Poměrové měření rychlosti. Jak to funguje?

aktualizováno 
Možná už se stalo, že vám domů přišla pokuta za překročení rychlosti a vy jste ani netušili, kde a kdy jste se onoho dopravního přestupku dopustili. Tak tohle by se vám v budoucnu stát nemělo. Současné měření rychlosti dostává novou tvář v podobě poměrového měření. V Praze už se měří od r. 2003!

POZOR! Infografika: Jak funguje poměrové měření rychlosti

Poměrové měření v Praze – jak funguje?
Poměrové neboli úsekové měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem.

Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu.

Při měření se využívá zařízení UnicamVELOCITY české firmy Camea, které bylo vyvinuto ve spolupráci s dopravní službou PČR. Systém využívá pro měření doby průjezdu kamery synchronizované na přesnou časovou základnu. Zařízení je certifikováno a ověřováno Českým metrologickým institutem.

V Praze je takto hlídáno zatím celkem 6 úseků

• na Dobříšské ulici (mezi Zlíchovským tunelem a tunelem Mrázovka – obousměrně)
• v tunelu Mrázovka (obousměrně)
• ve Strahovském tunelu (obousměrně)
„Nachytaných“ řidičů stále přibývá
Na Dobříšské ulici funguje toto zařízení od roku 2003, v tunelu Mrázovka a ve Strahovském tunelu od konce roku 2004. Přestože se již o tomto „hlídacím“ systému hovořilo i v televizi, počet neukázněných řidičů stále roste. Systém umožňuje parametrické nastavení limitu rychlosti, při jehož překročení je vozidlo zadokumentováno včetně fotografie.

Jen v průběhu roku 2004 systém zaznamenal 24 307 přestupků, přičemž měřící limit byl nastaven Policií na vyšší hodnotu, než zákonem stanovenou nejvyšší povolenou rychlost. Takže skutečný počet přestupků by byl mnohem vyšší než uvedené číslo.

Co na to uživatel

"Jezdím tudy denně a jsem zvyklý na sedmdesátku. Vůbec jsem si nevšiml, že ten den policie snížila rychlost na padesát," uvedl jeden z řidičů, který zde platil pokutu, Jaroslav Taška z Prahy.

"Naměřili mi tam 81 km/hod. Při sedmdesátce by mi to prošlo, ale při padesátce je to o 31 kilometrů víc - a to už jsem mohl dostat pokutu až dva tisíce korun. Dostal jsem jen pět set, ale navždy si budu pamatovat, že nesmím jezdit jen po paměti, ale naopak: pořád koukat, co je na silnici nového."

Nikdo není neomylný – platí to i zde?
Vzhledem k pravidelnému ověřování a certifikování zařízení, jak nám potvrdil pplk. Pavel Švrčula, vedoucí dopravního inspektorátu, nemůže dojít k případu, že by systém změřil vyšší průměrnou rychlost vozidla, než kterou skutečně jelo.

„Může se však stát, že zařízení neidentifikuje vozidlo na vjezdu do nebo na výjezdu z úseku (např. při zákrytu vozidla) a přestupek tak není zaznamenán,“ dodává Švrčula.

Podle dodavatele je takových případů cca 5 – 10%.

Nejde jen o čtení registrační značky
Identifikace vozidla ve skutečnosti neprobíhá pouze prostřednictvím čtení registrační značky, ale na základě ucelené analýzy všech relevantních markantů vozidla.

Co umí moderní radary? Čtěte ZDE

Když bude mít vaše vozidlo špinavou nebo nečitelnou SPZtku, bude přestupek zadokumentován a totožnost vozidla a s ním i jeho řidiče je věcí následného dokazování policejním orgánem.

Systém je navíc vybaven neoslňujícím infračerveným reflektorem pro osvícení kontrolovaného jízdního profilu, takže funguje i za snížené viditelnosti. Celý proces detekce, zpracování, projednání a archivace přestupku je do značné míry automatizován a zabezpečen proti případné ztrátě nebo narušení dat.

POZOR! Infografika: Jak funguje poměrové měření rychlosti

Autoři:
Témata: policie, silnice, Radar

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Najdete na iDNES.cz