plynem uchyceným k podlaze, aby se snáz dávkovaly meziplyny.

Porsche naučilo Cayenne zatáčet jako 911. To monstrum překvapí všechny

Můžete mít Macan, Cayenne, Taycan – všechno skvělá porsche. Ale 911 je srdce značky. Je to auto, které zhmotňuje vše, co Porsche znamená. Když řeknete „mám Porsche“, každý se vás stejně zeptá: „Jakou 911-ku?“

„Jedinou devětsetjedenáctku s manuálem, od 3,8 milionu korun,“ odpovíte a tím odhalíte, že jste labužník, nadšenec.

Carrera T je totiž ta nejlepší 911 pro řidiče. A to stačí. Možná není pro každého. Ale pokud milujete řízení, není lepší volby. Je to nejčistší, nejlehčí, nejupřímnější 911 dneška. A možná i zítřka. 911 T je auto, které vás naučí milovat jízdu. Ne pro výkon, ale pro radost. A odhadujeme, že jeho cena poroste. To ovšem neznamená, že má zahálet v garáži, nebo muzeu; bylo by škoda, kdyby toto auto nejezdilo.

Elektřina versus osmiválec. Porsche Macan je oproti Cayennu těžkopádné

Vstoupit do diskuse (5 příspěvků)
Témata: Porsche, Porsche 911

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

Twingo je zpět. Renault snědl vtipnou kaši a naskočil do čínského rychlíku

Zaoblené, mírně vystouplé světlomety připomínají „tvář“ první generace, nově...

Stejně jako filmaři oživují klasické trháky, tak mnohé automobilky oprašují své automobilové legendy. Na retro vlně se veze zejména Renault, který po reinterpretacích modelů R5 a R4 oprášil i tvary...

Designsoutěž iDNES.cz má nového porotce. Světový formát, který navrhl i ferrari

Exkluzivně
Ruční skica Borise Fabrise, kterou nechal dotvořit umělou inteligencí.

Pro designérskou soutěž iDNES.cz jsme získali hvězdu světového formátu. Do odborné poroty klání „Navrhněte auto budoucnosti“ nově přibyl italský designér Boris Fabris, jehož práci znáte i z našich...

12. listopadu 2025

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

12. listopadu 2025

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

11. listopadu 2025

Twingo je zpět. Renault snědl vtipnou kaši a naskočil do čínského rychlíku

Zaoblené, mírně vystouplé světlomety připomínají „tvář“ první generace, nově...

Stejně jako filmaři oživují klasické trháky, tak mnohé automobilky oprašují své automobilové legendy. Na retro vlně se veze zejména Renault, který po reinterpretacích modelů R5 a R4 oprášil i tvary...

11. listopadu 2025

Žádný přebytečný luxus. Městský elektromobil sází na promyšlenou koncepci

Urban Electric Frame Car zepředu

„Auto, které je možné opravit, přestavět a pochopit. Nenabízí přebytečný luxus, ale moderní estetiku, technickou logiku a svobodu pohybu bez odpadu,“ tak popisuje svůj návrh auta budoucnosti Dušan...

11. listopadu 2025

Čtyřkolový kaktus by byl prima auto. Kdyby neměl problémové motory

Premium
Citroën C4 Cactus

Rostoucí obliba crossoverů a SUV a jejich následné „přemnožení“ na trhu donutily automobilky přicházet se stále extravagantnějšími modely. Což je přesně něco, co historicky sedí k automobilce...

10. listopadu 2025

Elektrická blecha v akci. Citroën Ami je malý velký zázrak základní mobility

Citroën Buggy Ami

Pokud se někdy mobilita měla zredukovat na naprosté minimum, jmenuje se Citroën Ami. Toto vozítko, které by snadno zvládlo i roli rekvizity ve sci-fi z 80. let, je ve skutečnosti reálný dopravní...

10. listopadu 2025

Nepřipoutaný spolujezdec zranil dalšího cestujícího, hrozí mu soud

Nehoda s nepřipoutaným spolujezdcem na zadní sedačce

Nepřipoutaný spolujezdec zranil při bouračce dalšího pasažéra ve voze, nehoda může mít nečekanou dohru, na případ upozornily CNN Prima News.

10. listopadu 2025

Auto z 3D tiskárny v designsoutěži iDNES.cz, postavíte si ho sami

Soutěž
Automobil má zabudovaný systém výměnných baterii, což urychluje nabíjení.

Elektrická miniatura má výměnné baterie a vytisknete si ji na 3D tiskárně, autor návrhu počítá s tím, že by data pro stavbu malého vozu do města byla volně dostupná. Podívejte se na další příspěvek v...

9. listopadu 2025

Místopředseda Evropské komise: EU musí bránit autoprůmysl před Čínou

Dacia Hipster

Evropská unie musí bránit svůj automobilový průmysl před čínskou konkurencí, včetně přehodnocení cíle ukončit v roce 2035 prodej aut se spalovacími motory. V rozhovoru s italským deníkem La Stampa to...

9. listopadu 2025

Naučte své děti plavat bezpečně a zábavně. Podzim je na to ideální doba
Naučte své děti plavat bezpečně a zábavně. Podzim je na to ideální doba

Naučte své děti plavat bezpečně a zábavně. Podzim je na to ideální doba

V sedmi letech jsem stopovala do Bibione. Žena má výhodu, líčí mistryně v autostopu

Premium
„Stopovat jako žena je výhoda, lidé vám chtějí pomoct. Jen nesmíte mít na...

Anna Houštecká je současnou mistryní České republiky v autostopu. V létě vyhrála se svým kamarádem závod z Prahy do Albánie a zpět. „Celkem jsme vystřídali padesát aut. Nejdelší cestu jsme měli s...

8. listopadu 2025

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

8. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.