Senioři přiznávají nedostatky v řízení. O kurzy zdarma je zájem

aktualizováno 
I když jezdí za volantem auta nejdéle, patří mezi nejohroženější skupiny řidičů. Seniorů za volantem přibývá. Často se potýkají s novými technologiemi v autech nebo změnami v legislativě a přiznávají mezery v řízení. Situaci jim usnadní projekt Jedu s dobou. O bezplatný kurz je zájem.

Všichni účastníci, kteří kurzem prošli v roce 2018, by jej doporučili dalšímu řidiči. | foto: Autoklub ČR

Podle údajů Českého statistického úřadu patří mladí lidé a senioři mezi nejohroženější skupiny řidičů. Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR se proto rozhodla uspořádat bezplatný vzdělávací program s názvem Jedu s dobou. Kurz je určený řidičům nad 65 let, kteří se zde naučí bezpečně řídit, manévrovat a zvládat krizové situace (více o kurzu se dočtete zde).

Fotogalerie

„V kurzu Jedu s dobou se zaměřujeme na seniory, kteří jsou často výbornými řidiči, protože mají za volantem mnohaleté zkušenosti. Od doby, kdy s řízením začínali, se však změnila legislativa a vyvinulo se mnoho nových technik, jak se vypořádat s neočekávanými situacemi na silnici. Rádi bychom jim je ukázali, aby se při řízení cítili ještě bezpečněji,“ uvedl koordinátor projektu Libor Budina.

Projekt se koná na osmi polygonech v Ostravě, Třinci, Jihlavě, Vysokém Mýtě, Hradci Králové, Sosnové, Příbrami a v Mostě od dubna do srpna letošního roku. Projít jím může téměř čtyři tisíce seniorů. „První absolventi kurzů, kterých bylo bezmála 600, si velice pochvalovali nejen obsah výuky, ale také přínos do praktického řidičského života a profesionalitu instruktorů,“ dodal Budina.

Senioři přiznali mezery v řízení i v první pomoci

Každý kurz se skládá z teoretické i praktické části. V první se účastníci dozvěděli nová pravidla a poučky, jak jezdit bezpečně. Poslechli si aktuality z legislativy či výklady sporných pasáží. V praktické části vyrazili na asfalt a spolu s instruktory například zkoušeli, jak zvládnout smyk. Čekala je také praktická ukázka první pomoci a novinky ze zdravovědy.

Všichni účastníci, kteří kurzem prošli v roce 2018, by jej doporučili dalšímu...

O víkendu odstartoval na polygonech v Česku bezplatný projekt Jedu s dobou určený řidičům - seniorům. Prvních 600 lidí má kurz za sebou

Někteří účastníci připustili, že celý život mají během řízení špatné návyky. Pokud by byli svědky nehody, k zajištění své bezpečnosti a v oblasti první pomoci by udělali mnoho chyb, stojí ve zprávě mluvčí Autoklubu ČR. „Nejvíce kvitována byla praktická část, kde řidiči mohli opravdu důkladně poznat svůj vůz a své fyzické limity,“ uvedla mluvčí Autoklubu ČR Klára Sobotková.

O bezplatný kurz, který šesti miliony korun financuje Fond zábrany škod, je podle organizátorů velký zájem. Dubnové termíny jsou volné už jen na polygonu v Třinci. Další nejbližší termín je Jihlava 5. května 2018. „U ostatních polygonů se senioři registrují už na květen a červen. Kapacita jednoho kurzu je 60 lidí s tím, že v jednom dni proběhne na jednom polygonu dopolední a odpolední kurz, celkem je tedy za den proškoleno 120 seniorů. Květnové termíny se rychle plní především na polygonech v Příbrami a Mostu,“ dodala Sobotková.

Stále je však možné se na trénink přihlásit, nejlépe se svým autem, který zná řidič nejlépe. Stačí se registrovat na stránkách projektu.

6 milionů z fondu

Projekt získal 6 097 470 korun z Fondu zábrany škod, který spravuje Česká kancelář pojistitelů. Díky takové dotaci je pro seniory zcela zdarma. Pojišťovny z České kanceláře pojistitelů, u kterých se dá v ČR uzavřít povinné ručení, každoročně do tohoto fondu odvádí tři procenta z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Peníze z fondu jdou základním složkám Integrovaného záchranného systému (hasiči, záchranáři, policie), ostatním záchranářům a na preventivní programy, které se zabývají bezpečností a prevencí škod na silnicích.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Jak jste na tom se znalostmi zdravovědy?

Ilustrační snímek

Dokázali byste správně poskytnout první pomoc při autonehodě? Vaše vědomosti prověří dvanáctý test seriálu MF DNES a...

Továrna VW bude v Turecku či Bulharsku. Není jisté, že pod vedením Škody

První sériově vyrobené Škody Scala vyjely z hlavního závodu automobilky v Mladé...

Nový víceznačkový závod koncernu Volkswagen se postaví v Turecku nebo Bulharsku. Kromě vozů Škoda se zde budou vyrábět...

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

Skoro dokonalé použití pravidla zipu

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let....

Najdete na iDNES.cz