Poměrové měření rychlosti. Jak to funguje?

aktualizováno 
Možná už se stalo, že vám domů přišla pokuta za překročení rychlosti a vy jste ani netušili, kde a kdy jste se onoho dopravního přestupku dopustili. Tak tohle by se vám v budoucnu stát nemělo. Současné měření rychlosti dostává novou tvář v podobě poměrového měření. V Praze už se měří od r. 2003!

POZOR! Infografika: Jak funguje poměrové měření rychlosti

Poměrové měření v Praze – jak funguje?
Poměrové neboli úsekové měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem.

Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu.

Při měření se využívá zařízení UnicamVELOCITY české firmy Camea, které bylo vyvinuto ve spolupráci s dopravní službou PČR. Systém využívá pro měření doby průjezdu kamery synchronizované na přesnou časovou základnu. Zařízení je certifikováno a ověřováno Českým metrologickým institutem.

V Praze je takto hlídáno zatím celkem 6 úseků

• na Dobříšské ulici (mezi Zlíchovským tunelem a tunelem Mrázovka – obousměrně)
• v tunelu Mrázovka (obousměrně)
• ve Strahovském tunelu (obousměrně)
„Nachytaných“ řidičů stále přibývá
Na Dobříšské ulici funguje toto zařízení od roku 2003, v tunelu Mrázovka a ve Strahovském tunelu od konce roku 2004. Přestože se již o tomto „hlídacím“ systému hovořilo i v televizi, počet neukázněných řidičů stále roste. Systém umožňuje parametrické nastavení limitu rychlosti, při jehož překročení je vozidlo zadokumentováno včetně fotografie.

Jen v průběhu roku 2004 systém zaznamenal 24 307 přestupků, přičemž měřící limit byl nastaven Policií na vyšší hodnotu, než zákonem stanovenou nejvyšší povolenou rychlost. Takže skutečný počet přestupků by byl mnohem vyšší než uvedené číslo.

Co na to uživatel

"Jezdím tudy denně a jsem zvyklý na sedmdesátku. Vůbec jsem si nevšiml, že ten den policie snížila rychlost na padesát," uvedl jeden z řidičů, který zde platil pokutu, Jaroslav Taška z Prahy.

"Naměřili mi tam 81 km/hod. Při sedmdesátce by mi to prošlo, ale při padesátce je to o 31 kilometrů víc - a to už jsem mohl dostat pokutu až dva tisíce korun. Dostal jsem jen pět set, ale navždy si budu pamatovat, že nesmím jezdit jen po paměti, ale naopak: pořád koukat, co je na silnici nového."

Nikdo není neomylný – platí to i zde?
Vzhledem k pravidelnému ověřování a certifikování zařízení, jak nám potvrdil pplk. Pavel Švrčula, vedoucí dopravního inspektorátu, nemůže dojít k případu, že by systém změřil vyšší průměrnou rychlost vozidla, než kterou skutečně jelo.

„Může se však stát, že zařízení neidentifikuje vozidlo na vjezdu do nebo na výjezdu z úseku (např. při zákrytu vozidla) a přestupek tak není zaznamenán,“ dodává Švrčula.

Podle dodavatele je takových případů cca 5 – 10%.

Nejde jen o čtení registrační značky
Identifikace vozidla ve skutečnosti neprobíhá pouze prostřednictvím čtení registrační značky, ale na základě ucelené analýzy všech relevantních markantů vozidla.

Co umí moderní radary? Čtěte ZDE

Když bude mít vaše vozidlo špinavou nebo nečitelnou SPZtku, bude přestupek zadokumentován a totožnost vozidla a s ním i jeho řidiče je věcí následného dokazování policejním orgánem.

Systém je navíc vybaven neoslňujícím infračerveným reflektorem pro osvícení kontrolovaného jízdního profilu, takže funguje i za snížené viditelnosti. Celý proces detekce, zpracování, projednání a archivace přestupku je do značné míry automatizován a zabezpečen proti případné ztrátě nebo narušení dat.

POZOR! Infografika: Jak funguje poměrové měření rychlosti

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Témata: policie, silnice, Radar

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Najdete na iDNES.cz