Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Za volantem i na stupátku. Splnili jsme si sen a prozkoumali popelářský vůz

Říkají mu autobus, to kvůli nízko položené hodně prosklené kabině, kterou je městský popelářský mercedes vhodnější k práci v ulicích. Prozkoumali jsme ho, a dokonce se svezli na stupátku.

Mercedes-Benz Econic je komunální vozidlo určené přímo pro městský provoz. Nastupování i posez v kabině je jako v autobusu, posádka sedí před přední nápravou. To také znamená odlišné najíždění do zatáček oproti klasickému náklaďáku. „Zatáčku projíždíme tak, že do ní vjedeme a až poté začínáme točit volantem,“ vysvětluje Jan Bezděka z českého zastoupení náklaďákové divize Mercedesu. Řízená kola má šofér až za zadkem. Econic má říditelnou zadní nápravu, takže manévrování v křivolakých úzkých ulicích je jednodušší. Poloměr otáčení je kolem skvělých 11 metrů, to je srovnatelné s vozy, které mají o nápravu míň, econic má jednu vpředu a vzadu dvě. Při řízení je třeba také počítat s tím, že dlouhý převis popelářské nástavby hodně vybočuje při zatáčení.

Popelářský vůz Mercedes-Benz Econic

Prostorná kabina má velké prosklené plochy a řidič sedí níž. „Má to tu výhodu, že řidič má oči ve stejné výšce jako chodci,“ vysvětluje Bezděka. Protože econic není klasický náklaďák, je dražší než klasický nákladní vůz, vyrobí se jich totiž míň. Kabina vytrčená dopředu před rám podvozku spočívá na pomocné konstrukci, má hliníkovou kostru, na které jsou nalepené plastové panely.

Pracoviště řidiče je podobné jako u osobáku, nechybí tempomat, omezovač rychlosti ani rádio. S 220 až 260 kW dieselového, případě plynového šestiválce pracuje automatická převodovka ovládaná tlačítky. Zpomaluje se nejen brzdami, ale také motorovou brzdou, v případě econicu je dvoustupňová. Je třeba říct, že kvůli neustálému rozjíždění a zastavování má popelářské vozidlo hodně vysokou spotřebu.

Kamery vidí všechno

Moderní popelářský vůz je dnes obsypán zrcátky a kamerami, které vidí do všech směrů, i podél pravého boku, který je nejproblematičtějším místem z hlediska ovládání kolosu v úzkých ulicích. „Dokonce si mohu páčkou pod volantem přepínat jednotlivé pohledy ze všech čtyř kamer,“ popisuje Jan Bezděka. Právě na tom problematickém pravém boku na odvrácené straně od řidiče je ještě radar, který hlídá odstup od překážek. Pracuje s ním asistent pro odbočování.

V městském provozu je ovšem podle Bezděky velmi důležitý přední pohled, na to se hodí ještě velké zrcátko, které se dívá těsně před příď vozu. Pohled vzad zas šofér popelářského vozu potřebuje, aby věděl, co se děje u výsypky.

Kamera také hlídá jízdu v pruhu a řidiče akusticky upozorní, když přejede čáru. „Systém nijak nezasahuje řízení,“ zdůrazňuje Bezděka. Radar vpředu využívá antikolizní systém, který dokáže vozidlo sám zabrzdit, pokud řidič zalelkuje, používá ho také adaptivní tempomat vozu.

Popelářský vůz Mercedes-Benz Econic

Na stupátku

K šoférovi si přisednou až tři parťáci, ti pak při sběru odpadu mají rozdělené role, jeden běhá s klíči, odemyká domy, vytahuje popelnice, další dva mají pozice na stupátkách, ovšem hlavně kmitají v ulicích, hemží se s popelnicemi a vysypávají odpad.

Pro to, aby bylo možné popelnici zdvihnout vzhůru a vysypat, je třeba zařadit neutrál. To je bezpečnostní funkce. Tím se zapne hydraulika systému a lis tlačící odpad uvnitř nástavby

V mechanismu stupaček jsou čidla, takže šofér díky kontrolkám na displeji vidí, zda někoho z parťáků neztratil. Maximální rychlost je v tu chvíli omezená na 30 km/h.

Důležitý je ovladač, kterým se přepíná, jaké kontejnery se budou vysypávat, zda klasické popelnice, nebo ty velké. „Podle toho hydraulický mechanismus uzpůsobí pracovní tlak v systému, aby uzvedl až sedmisetkilový kontejner naplněný odpadem,“ popisuje Jan Bezděka.

Celý mechanismus na zádi s popelnicí či kontejnerem v horní poloze sám zatřese, aby z ní vyklepal všechen odpad, zapomeňte na řinčení plechových popelnic, kterými popeláři lomcovali, aby z nich zaseknutý odpad vymanili. V útrobách popelářské nástavby pak odpad průběžně hutní lisem, jak takový mlýnek vypadá uvidíte zde.

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...