Zdeněk Bambas - šéf dopravní policie

Zdeněk Bambas - šéf dopravní policie | foto: David Votruba, iDNES.cz

Policie občas měří rychlost tam, kde to není nutné

  • 6
Policejní hlídky měří někdy opravdu na místech, kde to není úplně nutné. Připouští to šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas. "Není to ale kvůli vybírání pokut, ale kvůli bezpečnosti. Vhodných míst pro měření rychlosti je prostě málo," říká.

Jak se určují místa, kde policie měří rychlost?
Vybírají se ta nejrizikovější místa, kde řidiči často překračují rychlost. Je to ale složitější, protože ne všude se dá měřit a zároveň bezpečně zastavovat auta. S tím se bohužel nedá nic dělat, nemůžeme si dovolit způsobit při kontrole nehodu.

Řidiči kritizují dopravní policisty za to, že třeba měří rychlost hned za tabulí označující začátek obce, přestože je to k nejbližšímu domu několik set metrů. Co vy na to?
To se samozřejmě stát může, vyloučit to nedokážu. Ale je to hlavně kvůli důvodům, o kterých jsem mluvil předtím. Někdy to opravdu vypadá, že si práci zjednodušujeme, ale trvám na tom, že to tak není.

Už brzy budou pokuty za rychlost vyšší než dosud. Budete se tedy snažit chyb při kontrolách vyvarovat?
Především věřím, že změny v zákoně přimějí řidiče k větší kázni. Přestupků díky tomu bude méně, než je tomu nyní. Pak bude reálné, abychom chybující řidiče zastavovali přímo z našich aut. Prostě ho vyvedeme na místo, kde ho budeme moci bezpečně zastavit. Dnes je přestupků tolik, že to nejde.

Jsou policisté za pokuty honorováni?
Ne, při odměňování jednotlivých policistů to nehraje roli. Stejně tak neexistuje žádná norma, kolik mají vybrat pokut.

A je alespoň stanoveno, jak dlouho mají každý den policisté rychlost měřit?
V obci by měli být minimálně dvě hodiny denně.