Poměrové měření rychlosti. Jak to funguje?

aktualizováno 
Možná už se stalo, že vám domů přišla pokuta za překročení rychlosti a vy jste ani netušili, kde a kdy jste se onoho dopravního přestupku dopustili. Tak tohle by se vám v budoucnu stát nemělo. Současné měření rychlosti dostává novou tvář v podobě poměrového měření. V Praze už se měří od r. 2003!

POZOR! Infografika: Jak funguje poměrové měření rychlosti

Poměrové měření v Praze – jak funguje?
Poměrové neboli úsekové měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem.

Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu.

Při měření se využívá zařízení UnicamVELOCITY české firmy Camea, které bylo vyvinuto ve spolupráci s dopravní službou PČR. Systém využívá pro měření doby průjezdu kamery synchronizované na přesnou časovou základnu. Zařízení je certifikováno a ověřováno Českým metrologickým institutem.

V Praze je takto hlídáno zatím celkem 6 úseků

• na Dobříšské ulici (mezi Zlíchovským tunelem a tunelem Mrázovka – obousměrně)
• v tunelu Mrázovka (obousměrně)
• ve Strahovském tunelu (obousměrně)
„Nachytaných“ řidičů stále přibývá
Na Dobříšské ulici funguje toto zařízení od roku 2003, v tunelu Mrázovka a ve Strahovském tunelu od konce roku 2004. Přestože se již o tomto „hlídacím“ systému hovořilo i v televizi, počet neukázněných řidičů stále roste. Systém umožňuje parametrické nastavení limitu rychlosti, při jehož překročení je vozidlo zadokumentováno včetně fotografie.

Jen v průběhu roku 2004 systém zaznamenal 24 307 přestupků, přičemž měřící limit byl nastaven Policií na vyšší hodnotu, než zákonem stanovenou nejvyšší povolenou rychlost. Takže skutečný počet přestupků by byl mnohem vyšší než uvedené číslo.

Co na to uživatel

"Jezdím tudy denně a jsem zvyklý na sedmdesátku. Vůbec jsem si nevšiml, že ten den policie snížila rychlost na padesát," uvedl jeden z řidičů, který zde platil pokutu, Jaroslav Taška z Prahy.

"Naměřili mi tam 81 km/hod. Při sedmdesátce by mi to prošlo, ale při padesátce je to o 31 kilometrů víc - a to už jsem mohl dostat pokutu až dva tisíce korun. Dostal jsem jen pět set, ale navždy si budu pamatovat, že nesmím jezdit jen po paměti, ale naopak: pořád koukat, co je na silnici nového."

Nikdo není neomylný – platí to i zde?
Vzhledem k pravidelnému ověřování a certifikování zařízení, jak nám potvrdil pplk. Pavel Švrčula, vedoucí dopravního inspektorátu, nemůže dojít k případu, že by systém změřil vyšší průměrnou rychlost vozidla, než kterou skutečně jelo.

„Může se však stát, že zařízení neidentifikuje vozidlo na vjezdu do nebo na výjezdu z úseku (např. při zákrytu vozidla) a přestupek tak není zaznamenán,“ dodává Švrčula.

Podle dodavatele je takových případů cca 5 – 10%.

Nejde jen o čtení registrační značky
Identifikace vozidla ve skutečnosti neprobíhá pouze prostřednictvím čtení registrační značky, ale na základě ucelené analýzy všech relevantních markantů vozidla.

Co umí moderní radary? Čtěte ZDE

Když bude mít vaše vozidlo špinavou nebo nečitelnou SPZtku, bude přestupek zadokumentován a totožnost vozidla a s ním i jeho řidiče je věcí následného dokazování policejním orgánem.

Systém je navíc vybaven neoslňujícím infračerveným reflektorem pro osvícení kontrolovaného jízdního profilu, takže funguje i za snížené viditelnosti. Celý proces detekce, zpracování, projednání a archivace přestupku je do značné míry automatizován a zabezpečen proti případné ztrátě nebo narušení dat.

POZOR! Infografika: Jak funguje poměrové měření rychlosti

Autoři:
Témata: policie, silnice, Radar
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

První oficiální obrázky nové Škody Octavie. Premiéra bude v listopadu v Praze

Nová generace Škody Octavia bude vypadat více jako kupé. "Bude mít podlouhlou, plynulou siluetu a výrazné přední i...

Najdete na iDNES.cz