Policie je u méně nehod, pojišťovny jich evidují stále stejně

  9:47aktualizováno  9:47
V porovnání s loňským lednem pražští policisté vyjíždějí k dopravním nehodám o poznání méně. Rozdíl tvoří skoro tisícovka případů.

Ilustrační foto | foto: Jihomoravští hasiči

Není to ovšem tím, že by se ulice náhle naplnily samými neomylnými řidiči, pro které jsou pravidla silničního provozu svatá.

Bourá se stále, ale změnila se pravidla. Přesněji řečeno, změnila je policejní reforma platná od začátku letošního ledna.

Ještě nedávno stačilo, aby se auta na silnici jen mírně "ťukla", a už se muselo čekat, až se v dálce rozbliká policejní majáček a rozezní siréna. Bez policejního protokolu by se totiž peněz od pojišťovny nikdo nedočkal.

Ale teď? "Od 1. ledna tohoto roku nemusí lidé policii hlásit nehodu, kde škoda nepřesáhla sto tisíc korun," vysvětluje šéf pražského dopravního inspektorátu Pavel Švrčula. Podle něj to však zároveň není jediný důvod, proč má teď s nehodami policie méně práce. Podepisuje se na tom prý i počasí a překvapivě také ekonomická krize.

"Je zima, silnice nejsou tak dobře sjízdné a lidé jezdí opatrněji. Navíc se teď méně staví a ve městě se pohybuje méně nákladních aut," zamýšlí se Švrčula.

Aspoň je méně přesčasů

Že by se však dopravní policisté teď začali nudit, odmítá. Alespoň se tak prý trochu vyváží jejich dlouhodobý nedostatek.

"Máme dost starostí s Evropskou unií. K tomu pořádáme řadu bezpečnostních akcí. Tímto opatřením v zákoně se ale hlavně snížilo množství přesčasů," vysvětluje Švrčula. Změnu v zákoně si pochvalují i řidiči.

"Když jsme loni na jaře jeli na hory, bourali jsme. Nešlo o nic velkého. Letos by to bylo mnohem jednodušší. Policii bych ani nevolal. Tehdy jsme na ni čekali přes čtyři hodiny," vzpomíná Václav Martínek.

Takovou dobu už by dnes u svého havarovaného auta neměl strávit nikdo, ani kdyby škoda byla vyšší. "Menší množství případů jistě zkrátí dobu čekání," míní Švrčula.

Policie neví o polovině nehod

Komu však práce neubyla, jsou pojišťovny. Ty mohou potvrdit, že aktuální policejní statistiky už o reálném stavu na pražských silnicích nevypovídají. Naopak. "Ve skutečnosti máme hlášených nehod stále zhruba stejně. Reálně jejich počet výrazně neklesá," říká mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. Částečně se nesrovnalosti mezi statistikami pojišťoven a policie projevily už loni, kdy byl limit zvýšen poprvé. Na padesát tisíc.

Formulář o nehodě

Ke stažení ZDE

Pokud nevoláte k nehodě policii, je nezbytné sepsat o ní záznam. Nejlépe v podobě Záznamu o dopravní nehodě

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate...

Autofotka týdne: Nachytali jsme nový rolls. Už nebude mít podvozek BMW

Maskovaný Rolls-Royce Ghost nové generace

Rolls-Royce nepatří k těm, kdo by chrlil na trh jeden nový model za druhým. Ale její příznivci teď mají žně, novinek je...

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

Najdete na iDNES.cz